Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Visual Knowledge Building
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
vergelijkingen oplossen
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
VEG Halle Prediking 15 december 2013.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Gemaakt door Mike van Doorn
HOOFDSTUK 12 Media.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Welkom.
Als normovertreding voordelig is, waarom dan toch normnaleving? Wout Ultee Hedendaagse sociologische theorieën Naar aanleiding van Abram de.
Hoofdstuk 4 Omgaan met verschillen

‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Johari venster & feedback
Persoonlijk worden.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Marketing Werkgroep 6.
Kunnen we leren kiezen? Jan Bransen Alumnidag 2006.
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
Geschiedenis havo 4 - een introductie
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
De eerste presentatie voor Nederlands
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
De tijd van regenten en vorsten
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Van probleem naar programma
Interactieve (Marketing) communicatie COLLEGE 07 SHEET 1 Interactieve (Marketing) Communicatie.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Notenschrift test jezelf
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
Gedragsveranderingen bij dementie
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Wat is de zin van het leven?
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Methodiek: Plancyclus
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Veilig werken met de Grief Wat zijn de gevaarlijke en wat zijn de veilige zones.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Dagdeel 3 conflicthantering
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Basics over communicatie
Transcript van de presentatie:

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -2- Semiotiek = de leer van betekenisgeving de Chaussure (Europa ): teken  betekenis Charles Saunders Peirce (USA ): teken  verwijzing  interpretant

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -3- Een seinpaal is een teken bij afspraak; de betekenis wordt alleen duidelijk door interpretatie van een opgeleid machinist Krokodillentranen zijn wel een teken maar hun voor de hand liggende interpretatie is niet juist

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -4- Uitgangspunt in de semiotiek van Peirce: Er is geen andere betekenis dan (in de ontvanger) gevormde betekenis. Zonder ontvanger geen betekenis. Maar hoe werkt betekenisvorming?

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -5- De afzonderlijke stappen van betekenisvorming

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -6- Toelichting bij de semiosis (=betekenisvorming): 1: er is een mogelijk teken waargenomen 2: het teken verwijst mogelijk naar een ‘afwezige’ 3: er is een interpretatie die teken en afwezige koppelt 4: die interpretatie is een nieuw (mogelijk) teken 5: het nieuwe teken verwijst mogelijk naar iets 6: er is een 2 e interpretatie 7: de representatieconversies in het 8-lagen model zijn op te vatten als stappen van semiosis Het teken bevindt zich in de ontvanger; de afwezige mogelijk (maar niet per se: denk aan illusies) in de zender!

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -7- Noodzaak om onderscheid te maken tussen mogelijk actueel generiek teken mogelijk actueel generiek

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -8- Noodzaak om onderscheid te maken tussen mogelijk actueel generiek teken Dit onderscheid is toe te passen op teken verwijzing interpretatie

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -9-

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -10- Forensisch onderzoek: wat is hier gebeurd? Medisch onderzoek: wat mankeert deze patiënt? Empirisch natuurweten- schappelijk onderzoek: wat verklaart dit fenomeen?

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -11- De 3 x 3 structuur helpt bijvoorbeeld bij Forensisch onderzoek, medische diagnose, empirisch (kwalitatief) onderzoek Altijd hetzelfde patroon: 1. er is een mogelijk teken 2.er is een mogelijke verwijzing 3.er is een mogelijke interpretatie (=hypothese) 4.als die waar is zou volgens een gevestigde (generieke) interpretatie er ook nog een andere verwijzing moeten zijn 5.ga op zoek naar een ander teken, horend bij die andere verwijzing 6.als je zo’n teken vindt versterkt dat de hypothese 7.de aanvankelijk mogelijke interpretatie wordt daarmee actueler 8.het aanvankelijk mogelijke verwijzing wordt daarmee actueler 9.  de diagnose is gesteld, de verdachte gevonden, of het fenomeen is verklaard

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -12- Soorten betekenis: semiosis kan leiden tot … Kennis Emotie Handeling

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -13- Emotie: schilderij gemaakt bij de dood van admiraal Nelson, omgekomen tijdens een gewonnen zeeslag: triomf zowel als rouw. Deze emotie is alleen te ervaren door ‘ingewijden’ Kennis: de onderdelen van een tortillamachine. Deze kennis is alleen te begrijpen / relevant voor ‘ingewijden’. Handelen: excercitie- instructies voor een musketier in de 16 e eeuw, alleen leidend tot handeling voor die groep van musketiers (=‘ingewijden’)

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -14- Of semiosis (=het ontstaan van emotie, kennis of handeling bij de ontvanger) tot stand komt, en welke die ontvangstconsequentie is, hangt af van Context … binnen het beeld … buiten het beeld (priming 1 ) Connotatie, gedeeld door zender en ontvanger Aangeboren Aangeleerd, cultuuronafhankelijk Aangeleerd, cultuurafhankelijk Individueel 1) Letterlijk:voorbereiding. Het tonen van informatie aan de ontvanger waardoor deze (vaak onbewust) een bepaalde interpretatie zal prefereren boven een andere.

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -15- Context in het beeld: de hermeneutisch cykel: De betekenis van een onderdeel in het beeld volgt uit de betekenis van het beeld als geheel, De betekenis van het beeld als geheel volgt uit de betekenis van de onderdelen

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -16- Context buiten het beeld Een beer klimt in een boomDe eerste waargenomen neutrino

Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -17- Context buiten het beeld Reclame voor Heineken in de ’80-er jaren ter gelegenheid van Sail Amsterdam waar Heineken sponsor was – volgde op een campagne waarin in posters op steeds kleinere onderdelen van het bierflesje werd ingezoomd Herdenkingstegel, geplaatst op een plek waar iemand het slachtoffer werd van zinloos geweld als vreedzaam protest tegen agressie