Samen kunnen we mooie dingen doen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Op reis langs de voorzieningen
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Geef samen met SBR kinderen met een meervoudige beperking een kans om op te groeien tussen leeftijdsgenoten zonder een beperking.
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Uw gemeente & mensen met een beperking
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Medezeggenschap en de Benchmark
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Presentatie gemeente Beek
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
passend onderwijs en zorgplicht
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Het werken met portfolio
Belang Kind Verdeelmodel Verevening
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Verbeterpunten voor Pleegzorg
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zorgplicht in passend onderwijs
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
23 september 2014.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Hervorming langdurige zorg
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Zorgen in de basisschool
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Grenzeloos onderwijs genieten Een samenwerkingsproject tussen Tyltylcentrum De Witte Vogel – RESPONZ en KDC de Joppe - Steinmetz | de Compaan.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Lespakket Opleidingen
Versterk de Jobcoach IN de school
Transcript van de presentatie:

Samen kunnen we mooie dingen doen! Zorg voor onderwijs Samen kunnen we mooie dingen doen! 27 januari 2010 Linda Kikkert Jolanda Wewerinke Linda en Jolanda Voorstellen Naam en functie Praktijk: ook wij zijn aan het zoeken en ervaren. Veel dingen gaan goed, maar we lopen ook tegen problemen aan. Wij weten niet alles, maar willen graag met u delen wat onze ervaringen zijn.

Organisatie Guyotscholen SO cluster 2 Doof/SH Effatha Guyot Zorg Noord Nederland A en B groepen LeefLeerGroepen ZMLK Regulier (doof/sh) MLK-LOM, ZMLK Doofblind Jolanda Ook VSO Cluster 1 t/m 4 aanwezig. Doof is altijd voorliggend. Samenwerking met zorg Unit 1 t/m 5 Logopedie, maatschappelijk werk kinderarts ook samenwerking met: internaat gezinsbegeleiding, peutergroepen CI-huis PPG Opleidingscentrum AB- groepen 50 leerlingen LeefLeerGroepen 48 leerlingen Haren 31/ Vries 17

SO Haren Jolanda Hoofdlocatie. 7 AB- groepen, 8 LeefLeerGroepen Werkplek van Jolanda

Locatie Vries Jolanda Alleen LeefLeerGroepen 3 groepen onderwijs Diggelhoes 1 groep onderwijs- dagbesteding Diggelhoes 1 groep onderwijs in woonhuis Ook wonen/logeren Dagbesteding bij de Brink (Ole, Karin, Zayneb) Wekplek van Linda

Guyotschool SO LeefLeerGroepen Haren / Vries Jolanda Verzorgingsgebied: Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Noord-Oostpolder Leeftijd 3 tot 20 jaar

LeefLeerGroepen Doelgroep: kinderen en jongeren die naast een auditieve en/of communicatieve beperking ook een matige tot ernstige verstandelijke beperking hebben. Daarnaast zijn er ook vaak motorische beperkingen, soms ook visuele beperkingen (Doofblindheid). Ook gedragproblematiek komt voor, soms in combinatie met psychiatrische problematiek (bijv. autisme of ADHD) Optimale combinatie van zorg en onderwijs Jolanda

Communicatie Nederlandse Gebarentaal (NGT) Nederlands ondersteund met Gebaren (NmG) Vierhandentaal Methodiek van de Totale Communicatie

LeefLeerGroepen ‘Levend leren, lerend leven’ Leren om te groeien tot een zo zelfstandig mogelijk volwassen persoon Creatief zoeken naar leerstrategieën en methoden Leren in het dagelijks leven Jolanda

Woningen in Vries Linda 2 nieuwe dubbele woonhuizen met 4 slaapkamers. De huizen zijn aangepast aan motorische beperkingen (gelijkvloers, brede deuren, tilliften enz.) Elk huis is anders ingericht. Fulltime wonen Deeltijd wonen Logeren Aantal kinderen Aantal medewerkers

Wonen, deeltijdwonen, logeren. Linda Er zijn kinderen die fulltime wonen, 7 dagen in de week. Er zijn kinderen die deeltijd wonen, bijv. altijd van maandag tot en met vrijdag Er zijn kinderen die logeren, bijv. één of meer weekenden per maand, altijd op woensdag, altijd op dinsdag en donderdag enz.

