Starten met een doorlopende leerlijn taal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Presentatie Procedure naar het VO
Taal en rekenen in het mbo
Informatie avond groep 8
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Het ontwikkelingsperspectief
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
VTB Technasium Vakcollege
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Over rekenen gesproken
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Taalbeleid.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Inhaalslag
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Lydia van Deelen managing consultant CPS
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Op naar…
van schooladvies tot inschrijving
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Wet- en regelgeving taal en rekenen
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Transcript van de presentatie:

Starten met een doorlopende leerlijn taal 1 februari 2011 Lydia van Deelen-Meeng, managing consultant CPS Email: l.vandeelen@cps.nl M: 06-55898565 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Programma De referentieniveaus als kapstok voor een doorlopende leerlijn taal De referentieniveaus: Wat? en Hoe? Starten: de schoolleider Starten: de teamleider en de taalcoördinator Starten: de docent Evaluatie en afsluiting

Welke vragen hebt u? Noteer de vragen die u hebt over de doorlopende leerlijn taal en de referentieniveaus.

Waarom referentieniveaus? Wat kan beter voor taal en rekenen? Eisen overheid variëren per sector (termen, domeinen, mate detail) en sluiten onvoldoende aan Onvoldoende onderhoud of verdieping van basisvaardigheden Onderwijsprogramma’s niet doorlopend Onvoldoende aansluiting lesmethoden Onvoldoende aansluiting toetsen en examens Onvoldoende (gespecificeerde) informatie over instromende leerling eenduidige ijkpunten taal en rekenen referentieniveaus taal en rekenen

Expertgroep onderzoek huidige situatie advies over gewenste situatie  Achtergrond Expertgroep onderzoek huidige situatie advies over gewenste situatie  niveau moet omhoog drempels geslecht referentiekader taal en rekenen veldraadpleging naar gevoelige onderdelen advies referentiekader taal en rekenen bijgesteld en vastgesteld

Opbouw referentieniveaus fundamentele niveaus en streefniveaus hoe onderdelen aansluiten te onderhouden kennis en vaardigheden te verdiepen kennis en vaardigheden

Toewijzing aan onderwijstypen door overheid Taal 1F en 2F: primair en speciaal onderwijs 2F: mbo 1, 2, 3, vmbo 3F: mbo 4, havo 4F: vwo Rekenen 1F en 1S: Primair en speciaal onderwijs 3F: mbo 4, havo, vwo

eindtoets referentie- niveaus (2013)?! 2009/2010 2010/2011 2011/2012 2012/2013 2013/2014 2014/2015 PO voorbereiding AMvB IJkingscie Plicht Info-overdracht Verplichte eindtoets referentie- niveaus (2013)?! VO Diagnostische toetsen Test rekentoets pilot rekentoets Diagn. toetsen Examens Start met: Nederlands en rekenen Mbo1 Diagn. toets Pilot examens Besluit voortgang Mbo2/3 Mbo 4 SO PABO Ontwikkeling kennisbasis Invoering kennisbasis Kennisbasis Landelijke examens

Doorlopende leerlijn taal PO: leerlingvolgsysteem en eindtoets (vanaf 2013?) PO-VO: de warme overdracht VO onderbouw -bovenbouw: de afstemming VO: rekentoets als eindexamen onderdeel en gewijzigd examen Nederlands(2013-2014) en alle examens geijkt aan referentieniveau VO-vervolgonderwijs: de samenwerking De landelijke plannen: een elektronisch leerlingvolgsysteem over de drempels van de schooltypen heen

Referentieniveaus en de doorlopende leerlijn taal Wat gaat er veranderen aan het eind van de basisschool? In 2011-2012 bestaat informatieplicht van het PO naar VO (alle leerlingen met een uitgebreid reken- en taalprofiel naar vo) De verwachting is dat er een verplichte eindtoets komt in 2013 aan het eind van de basisschool waarmee het reken- en taalniveau van de groep 8 leerlingen wordt vastgesteld.

Referentieniveaus en de doorlopende leerlijn taal Wat gaat er veranderen in het eindexamen van het voortgezet onderwijs? Rekenen aparte rekentoets als onderdeel van eindexamen per 2013-2014 cijfer telt mee voor slaag/zak regeling Taal examen Nederlands per 2013-2014 gebaseerd op de referentiekaders waarschijnlijk meer aandacht voor schrijven/taalverzorging (grammatica en spelling) alle eindexamens van alle vakken worden qua taalgebruik geijkt aan de referentieniveaus taal

Welke vragen hebt u nog? Gelegenheid tot het stellen van vragen over eerste deel presentatie.

