Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Hogere denkvaardigheden
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Presentatie Standaardisatieraad EduStandaard 16 januari 2013.
Taal en rekenen in het mbo
Uitwisseling leerresultaten in de praktijk
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Richtlijnen voor het ontwikkelen, aanleveren en toetsen van begrippen EduStandaard, juni 2012 Henk Nijstad, Kennisnet.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Klantendag Voorzieningen 12 april Klantendag 12 april 2012 Triple A status van het Nederlands onderwijs.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Over rekenen gesproken
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Scope, verantwoordelijkheden, werkwijze tav. advisering Werkgroep Begrippenkader en vocabulaires 1 maart 2012 Mogelijk gemaakt door:
Klankbordgroep Proefopstelling Linked Data 2.0 Eindexamens
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Welkom.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Examens leerjaar 4.
Gepersonaliseerd leren
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
December 25, 2018.
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Economie en ondernemen
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Transcript van de presentatie:

Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013 Kennisnet ECK klantdag 14 mei 2013

Onderwijsbegrippenkader Wat is belang voor OCW?

OCW beleidsdoelstellingen Ondersteunen gepersonaliseerde leerlijn Hergebruik van gegevens (geen silo’s) Vergroten vergelijkbaarheid tussen scholen Betere aansluiting tussen primaire en administratieve proces

Wat is hiervoor nodig Afspraken over betekenis van begrippen Afspraken over context waarin begrippen worden gebruikt Gebruik open standaarden Draagvlak bij alle stakeholders voor de standaarden Borgen van beheer en toegankelijkheid van de standaarden

Wat vindt OCW van OBK OBK levert belangrijke bijdrage aan standaardisatie van begrippen. Afstemming en beheer van OBK is geborgd binnen EduStandaard (Standaardisatieraad). Aansluiting met SION programma moet geborgd worden.

Ontwikkelingen Aansluiting tussen referentiearchitectuur onderwijs (SION) en onderwijsbegrippenkader Onderzoek of linked data principe bruikbaar is voor aansluiting met sectorregisters en Basisregistraties. Onderzoek of linked data principe bruikbaar is om kernprogramma’s en kwalificatiedossiers te ontsluiten

Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013 Kennisnet ECK klantdag 14 mei 2013

Voorstellen Henk Nijstad Teamleader Onderwijsstandaarden Jos van der Arend (expert) Jeroen Hamers (expert) Leonie Verhoeff (adviseur) Bureau EduStandaard Ondersteunt EduStandaard

Onderwijsdata als (open) linked data

Wat zit er eigenlijk in het OBK? Alle formele en informele informatie die wordt ontwikkeld in het kader van het ontwerp, de planning, de uitvoering en de toetsing en examinering van het (formele) onderwijs in NL. Bijvoorbeeld: Kerndoelen en Eindtermen Kernprogramma’s van SLO voor PO en VO Kwalificatiestructuur MBO Opleidingslijsten van DUO Referentiekader Taal en Rekenen Kennisbases van de lerarenopleidingen Leer- en toetsstijlen (bijv. RTTI)

Kernprogramma’s SLO Vak Vakkern Subkern Leerinhoud Tussendoel

De 3 waardes van het OBK De inhoud: Bijv. curriculum PO, VO, MBO Bijv. begrippen uit de administratieve keten De werkwijze: atomise, describe, relate De technologie: RDF, of open linked data

OBK en het Kernmodel Onderwijs Informatie [administratieve keten]

Het OBK en EduStandaard EduStandaard beheert en bestuurt het OBK SIG-werkgroep OBK Special Interest Group Bureau EduStandaard (Kennisnet) ondersteunt Kennisnet faciliteert en stimuleert het gebruik van het OBK

De BegrippenBrowser Generieke begrippenbrowser dus niet speciaal voor bijv. de Kernprogramma’s van SLO http://browser.onderwijsbegrippenkader.nl/ Kennisnet ontwikkelt ook andere tooling ter onderteuning van het gebruik van het OBK, zoals het OBK beheertool

Proeftuin LinkedData 2.0: Examens

Proeftuin LinkedData 2.0: Examens Evaluatieinstrument bovenbouwonderwijs Economie voor docenten (havo) Diagnostisch instrument voor leerlingen Optioneel: Koppeling met adaptief leersysteem Looptijd: april – oktober 2013

Proefopstellingen Linked Data Kennisnet ECK klantdag 14 mei 2013

Proefopstelling Linked Data Onderdeel van het Programma Educatieve Contentketen 2 (ECK2) Uitgevoerd in 2012 Een experimentele toepassing van het OnderwijsBegrippenKader De Proefopstelling Linked Data bracht vier kennisgebieden bij elkaar: Methodes: zowel ‘gesloten’ als ‘open’ methodes Kernprogramma’s: ontwikkeld door SLO Referentiekader Taal en Rekenen: ontwikkeld door de expertisecentra taal en rekenen Edurep: de nationale database voor online beschikbaar lesmateriaal