Opening locatie Vries september 2009 Linda

Huisvesting op het terrein De Brink Linda Korte uitleg over de Brink Samenwerking met de Brink Speeltuin, zwembad, winkel, Veiligheid op het terrein Voordelen voor de kinderen (o.a. zelfstandigheid, beschermde omgeving)

De praktijk Eén Persoonlijk Plan In elke groep een leerkracht en een pedagogisch medewerker (beiden HBO) Eén gedragskundige voor onderwijs en zorg Multidisciplinair overleg Samenwerking tussen school en wonen en dagbesteding Gezamenlijke deskundigheidsbevordering Gezamenlijke ouderavonden Werken als één team Jolanda De leerkracht en pedagogisch medewerker vullen elkaar aan, elk vanuit hun eigen expertise. Zij werken gelijkwaardig aan elkaar. Mentorschappen verdeeld. Als een kind meer dan drie nachten per week in Vries is, komt de mentor van wonen. Contactpersonen op school en op wonen. Bij deskundigheidsbevordering op school is iedereen die op school werkt aanwezig. Waar mogelijk vanuit elk woonhuis een zorgverlener 1. Ook Dagbesteding. Aansturen van medewerkers in Vries (Linda) en Haren (Jolanda)

Persoonlijk Plan: inhoud Eén kind, één plan, één team Belangrijkste onderdelen: Levensverhaal Persoonsbeeld Perspectief en hoofddoelen Begeleidingsafspraken Werkdeel Weekprogramma Logboek 3 werkplanbesprekingen per jaar 1 Begeleidingsteam Nog steeds in ontwikkeling

Commissie van Begeleiding De CvB bestaat uit: Gedragskundigen Intern begeleiders Logopedist Fysiotherapeut Kinderarts Maatschappelijk werker Adjunct-directeur Op uitnodiging: Kinderpsychiater Audioloog Linguïst Mentor Jolanda CvB is een verplicht onderwijsorgaan. Deskundigen uit zorg en onderwijs. Vaststellen van de persoonlijke plannen Nieuwe leerlingen Zorgleerlingen Vergadert om de week Samenwerking met CvB AB

Financiën AWBZ Zorgkantoor CIZ PGB

Careview zorgmanagementsysteem

Belang en meerwaarde Meer kinderen kunnen genieten van hun recht op onderwijs Expertise uit onderwijs en zorg gecombineerd Er wordt gewerkt met 1 kind, 1 team, 1 Persoonlijk Plan Samenwerking ouders, school en woning/logeerhuis, dagbesteding Specifieke zorg en onderwijs voor kinderen met auditieve en verstandelijke beperking, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen. Linda

Waar lopen we in de samenwerking tegenaan? -Financiën Verschillende CAO’s Verschillende indicaties Verschillende verplichtingen inspectie Belasting van gedragskundigen door indicaties zorg (gebrek aan) samenwerking elders in de organisatie Roostering op wonen Groot team met verschillende werktijden Veel nieuwe medewerkers op wonen Communicatie Onderwijs werkt met Normjaartaken. Zorg heeft contracten met of zonder vakantiecompensatieregeling Indicaties voor zorg en onderwijs (Plaatsing, ouders) Eisen aan handelingsplan, dossiers, oudertevredenheid enz) Gebrek aan samenwerking elders in de organisatie (bijv. nieuw IHP, protocol vervoer, privacygevoelige informatie) Roostering op wonen: schoolvakanties. Diensten. Groot team: goede communicatie naar en vanuit zorg en onderwijs Samenwerken school en wonen moet zich ontwikkelen

Waarom is het toch de moeite waard? We geloven in dit concept: Het beste uit twee werelden samenvoegen! Dit levert hoogwaardige geïntegreerde zorg en onderwijs op aan een kwetsbare groep kinderen. Jolanda Bewust blijven van de dingen waar je tegenaan kunt lopen. Blijven werken aan een goede communicatie. Communicatie is de basis van alles! Zoeken naar creatieve oplossingen Kansen dienen zich aan: benutten!

Dilemma’s uit uw praktijk (1) Cluster 2: Financiering vanuit twee betrokken ministeries levert grote problemen op voor een goede samenwerking. Wil je wel, dan kan je vaak niet. Problemen in de verantwoordelijkheid en dus vaak in de aansturing van de hulpverlening rond de leerling.

Dilemma’s uit uw praktijk (2) Cluster 3: De korting op de AWBZ toekenning van (V)SO leerlingen: hierdoor is het soms niet meer mogelijk om samen te werken omdat de betreffende leerlingen geen ‘zorggelden’ krijgt. Meer mogelijkheden voor inzet partiële leerplichtontheffing en volgen van onderwijs op een KDC: Als school en zorginstelling samen een passend aanbod zouden kunnen samenstellen gedurende de ‘schoolweek’ en hun aandeel hierin ook gewoon gefinancierd kunnen krijgen, biedt dit meer mogelijkheden voor het geven van onderwijs aan meer leerlingen. Hoe kan dit gerealiseerd worden? Als de wachtlijsten van zorginstellingen zo lang blijven als ze nu regelmatig zijn, frustreert dit de samenwerking met scholen.

Dilemma’s uit uw praktijk (3) Cluster 3 (vervolg) 4. Samenwerking is iets wat beide partijen volgens mij graag willen, maar het probleem is vaak dat deze samenwerking in de weg gestaan wordt door procedures, regels en financiën, waardoor de animo soms afneemt. Hoe ga je hier mee om? 5. Mikado (ZMLK-school) en Kleur (Kinder- en Jeugdzorg Dichterbij) werken samen aan het project ‘De Variant’. Dit is een klas van 5 kinderen, die naast een verstandelijke beperking ernstige psychiatrische stoornis hebben. De leeftijd van de kinderen varieert van 4 tot 16 jaar. Bij de kinderen is sprake van ernstig externaliserend gedrag. Bij alle kinderen is één of meerdere stoornis gediagnosticeerd (ADHD, Gilles de la Touret, Autisme, hechtingsstoornis, ODD). Wij hebben ernstig behoefte aan ondersteuning van een kinderpsychiater die kennis van zaken heeft voor deze doelgroep. Waar kunnen wij die vinden?

Uw dilemma’s uit uw praktijk(4) Cluster 3 (vervolg) doelgroep 6. Gedragsproblematiek is complexer van voorzien: dit vraagt veel personeel. 7. Gezinsproblematiek van de leerlingen: problematiek thuissituatie, opvoedingsproblemen, multi-problemgezinnen. 8. Beoordeling aanmelding: grondige dossieranalyse noodzakelijk voor adequate beoordeling, toelatingscriteria zijn bijgesteld. 9. Omvang: op bepaalde momenten gedurende de twee jaar zijn er open plekken geweest die moeilijk in waren te vullen (Locatie Schaepmanstraat) 10. Absentie: leerlingen zijn soms absent, ziek, geschorst, uit huis geplaatst men inkomstenderving van de zorg tot gevolg.

Uw dilemma’s uit de praktijk (5) Cluster 3 (vervolg) personeel 11. Werving en behoud van gekwalificeerd onderwijspersoneel. 12. continuïteit: gebrek aan continuïteit draagt negatief bij aan de kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening. Systeem 13. Werken in twee werelden: onderwijs en zorg. Verschillende indicaties, verschillende plannen, verschillende criteria, verschillende CAO’s, verschillende wetgeving. 14. Werken tussen twee onderwijsclusters: leerlingen zijn op basis van hun meervoudige complexe problematiek moeilijk eenduidig te plaatsen binnen cluster 3 of cluster 4.

Uw dilemma’s uit de praktijk (6) 15. Werken met meerdere onderdelen binnen CIZ-indicaties: het zorgvuldig omgaan met aanvraag en invulling van CIZ-indiacties vraagt extra inzet van personeel. Sommige gezinnen maken gebruik van verschillende vormen van AWBZ-zorg en van verschillende functies. Ouders zijn niet altijd goed op de hoogte. 16. Werken met meerdere indicatie-organen: leerlingen komen uit een grote regio die diverse gemeentes, CVI’s en CIZ’s omvat. Er wordt verschillend omgegaan met indicaties voor onderwijs, zorg, vervoer. Financiering: 17. Reguliere onderwijsindicatie ZML geeft onvoldoende middelen voor een sluitende begroting. 18. Zorgindicaties leveren onvoldoende budget om inzet van zorgmedewerkers te kunnen garanderen.

Uw dilemma’s uit de praktijk (7) Cluster 3 (vervolg) 19. Hoe ziet interdisciplinaire verslaggeving eruit en zijn er al ideeën hoe die er in de toekomst zou moeten uitzien? 20. Hoe zijn de overlegsituaties tussen school en instelling geregeld op management- en kindniveau? 21. Wat voor gezamenlijke afspraken hebben scholen en hun zorgpartner rondom meldingen jeugdzorg en/of AMK?

Linda Kikkert Jolanda Wewerinke