Referentieniveaus: Wat en Hoe? Referentieniveaus zijn beschrijvingen van wat een leerling op welk moment moet kennen en kunnen. De vertaling van de referentieniveaus moet plaatsvinden in de klas door de docent met behulp van o.a. een lesmethode en (diagnostisch) testmateriaal.

De referentieniveaus Wat moet iedere docent weten en kunnen? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Wat kunnen kinderen lezen (fictie)? © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

voorbeeld van één domein

voorbeeld van één domein

Referentiekaders : vaardigheid: Lezen (zakelijke teksten lezen) Kan eenvoudige teksten lezen over alledaagse onderwerpen en over onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld. Kan teksten lezen over alledaagse onderwerpen, onderwerpen die aansluiten bij de leefwereld van de lezer en over onderwerpen die verder van de lezer afstaan. Kan een grote variatie aan teksten over opleidings- en beroepsgebonden en maatschappelijke onderwerpen zelfstandig lezen. Leest met begrip voor geheel en details. Kan een grote variatie aan teksten lezen en in detail begrijpen over tal van algemeen maatschappelijke en beroepsgebonden onderwerpen.

Referentiekaders : vaardigheid: Lezen (fictie en literatuur) Kan jeugdliteratuur belevend lezen. Kan eenvoudige adolescenten literatuur en zeer eenvoudige volwassenen literatuur belevend en herkennend lezen. Kan adolescenten literatuur en eenvoudige volwassenen literatuur kritisch en reflecterend lezen. Kan een grote variatie aan volwassenen literatuur lezen met aandacht voor vorm en stijl. Kan daarbij de tekst interpreteren en zich verdiepen in emoties die verder van hem af staan. Lekker bladeren in het drempelrapport. Vgl. je eigen boek en vakopdracht met de referentieniveaus. In gemengde groepen van 3. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Opdracht Bepaal welk referentieniveau hoort bij welke tekst.

Taalbeleid en opbrengstgericht werken: hoe doe je dat Taalbeleid en opbrengstgericht werken: hoe doe je dat? Wat staat u te doen? Bewust te worden van en ervaren dat er noodzaak is om het taal- en rekenbeleid (opnieuw) te doordenken; Belang inzien dat een vernieuwd taal-en rekenbeleid voor uw schoolorganisatie, de docenten en leerlingen kansen biedt tot een verbetering van het onderwijsaanbod en het leerrendement; Betrokken raken bij deze ontwikkeling en hierin uw eigen verantwoordelijkheid nemen; Bekwaam te worden om bewust en met kennis van zaken verantwoorde interventies te plegen ten behoeve van het vernieuwen van het taal-en rekenbeleid binnen uw schoolorganisatie.

Taalbeleid en opbrengstgericht werken: hoe doe je dat? Betrokken. Doorlopende leerlijn taal in de praktijk Bewust? Overdracht aan nieuwe leerkracht/docent; Doelen op eindniveau, jaarniveau en lesniveau Bereid? Open gesprek met collega’s; Leren van elkaar (tijdens sectie en teamvergaderingen) Bekwaam? Pedagogisch-didactisch; Zelfkritisch.

strategisch niveau tactisch niveau operationeel niveau Taalbeleid en opbrengstgericht werken: hoe doe je dat? Bekwaam De vier B’s op elk niveau! strategisch niveau tactisch niveau operationeel niveau

Taalbeleid en opbrengstgericht werken: hoe doe je dat? Bekwaam Strategisch niveau Hoe past het taal/rekenbeleid in het schoolplan? Welke keuzes maken we om de referentiekaders te implementeren? Tactisch niveau Wat moet er worden gedaan, geregeld en afgesproken om de referentieniveaus effectief in te voeren? Wie gaat wat en hoe doen op welk moment op welk niveau? Operationeel niveau Wat betekent de invoering van de referentiekaders voor onze vaksectie, voor mij als docent (kennis, overdracht en monitoring)? Wat hebben de leerlingen nodig om het bij hen passende referentieniveau te halen?

