De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag."— Transcript van de presentatie:

1 een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag

2 Een succesvolle in-, door- en uitstroom Opbouw presentatie  Vanuit een verklaringsmodel voor seksespecifieke studiekeuzes en – resultaten -de output -milieu en maatschappij -studentfactoren -opleidingsfactoren > Aanbevelingen voor de opleiding

3 Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

4 Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

5 instrNED % vrouw HH % vrouw 2005106.05952.5%4.94745% 2006108.39952.3%5.53346.2% 2007112.54452.8%5.65447.0% 2008114.93753.0%5.71148.0% 2009124.04452.3%6.29247.8%

6 NED %vrouw HH %vrouw hao285044.9%-- heo50.90947.3%338049.5% hgzo11.32977.5%49289.6% hpo17.16767.0%39757.9% hsao15.88878.2%58974.0% htno20.29316.8%1.43415.8% hko5.60861.5--

7 Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

8

9

10 Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

11

12 n-%v ned%V%MHH%V%M acc 167 25.1%v 46.056.541.432.348.424.6 BE 231 24.2%v 49.058.945.346.048.844.9 CE 252 27.7%v 49.467.043.647.666.742.1 I b+m 338 45.9%v 55.962.047.847.765.636.1 SB 169 27.1%v 45.355.241.337.45033.8 heo 51.861.343.449.759.241.1

13 Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

14

15

16

17

18

19

20 Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

21 Studentfactoren VrouwelijkMannelijk intrinsieke motivatieextrinsieke motivatie -meer mensgerichtmeer dinggericht ander afhankelijkander onafhankelijk -open naar opleidinggesloten naar opleiding niet weten pastwel weten past waardering mens zijn waardering voor functie zijn

22 Cultureel milieu Maatschappelijke opvattingen → Studiekeuzes Studieprestaties Studierendement Studentfactoren: -intelligentie -eigenschappen -houdingen (motivatie) → Opleiding -Inhoud -Didactische werkwijze -Organisatie -Toetsing →

23

24 De opleiding > de inhoud > de didactische benadering / werkwijze > de organisatie > de toetsing

25 De inhoud van de opleiding > mensen en dingen; ontwikkeling en kennisoverdracht > aandacht voor nut, relevantie en gebruikswaarde > aandacht voor de beroepspraktijk en – functies > voorkennis is niet sekseneutraal

26 De didactische werkwijze > minder behoefte aan groepsopdrachten en projecten > jongens hebben een meer gesloten houding naar de opleiding, doen minder snel zomaar wat er gevraagd wordt > meer duidelijkheid over het wat, minder over het hoe

27

28 De organisatie van de opleiding > werving, informatie (decanen vo, folders - kleur) en selectie > beoordeling en feedback pakt anders uit > andere begeleiding (beoordeling) jongens meer sturing nodig; discipline > ze zeggen leren door doen; klopt dat ook? > Stagebegeleiding; voorbereiding op stage; keuze voor een stageplek

29 Ik ben niet ontevreden maar het is nog lang niet af. We hebben het goed gedaan We hebben niet hard genoeg gewerkt.

30 De toetsing van de opleiding > minder opdrachten, meer toetsen > minder procesgericht, meer productgericht >portfolio > jongens willen horen of ze het goed of niet goed hebben gedaan

31 Bedankt gerda.geerdink@han.nl http://www.gerdageerdink.nl gerda.geerdink@han.nl http://www.gerdageerdink.nl


Download ppt "Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag."

Verwante presentaties


Ads door Google