Proefopstelling Linked Data De informatie die in de Proeftuin Linked Data wordt gegenereerd/afgeleid bestaat uit: Leerplaninformatie van Leerplan In Beeld (SLO): welke kerndoelen, eindtermen, tussendoelen en vakinhouden zijn van toepassing op dit lesmateriaal Informatie over Referentiekader Taal en Rekenen: welke onderdelen zijn van toepassing op dit lesmateriaal

Proefopstelling Linked Data De Proeftuin Linked Data beperkte zich tot: Aardrijkskunde havo/vwo 1, voorbeeldmethode: De Geo Lesboek havo/vwo 1 Wiskunde havo/vwo 1, voorbeeldleerlijn: Math4All

Drie use cases: De Verantwoordingsmodule Methode: een automatisch gegenereerde Verantwoordingskaart van een methode De Bronnenaanwijzer: docenten melden bronnen aan bij methodes De Verantwoordingsmodule Arrangementen: een automatisch gegenereerde Verantwoordingskaart van een arrangement

Input Methode of arrangement Output Verantwoordings-kaart Proefopstelling Linked Data Input Methode of arrangement Output Verantwoordings-kaart

Demo: http://linked-data.kennisnet.nl Log in met je Entree-account of maak er een aan.

Methodestructuur

Context: Kernprogramma

Context: Kernprogramma

Referentiekader Taal en Rekenen Context: Referentiekader Taal en Rekenen

Aanvullende bronnen uit Edurep Context: Aanvullende bronnen uit Edurep

Uitkomsten Positief! Inhoudelijk valide Haalbaar Maar ook: nog onvoldoende toepasbaar Daarom: op zoek naar nieuwe use cases! → Proefopstelling Linked Data 2.0

Proefopstelling Linked Data 2.0 Aansluiten bij ‘opbrengstgericht leren’ Aansluiten bij learning analytics Toepassingsgebied: de onvoorstelbaar rijke informatiebron van het Centraal Schriftelijk eindexamen!

Use Cases Evaluatie-instrument voor het onderwijs in de bovenbouw We koppelen de resultaten die leerlingen op een bepaald eindexamen hebben gehaald (het eindexamen havo economie van 2012 en 2013) aan het kernprogramma Economie havo bovenbouw van SLO en aan de op school gebruikte lesmethode (lesbrieven van LWEO en Percent van ThiemeMeulenhoff). Zo kan per kernprogrammaonderdeel en per hoofdstuk/paragraaf/lesbrief zichtbaar worden gemaakt op welke onderdelen de leerlingen goed en waar ze minder goed hebben gescoord. Het docententeam kan deze informatie gebruiken om het eigen onderwijs te evalueren. En leerlingen die zich voorbereiden op een herexamen kunnen deze informatie gebruiken om gericht te oefenen. Diagnostisch instrument voor leerlingen Zodra de koppeling is gelegd tussen eindexamenopgaven en het op school gebruikte lesmateriaal kunnen bovenbouwleerlingen per onderdeel van het lesmateriaal gericht oefenopgaven van het CSE maken én hun eigen resultaten afzetten tegen de ‘benchmark’ van alle leerlingen die die opgaven eerder hebben gemaakt. In het project wordt hiervoor gebruik gemaakt van www.eindexamensite.nl van VO-Content. Op deze manier krijgen ze een gedetailleerde indruk van de mate waarin ze op koers liggen voor hun eigen eindexamen. Voor docenten ontstaat de mogelijk om wat meer (of minder) begeleiding op maat te bieden. Het is tevens een algemene ‘real time’ kwaliteitscheck van het onderwijs. Koppeling met adaptieve leersystemen (optioneel) Ook vanuit adaptieve leersystemen die op school worden gebruikt, kan de koppeling met het CSE en de eindexamenresultaten worden gelegd. Leerlingen en docenten krijgen gedetailleerd inzicht in hoe de leerling in zijn leerproces vordert in de richting van het eindexamen: hoeveel tijd besteedt hij aan de verschillende onderwerpen en hoe presteert hij er op.

Onderwijs Begrippen Kader Kern-programma Onderwijs Begrippen Kader Proefopstelling OnderwijsBegrippenKader Eindexamen-gegevens Kern-programma Referentie-kader Taal en Rekenen Methode-structuren Eindexamensite.nl Proefopstelling Linked Data 2.0

OnderwijsBegrippenKader Eind-examen-syllabus Eind-examen-programma Les-materiaal Eind-examen-opgave Scores, psycho-metrische gegevens Kern-programma Eind-examen-vraag

Project Deelnemers: Groep LOOT-scholen ThiemeMeulenhoff, LWEO en VO-Content Cito SLO Kennisnet Looptijd: mei-oktober 2013 Klankbordbijeenkomsten in juni en september