Jongeren betrekken bij evalueren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vernieuwing in Sociale en Technische Wetenschappen
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Plusgroepen in het basisonderwijs.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Project ERASPOP Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Eindwerk zesde jaar.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Begeleid zelfstandig leren
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Introductie.
Deel 2 van de presentatie
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Bestrijd een vooroordeel
Danielle Meeus Freinetschool De Regenboog
Engagement MEDMEC 04 Les 8 Welkomstwoord Voor CMI-MEDIA 1.
Voor CMI-MEDIA Engagement MEDMEC 04 Les 7 Engagement MEDMEC 04 Les 7.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Project ZITBANK Erasmusatheneum Volhardingslaan Deinze
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Technisch ontwerpen: een motiverende opdracht
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Handelingsgericht samenwerken
Online seminar Take it easy
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Guy Janssens Een van de leukste cursussen die ik bij de Open Universiteit gevolgd heb! Guy Janssens
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Lerende gemeenschap Mechanica-Elektriciteit
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Welkom les Internet & Commercie. Waarom Internet & Commercie Onderdeel van het leven Toekomstgericht Toepassingen bedrijfsleven Algemene kennis kan beter.
Workshop evalueren Dcp
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Differentiëren in de Franse les
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Bijeenkomst vakcoördinatoren
Theo 3 e graad voorjaar 2010voorjaar 2011voorjaar A6 A5 T 6 T.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Wij herstellen niet alleen auto’s ….. maar maken ook de techniekers ….
Leerlijn Actief Burgerschap
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
dinsdag 24 april 2018 Welkom in Don Bosco
Zelfevaluatie GOK.
Marketing Week 1 Les 2 (maandag 27 november)
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Jongeren betrekken bij evalueren Evolueren door evalueren Davy Mortier

Achtergrond: leerstijlen (Kolb) Meer info over leerstijlen via www.ohmygods.be

Opdracht Hoe beoordeel jij een opdracht als deze?

Werken met criteria Afleiden uit de opdracht (opdracht aanpassen!) Laten voorstellen door leerlingen Eenvoudig en snel te beoordelen Voorbeeld: opdracht p. 4

Werken met criteria + zelfevaluatie

Kernpunten goede evaluatie Leerlingen betrekken Snel, korte termijn Aantrekkelijk Motiverend > product + proces Eenvoudig / niet complex Snelle procedure Routinematig Onderdeel van een leerpad

Voorbeeld 1: vlakke figuren

Voorbeeld 2: praktijk mechanica

Peerevaluatie Achtergrondinfo en tips: GOKfiche (Steunpunt GOK) Voorbeeld:

Peerevaluatie: voorbeeld

Evaluatie opvolgen

WoDoTo Doelopdracht Werkopdrachten (Toetsopdracht) Met uitgebreide zelfreflectie!

Attitudes evalueren Eerst zelfevaluatie, daarna evaluatie leerkracht Voorbeeld 2e graad

Via de SAM-schaal Voorbeeld 3e graad

Leerplan Met leerlijn > hoe concretiseren naar evaluatie?

Concreet evaluatiedocument: voorbeeld Gebaseerd op onderdelen leerplan Ook attitude-evaluatie Bron: CDO Kortrijk

Voorstel tot uitwerking Leerplandoelstellingen Vertalen naar concrete competenties Competenties Vertalen naar werkpunten Opdrachten maken (WoDoTo-structuur) Op basis van de werkpunten Telkens met zelfevaluatie Cursus Als basis Als leidraad Als werkmiddel (eventueel deelopdrachten)

Voorstel tot uitwerking (vervolg) Werkpunten oplijsten Aanvinken / afvinken Op basis daarvan evalueren Zelfevaluatie + leerkrachtevaluatie Attitudes oplijsten en beoordelen Gebruiken bij toekenning attest Toekenning attest Positieve of negatieve evolutie?

Dank voor uw aandacht www.davymortier.be VTI Kortrijk Arteveldehogeschool Gent www.lerareninfo.be