Jongeren betrekken bij evalueren Evolueren door evalueren Davy Mortier
Achtergrond: leerstijlen (Kolb) Meer info over leerstijlen via www.ohmygods.be
Opdracht Hoe beoordeel jij een opdracht als deze?
Werken met criteria Afleiden uit de opdracht (opdracht aanpassen!) Laten voorstellen door leerlingen Eenvoudig en snel te beoordelen Voorbeeld: opdracht p. 4
Werken met criteria + zelfevaluatie
Kernpunten goede evaluatie Leerlingen betrekken Snel, korte termijn Aantrekkelijk Motiverend > product + proces Eenvoudig / niet complex Snelle procedure Routinematig Onderdeel van een leerpad
Voorbeeld 1: vlakke figuren
Voorbeeld 2: praktijk mechanica
Peerevaluatie Achtergrondinfo en tips: GOKfiche (Steunpunt GOK) Voorbeeld:
Peerevaluatie: voorbeeld
Evaluatie opvolgen
WoDoTo Doelopdracht Werkopdrachten (Toetsopdracht) Met uitgebreide zelfreflectie!
Attitudes evalueren Eerst zelfevaluatie, daarna evaluatie leerkracht Voorbeeld 2e graad
Via de SAM-schaal Voorbeeld 3e graad
Leerplan Met leerlijn > hoe concretiseren naar evaluatie?
Concreet evaluatiedocument: voorbeeld Gebaseerd op onderdelen leerplan Ook attitude-evaluatie Bron: CDO Kortrijk
Voorstel tot uitwerking Leerplandoelstellingen Vertalen naar concrete competenties Competenties Vertalen naar werkpunten Opdrachten maken (WoDoTo-structuur) Op basis van de werkpunten Telkens met zelfevaluatie Cursus Als basis Als leidraad Als werkmiddel (eventueel deelopdrachten)
Voorstel tot uitwerking (vervolg) Werkpunten oplijsten Aanvinken / afvinken Op basis daarvan evalueren Zelfevaluatie + leerkrachtevaluatie Attitudes oplijsten en beoordelen Gebruiken bij toekenning attest Toekenning attest Positieve of negatieve evolutie?
Dank voor uw aandacht www.davymortier.be VTI Kortrijk Arteveldehogeschool Gent www.lerareninfo.be