Divisie L&L en VELON werkgroep 05-03-08 Gerda Geerdink.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Doorstroom van mbo naar hbo (Ronald Schouten & Anneke Westerhuis)
Eeklo aan het werk: verslag van een inhaalrace Werkloosheidscijfers Eeklo Gregory Cremmerye.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Edushock leerfestival
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Welkom.
Presentatie Velon/Velov Congres Maart 2011, Noordwijkerhout
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Annet H. de Lange Een leven lang gemotiveerd aan het werk?
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
Longitudinaal cohort onderzoek naar rendementsverandering
Presteren ijverige studenten beter? De complexe relatie tussen
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Begeleiden van het B-leerproces
Uit: Verslaving Mathias Vierstraete 1BaMV
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag.
Feminisering van het basisonderwijs
Leren met meer effect I en II
Velon conferentie “Kennis maken”
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Cultuurparticipatie bij jongeren
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Dr. Gerda Geerdink 25/ Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Vragenlijst ketencoördinatoren
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
NAH BIJ EEN KIND ONTREGELT HET HELE GEZIN…. ÉN LANG
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Het werken met portfolio
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
moderniseren van het curriculum.
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Welkom! Klik hier om te beginnen
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Naslagwerk: Gelukkig in de toekomst
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Tevredenheidspeiling
1 BUE Middenkader 2003 Een eerste verkenning van de resultaten.
Richtlijnen voor de casustoets
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
PROFESSIONALISEREN DOOR EN IN ONDERZOEK GOOD PRACTICE VELON/VELOV 2016 JANNEKE RIKSEN
Conferentie studiesucces 14 december, Wâtte Zijlstra monitoren studiesucces student impact en institutional impact.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Het (meervoudig) gebruik van tabak, alcohol en illegale drugs in Vlaanderen Tabaksgebruik.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Leren begeleiden van studenten bij het formuleren van onderzoeksvragen door schoolopleiders en directeuren Loes van Wessum Marc Vrakking Annemarie van.
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Transcript van de presentatie:

Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink

Sekseverschillen bij pabostudenten: Studentfactoren, curriculumperceptie en studieresultaten in samenhang

De presentatie - Opzet totale onderzoek - Drie deelonderzoeken - De wijze waarop de samenhang tussen resultaten deelonderzoeken onderzocht is

Onderzoeksvraag: Zijn seksespecifieke beroepsmotivatie en verwachtingen van de opleiding in samenhang met de perceptie van het curriculum van invloed op de seksespecifieke studiekeuzes en - prestaties van pabostudenten?

Opzet onderzoek -onderzoeksgroep: 15 mannelijke en 15 vrouwelijke pabostudenten -kwalitatief onderzoek -longitudinaal perspectief

Studentfactoren: Beroepsmotivatie en opleidingsverwachtingen Dataverzameling: open gestandaardiseerd interview -een keer bij de start -een keer na 2.5 studiejaar Analyse volgens de Grounded theory-approach

Studentfactoren: Resultaten naar inhoud: sekseverschillen op vijf dimensies: -Kern van het onderwijs -Motivatiebron -Oriëntatie op de wereld -Oriëntatie op de ander -Benadering onderwijsaanbod

Studentfactoren: Resultaten naar vorm: 238 verschillende codes 106 daarvan seksespecifiek toegekend (twee keer zo vaak of voor twee keer zo veel)

Opleidingsfactoren: Curriculumperceptie Dataverzameling: - inhoudanalyse op portfolio’s - open gestandaardiseerd interview -een keer na 2.5 studiejaar Analyse volgens de Grounded theory-approach

Curriculumperceptie Resultaten naar inhoud: sekseverschillen op vier onderdelen van het curriculum: -De inhoud -De didactische werkwijze -De organisatie -De toetsing / evaluatie

Curriculumperceptie Resultaten naar vorm: -scores naar sekse op een vijfpuntsschaal codes waarvan 58 seksespecifiek

Studieresultaten Vrouwen Mannen -één gestopt6 gestopt -lager op hoger op kennistoets kennistoets -studiepunten zoals studiepunten scoren gepland

Onderzoeksvraag: Zijn seksespecifieke beroepsmotivatie en verwachtingen van de opleiding in samenhang met de perceptie van het curriculum van invloed op de seksespecifieke studiekeuzes en - prestaties van pabostudenten?

Samenhang tussen studentfactoren, curriculumperceptie en studieresultaten >> Interpretatieve benadering: 1a Uitgaande van verschillen op vijf dimensies vergelijken met resultaten curriculumperceptie 1b studentfactoren en curriculumperceptie in samenhang vergeleken met studieresultaten

Resultaten: overeenstemming op 3 categorieën: 1 Vrouwelijke studenten behalen meer studiepunten binnen de daarvoor geplande periode en besluiten minder vaak te stoppen met de studie dan mannelijke studenten omdat de opleiding beter aansluit bij de meer op het leerproces en de leerling gerichte vrouwen dan bij de meer op de leerproducten en leerstof gerichte mannen.

2 Vrouwelijke studenten behalen meer studiepunten binnen de daarvoor geplande periode en besluiten minder vaak te stoppen dan mannelijke studenten omdat de opleiding beter aansluit bij de intrinsieke motivatie van vrouwen dan bij de extrinsieke motivatie van mannen. Het lukt vrouwen beter aan de gestelde eisen te voldoen dan de mannelijke studenten.

3 Vrouwelijke studenten behalen meer studiepunten binnen de daarvoor geplande periode en besluiten minder vaak te stoppen dan mannelijke studenten omdat vrouwen meer openstaan voor het aanbod van de opleiding, waardoor het curriculum sneller aan hun wensen en verwachtingen voldoet dan aan die van de mannen. Mannelijke studenten laten zich minder dan vrouwen ‘sturen’ door de opleiding en willen meer hun eigen gang gaan.

Samenhang tussen studentfactoren, curriculumperceptie en studieresultaten >> 2de benadering gebaseerd op ind. resultaten op rationiveau vier subgroepen: zeer vrouwelijk weinig vrouwelijk zeer mannelijk weinig mannelijk

scores naar vijf ordinale niveaus ingedeeld: uitschieter bovengemiddeld gemiddeld onder het gemiddeld negatieve uitschieter

Hoe scoren respondenten die uitschieten bij studentfactoren bij curriculumperceptie? Uitschieter en uitschieter: ++ Uitschieter en bovengemiddeld: + Uitschieter en gemiddeld: + Uitschieter en ondergemiddeld: - Uitschieter en neg. uitschieter: --

zeer vrouwelijkst-op-stpst-op-stk Respondent 3++ Respondent 24++ Respondent weinig vrouwelijk Respondent 9+++ Respondent zeer mannelijk Respondent 2++ Respondent 5--+ Respondent 8++ Respondent Respondent weinig mannelijk Respondent 6++ Respondent Respondent Respondent 31-+

Eindresultaten zeer vrouwelijk: samenhang bevestigd weinig vrouwelijk: samenhang bevestigd zeer mannelijk: samenhang niet in alle gevallen bevestigd weinig mannelijk: samenhang bevestigd

Bedankt voor uw aandacht Gerda Geerdink