Aandacht voor Taal vraagt om een schoolbrede aanpak Middelen: Kennis van en scholing in taalgerichte vakdidaktiek Afstemming en afspraken over aanpak op het niveau van de secties en de teams Inbedding van het taalbeleid in het schoolprofiel en het schoolplan

Opdracht monitoring Noteer welke taalgegevens op school al beschikbaar zijn. Waar en door wie worden deze gegevens verzameld? Waar en door wie worden de gegevens besproken? Wat gebeurt er concreet in de lespraktijk met de gegevens? Werkblad maken: 2 kolommen, eerste = stavaza, tweede kolom is actie vereist. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Opdracht effectiviteit monitoring Wat is nodig om de PO gegevens over het taal-en rekenprofiel per leerling succesvol en effectief te gebruiken in de brugklas? Wat moet er inhoudelijk gebeuren? Wie moet wat uitvoeren? Wie is waarvoor verantwoordelijk (strategisch-tactisch en operationeel)? Wat moet er organisatorisch gebeuren? Werkblad maken: 2 kolommen, eerste = stavaza, tweede kolom is actie vereist. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

De schoolleider, strategisch niveau Schoolleiding toont zichtbaar haar betrokkenheid bij de taalactiviteiten Geeft prioriteit aan taalbeleid; is voorbeeldig, opent bijeenkomsten, schrijft in de nieuwsbrief, vraagt regelmatig hoe het gaat, evalueert het beleid met de uitvoerders.

De teamleider, tactisch niveau De teamleiders zijn betrokken bij de uitvoering van beleid door taal in hun team prioriteit te geven en intervisie te organiseren. De teamleiders zetten taal op de agenda in de teambesprekingen en tijdens de voortgangsgesprekken.

De taalcoördinator, tactisch niveau Voert de opdracht van de schoolleiding uit, adviseert de schoolleiding over taalbeleid, organiseert activiteiten die het draagvlak vergroten, organiseert het uitwisselen van ‘good practices’ en scholingsbijeenkomsten, draagt zorg voor afstemming en samenwerking tussen de teams en tussen de docenten en de schoolleiding.

De docent, operationeel niveau Wat te doen? Aansluiten bij voorkennis op een taalondersteunende manier; onbekende woorden uitleggen; aandacht geven aan lezen (leesstrategieën); aandacht geven aan schrijven; aandacht geven aan mondelinge taalvaardigheid; aandacht geven aan studievaardigheden. Aansluiten bij voorkennis op een taalondersteunende manier, bijvoorbeeld door een woordweb te maken tijdens een onderwijsleergesprek. Onbekende woorden uitleggen, ook wanneer het geen vakjargon is. Wanneer het woord ‘intussen’ onbekend is, is het aan de docent die daar achter komt om de betekenis uit te leggen. Leerlingen moeten naar de betekenis van deze woorden durven vragen. Aandacht geven aan lezen: als de opdracht is ‘Lees paragraaf zo en zoveel en maak de vragen’, hebben de leerlingen veel aan een korte instructie leesstrategieën toepassen. Zeer effectief is het als de docent voordoet hoe hij de leesstrategieën zelf toepast. Aandacht geven aan schrijven. Vraag van leerlingen in hele zinnen te antwoorden in hun schrift en geef instructie over het maken van aantekeningen of het schrijven van een werkstuk. Leg uit hoe je een tekst schrijft, ook al is dit een onderzoeksverslag van natuurkunde. Aandacht geven aan mondelinge taalvaardigheid. Neem geen genoegen met antwoorden bestaande uit één woord, maar vraag leerlingen een zin te formuleren. Aandacht geven aan studievaardigheden. Leg uit hoe en wanneer je een woordenboek gebruikt en wat het wil zeggen als je een tekst moet bestuderen. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Opdracht Bedenk een activiteit voor een bewustwordingsbijeenkomst op jouw school. Eisen: Motiverend Bewustwording bevorderend Met een grote groep uit te voeren Voorbeelden zijn: Lo docent Onbekende w bij Natuurkunde Aantal pagina’s tekst in cse bètavak © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Opdracht Maak een ‘to do list’: beschrijf wat je, in jouw functie, als eerste gaat ondernemen op school. Formuleer acties op de verschillende niveaus (strategisch, tactisch, operationeel).

Vragen? Lydia van Deelen-Meeng l.vandeelen@cps.nl M:06-55898565

CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl