Ondersteuningstoewijzing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
HGW en gesprekken met leerlingen
passend onderwijs en zorgplicht
Multi Disciplinair Overleg op school
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Van kwartiermaker naar directeur
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Handelingsgericht werken
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
informatiebijeenkomst
Infobijeenkomst IB-ers & directies en ondersteuners scholen PMT
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Cursus Handelingsgericht Werken
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
COT SWV VO februari 2015.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Ondersteuningstoewijzing in de praktijk vier portretten, leerpunten en een zelf-check Tweedaagse PO-Raad 15 en 16 oktober 2015, Ermelo.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Passend onderwijs.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Transcript van de presentatie:

Ondersteuningstoewijzing SWV de Westfriese Knoop na 1-8-2014

Ondersteuningstoewijzing .... * Geheel van activiteiten om voor elk kind een passende plek en passende ondersteuning te vinden. * Elk SWV moet hiervoor een scenario ontwerpen, gebaseerd op 7 aspecten van ondersteuningstoewijzing die geregeld moeten zijn. * Met verplichte onderdelen, maar vooral ook veel keuzes en afspraken.

Hoe moet dit eruit zien op 1-8-2014? Platform PO-VO geeft als kader: géén systeem zoals in de gezondheidszorg, wél een systeem dat recht doet aan de idealen en opgebouwde expertise in de regio opdracht voor werkgroep ondersteuningstoewijzing

opdrachten Systemen van toewijzing onderzoeken en adviseren voor basiszorg +, breedtezorg en dieptezorg Toelaatbaarheidsverklaringen voor SBO en speciaal onderwijs (Cluster 3 en 4) Meedenken over rol ZAT, PCL, bezwarencommissie e.d. Inventariseren traject zeer jonge kinderen die het SBO en SO instromen Inventariseren wensen m.b.t. arrangementen voor basisonderwijs

Werkgroep ondersteuningstoewijzing Hoorn 1 Hoorn 2 Gabri van den Hout (IB) * Dieuwke Tadic Fadjil (IB) Paula Hollander (IB) Sandra Zuiker (psycholoog ZAT en zorgteams) Sandra Teerink (IB) Marina Karsten (ZAT) Bert Stumpel (ZAT) Henriette Kunis (orthopedagoog ZAT) de Streek Speciaal Onderwijs (REC) Maria Nieuwkamp (ZAT) Annette Schouten (Gedragpunt) Chantal den Blanken Vera Commandeur (Heliomare Onderwijs) (orthopedagoog ZAT en zorgteams) Bert Stumpel (Leerzaam, ZMLK) Anke Deen (IB) Simone Boske (Gedragpunt) Annemarie de Jong (voorzitter) Werkgroep ondersteuningstoewijzing

Handelingsgericht werken Handelingsgericht arrangeren SWV de Westfriese Knoop: van handelingsgericht werken naar handelingsgericht arrangeren

Uitgangspunten HGW Doelgericht werken en systematisch evalueren Onderwijs- en opvoedbehoeften leerling staan centraal Wisselwerking en afstemming: wat werkt? Leerkracht en ouders doen ertoe: wat zijn hun ondersteuningsbehoeften? Het positieve van leerling, school en ouders benutten Samenwerking tussen school, ouders en professionals Systematisch en transparant werken

Even terug naar de 7 aspecten 1. Basisondersteuning bieden 2. Signaleren van ondersteunings- en handelingsvragen 3. Vaststellen van ondersteuningsbehoeften 4. Bepalen van noodzakelijke extra ondersteuning 5. Toewijzen van extra ondersteuning 6. Bieden van extra ondersteuning 7. Volgen, monitoren, evaluatie

1. Basisondersteuning bieden Basiskwaliteit Schoolondersteuningsprofielen Basisondersteuning Taak SWV: Basisondersteuning XL Taak SWV: Sluitend aanbod Taak SWV: Versterken van basisondersteuning vanuit de CPO’s, bestaande AB speciaal onderwijs en expertise binnen de netwerken Taak of rol van het SWV?

2. Signaleren van ondersteunings- en handelingsvragen Voor de leerlingen die extra ondersteuning vanuit het SWV nodig hebben: signaleren van ondersteunings- en handelingsvragen met behulp van het groeidocument Samen met ouders kijken naar een kind: kansen en belemmeringen zien bij kind, ouders en leerkracht Formuleren van onderwijsbehoeften leerling en ondersteuningsbehoeften school en ouders .......

Formuleren van onderwijsbehoeften Dit kind heeft een leerkracht nodig die.... om... Dit kind heeft instructie nodig, waarbij..... zodat.... Dit kind heeft een leeromgeving nodig waarbij...om..... Dit kind heeft feedback nodig bij..... zodat Dit kind heeft groepsgenoten nodig die..... zodat... Dit kind heeft de volgende aanpassing in de lesstof nodig zodat...... Dit kind heeft van ouders nodig die..... zodat..... om.... een gesteld doel te behalen!

3. Vaststellen van de ondersteuningsbehoefte Groeidocument helpt de leerkracht, IB-er, ouders en deskundigen in het zorgteam om te verwoorden wat zij nodig hebben van het SWV en het netwerk om de leerling te kunnen bieden wat hij/zij nodig heeft.

4. Bepalen van noodzakelijke extra ondersteuning Natuurlijk vervolg op stap 3 Gebeurt in het multidisciplinair zorgteam op school voor de leerling met de leerkracht, IB-er, ouders en deskundigen. Ondersteuningsbehoeften van de leerkracht worden zonder ouders besproken. Ondersteuningsbehoeften van de ouders worden beperkt op school besproken, maar vooral met SMW/jeugdzorg.

5. Toewijzen van extra ondersteuning Het multidisciplinair zorgteam/ondersteuningsteam is gemandateerd om de toelaatbaarheid tot de basisondersteuning + en de breedtezorg vast te stellen. Dit team kan ook aanzien van dieptezorg adviseren. Wanneer dit aan de orde is, wordt de trajectbegeleider ingeschakeld. Deze kent de netwerkscholen en weet wat elders mogelijk is. De trajectbegeleider is gemandateerd tot het geven van een gewogen advies. Er is dan voldaan aan de eis van het deskundigenadvies: zowel in het zorgteam/ondersteuningsteam van de school zelf, als de blik van een extern deskundige. Een regionale PCL houdt vervolgens toezicht op de procedurele juistheid van het afgeven van de toelaatbaarheidsverklaring voor het SBO en speciaal onderwijs. Toekomst: met de gemeenten zijn afspraken gemaakt over toewijzing van jeugdhulp.

Zorgteam/ondersteuningsteam basisschool Trajectbegeleider PCL

6. Bieden van ondersteuning Aan wie en door wie en waar wordt de ondersteuning geboden? Voor hoe lang? Wie volgt voortgang en bereiken van doelen? De ondersteuning kan op vele plaatsen geboden worden, maar bij voorkeur zo thuis nabij zo licht mogelijk, zo vroegtijdig mogelijk. Toekomst: combinaties van onderwijs- en/of jeugdzorgarrangementen

7. Volgen, monitoren en evalueren Op leerlingniveau: het groeidocument helpt om de leerling te volgen. Op schoolniveau: aanvragen van extra ondersteuning worden bijgehouden door de school en gemeld bij het SWV. Op netwerkniveau: de budgetbeheerder van het netwerk bewaakt de aanvragen vanuit het netwerk en meldt bij het SWV Op SWV niveau: directeur -> bestuur + ALV

Rol van de directeur in het zorgteam/ondersteuningsteam Technisch voorzitter vanuit werkwijze van een handelingsgericht zorgteam/ondersteuningsteam. Model staan voor de 7 uitgangspunten van HGW/HGA Betrokkenen verbinden, rekening houdend met de belangen van de leerling, de leerkracht, IB en ouders Het gezamenlijk krijgen van inzicht in de situatie (analyse) en bedenken van oplossingen (uitzicht) aansturen De directeur bewaakt de gemaakte afspraken en de beschikbare budgetten. Nog contact over met Noelle

Als voorzitter kijken naar. : … Als voorzitter kijken naar......: ….welke vragen op schoolniveau komen boven drijven …..en daar vanuit sturen op verdere ontwikkeling van de basisondersteuning Nog contact over met Noelle

Consequenties van dit scenario de centrale rol en positie van de leerkracht het optimaal betrekken van en samenwerken met ouders aanknopingspunten voor het OPP integraliteit van onderwijs en jeugdhulp wordt mogelijk eisen aan samenwerkingsverband en aangesloten scholen belang van evidence based of practice based werken anders leren kijken: van zware hulp naar creatieve vormen van lichte ondersteuning wijze waarop de middelen van het SWV worden ingezet passen bij de gekozen waarden mogelijkheden voor maatwerk en flexibiliteit

Casussen Zorgplicht per 1-8-2014: welke route volg je als directeur? De ouders van Chiel staan op de stoep: zij komen hun 3,5 jaar oude peuter alvast aanmelden. Chiel zit met veel ondersteuning op de plaatselijke peuterspeelzaal. Hij is blind en heeft brede ontwikkelingsproblemen. De ouders van Laura komen vanuit Tilburg naar West-Friesland. In Tilburg ging zij naar het SBO. Ouders willen nu graag dat Laura naar de gewone school in het dorp gaat. De ouders van Pieter, Joris en Iris melden hun 3 kinderen aan. Ze zijn ontevreden weggegaan bij een naburige school. Joris kreeg daar vanuit het zorgteam/ondersteuningsteam een SBO-advies, Pieter had vroeger een rugzakje i.v.m. zijn ASS, maar inmiddels niet meer en Iris is een vrolijke, blije meid die goed met alles meekomt. Deze casussen loop ik nog door met Maria en werk ik nog verder uit.

Terminologie: taal stuurt denken! Zorgteam......... wordt ondersteuningsteam Extern deskundige vanuit het SBO/SO........ wordt onderwijscoach Schoolmaatschappelijk werk....... wordt gezinscoach (voorstel: casemanager ZAT wordt trajectbegeleider) Orthopedagoog/psycholoog blijft onderzoeker

De contouren worden helder; de weg wordt duidelijk De contouren worden helder; de weg wordt duidelijk. Spannend, uitdagend, maar vooral Passend bij ons Onderwijs.