Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Navigeren op drie niveaus in het MBO-HBO voor de financiële sector
– Vraagfinanciering in het hoger onderwijs Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden Utrecht,
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Associate degree als onderwijsinnovatie
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Valorisatie Programma Rotterdam
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
Waarom kwaliteitsverschillen tussen docenten erkennen? Kitty Kwakman Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
De praktijk van 1cijferHO
Associate degree en regionalisering van het hbo
1 Inhoud Korte introductie Projectdirectie Leren & Werken Hoger kennisniveau Kabinetsmaatregelen i.v.m. crises Gebruik O&O fondsen.
StellingenStellingen 28 mei Veel kansen, veel mogelijkheden… maar we hebben het allemaal druk… Regie en ondersteuning is nodig.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
Kenniscentra en de Associate degree Een arbeidsmarktrelevante kwalificatie tussen MBO-4 en de Bachelor Wim Streumer, 1 april 2008 te Amersfoort.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Opbouw presentatie Schets Nederlands onderwijssysteem Wat vooraf ging
1 april 2008 Associate degree en MBO-HBO Hans Daale Leido.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
15 april 2008 Associate degree stand van zaken Hans Daale Leido.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Seminar Hoger Bedrijfsdiploma Voorbeeld nut HBd private aanbieder 8 april 2013 Professionals in kinderopvang.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Ontwikkelen werkt. Projectdirectie Leren & Werken Samenwerking ministeries van OCW, SZW, LNV en EZ Doel:Implementatie Leven Lang Leren Doelgroepen: werkenden.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Robotisering en de arbeidsmarkt
Internationalisering bij Saxion Hogescholen Education for our common future Educating global citizens.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
L ³ is ook: levenslang flexibel werken Financiële en andere maatregelen voor de werkende die een opleiding wil volgen Miek Rijsbosch 4 oktober 2010.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Leren op de werkplek Mári van Beers 14 maart 2013.
Studeren in 2012 Informatie over inschrijving en studiefinanciering Dennis See, decaan VWO Waarnemend decaan havo.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie De postinitiële scholingsmarkt SER-ontwerpadvies in hoofdlijnen, maart 2012.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
16 februari AGENDA 9u30 – 9u40 Inleiding 9u40 – 10u45 Voorstelling Minderhedenforum 10u45 – 11u00 Pauze 11u00 – 12u30 Stages binnen de Vlaamse overheid.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Evaluatie scholingsaftrek
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
aantrekkingskracht van informatica
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Transcript van de presentatie:

Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013 Harry de Boer Frans Kaiser

Overzicht Het onderzoek Het flexibel aanbod: wat en door wie? Rol van de overheid en andere actoren Wie betaalt? Tot slot

Het onderzoek Onderzoek iov Ministerie van OCW Hoe wordt continuing higher education voor werkenden vormgegeven? Deskresearch/interviews Australië, VK, Californië, Finland, Zweden Resultaten behaald in het buitenland zijn geen garantie voor succes in NL Verschillen in HO-stelsels; historie; inbedding in samenleving; politieke cultuur Verschillen in demografie en deelname

Verschillen in context Deelname aan deeltijdonderwijs (% van totaal) bron Eurostat; Isced 5 en 6,

Deelname aan deeltijdonderwijs (2002=100) bron Eurostat; Isced 5 en 6, Verschillen in context

Noodzaak voor flexibilisering en aandacht voor werkenden 1.Minder instroom van traditionele groepen => noodzaak om niet-traditionele groepen te trekken Aantal levend geborenen (1992=100) Verschillen in context

Aandeel van hoger opgeleiden in bevolking jarigen (%) bron OESO, EaG 2.Deelname aan HO van traditionele groepen sterk gestegen => verschuiving van opleiden tot bijhouden Noodzaak voor flexibilisering en aandacht voor werkenden Verschillen in context

Het flexibele aanbod: wat en door wie? Diploma georiënteerd (formeel) Niveau AD en andere short degree courses (MBO4+?) Bachelor/master postgraduate Vorm Deeltijd Duaal/werkend leren Afstand vs. Face to face Modules

Het flexibele aanbod: wat en door wie? Niet diploma georiënteerd (non-formeel) Scope Losse cursussen Contractonderwijs CPD Vorm OER/MOOCs Afstand/ off-campus Combinatie leren-werken (leerlingwezen)

Het flexibele aanbod: wat en door wie? Grenzen tussen formeel en non-formeel beginnen te vervagen Erkenning van leerprestaties/credits behaald bij andere aanbieders (UK, Australië) en evc Credit transfer en stapeling van credits tot diploma (VS en Finse OU) Alternatief: stapelen van credits in paspoort of portfolio (UK, Zweden)

De actoren Overheid Regulering/facilitering Regulering/facilitering Erkenning van credits/kwaliteitsborging Slechten wettelijke drempels/ level playing fields (UK) Sturen via netwerken/ intermediaire organisaties (Finland, Zweden, UK) Informatie/transparantie Informatie/transparantie Aanbieders Erkenning van credits van andere aanbieders en evc Sturen via netwerken (van aanbieders en afnemers)

De actoren Werkgevers Bedrijfsopleidingen Contractonderwijs Beroepsorganisaties Erkenning/kwaliteitsborging CPD

Wie betaalt? Overheid Lumpsum aan HOI Beurzen/leningen aan deelnemers Belastingvoordelen voor deelnemers/werkgevers projectsubsidies Werknemer/student Fees Inkomstenderving Werkgever Contractonderwijs Kosten in-service training/Productiviteitsverlies

Tot slot Korte programma’s op scheidsvlak secundair/tertiair van groot belang voor binnen halen werkenden Samenspraak met bedrijfsleven van groot belang (erkenning, bekostiging, articulatie van vraag) Modularisering van formeel aanbod werkt best conform Zweedse model

Tot slot Uw vragen

Meest aansprekend voorbeeld waar we in NL mee aan de gang zouden kunnen: Transparantie van certificering/erkenning van leerprestaties die als losse onderdelen bij verschillende (typen) aanbieders zijn behaald en een manier bedenken hoe die onderdelen tot hetzij een diploma hetzij een paspoort zijn om te vormen.