Rechtshandelingen van de Unie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het ‘Food Improvement Agents Package’ in de levensmiddelenwetgeving
Advertisements

van verdragsbepalingen
relevante wetgeving en achtergrondinformatie
Voorrang en directe werking
Open normen in wetgeving
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
1 Fonds voor de medische ongevallen. 2  Opdrachten  Toepassingsgebied  Vergoedingsvoorwaarden  Raad van bestuur Fonds voor de medische ongevallen.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Hoofdstuk 2 Van EEG tot EU.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
De Patiëntenrichtlijn
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Bestuursrecht Klas MED1 LES 1.
Normstelling bestuursrecht
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Activiteitenbesluit en geluid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Doelstellingen en beginselen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
Pensioenverzekeren over de grens
Verdragen en inleiding Europees Recht
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 14 april 2010.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
BESTUURSRECHTELIJKE GELDSCHULDEN
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Expertisecentrum Europees Recht (ECER) Aan de slag met het Verdrag van Lissabon! Den Haag 12 november 2009.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
Recht in Gedwongen Kader
ALGEMENE LEDENVERGADERING
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Bestemmingsplan Buitengebied
HANDELSPARTNERS.
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Rechtshandelingen van de Unie Hoofdstuk 6 Rechtshandelingen van de Unie

Primair en secundair Europees Recht Primair Europees Recht: VEU VWEU Verordeningen Richtlijnen Besluiten Aanbevelingen Adviezen

Rechtshandelingen van de Unie Belangrijk secundair Europees recht komt tot stand via rechtshandelingen van de Unie. Dit zijn handelingen die rechtsgevolgen beogen. Drie categorieën rechtshandelingen van de Unie: Wetgevingshandelingen Niet-wetgevingshandelingen Uitvoeringshandelingen

Wetgevingshandelingen: definitie Artikel 289, lid 3, VWEU : ‘De volgens een wetgevingsprocedure vastgestelde rechtshandelingen vormen wetgevingshandelingen.’ Er bestaan de volgende wetgevingsprocedures: 1. De gewone wetgevingsprocedure Raad beslist samen met EP Op basis van voorstel van de Commissie 2. De bijzondere wetgevingsprocedure Raad beslist alleen Vaak na advies van EP Meestal zonder voorstel van de Commissie

Wetgevingshandelingen: betekenis van de definitie Formeel wetgevingsbegrip in art. 289, lid 3, VWEU: Artikel 289 kijkt naar de manier waarop de wetgeving tot stand komt (via ‘een wetgevingsprocedure’). Geen materieel wetgevingsbegrip in art. 289, lid 3, VWEU: Formele wetgeving bestaat niet per definitie uit regels met een algemene strekking Formele wetgeving kan bestaan uit uitvoeringshandelingen

Niet-wetgevingshandelingen Artikel 290 VWEU: ‘In een wetgevingshandeling kan aan de Commissie de bevoegdheid worden overgedragen niet-wetgevingshandelingen van algemene strekking vast te stellen ter aanvulling of wijziging van bepaalde niet-wezenlijke onderdelen van de wetgevingshandeling.’ Niet-wetgevingshandelingen komen dus als volgt tot stand: Via delegatie aan de Commissie in formele wetgeving Met de opdracht om materiële wetgeving vast te stellen Inzake niet-wezenlijke onderdelen van formele wetgeving (aanvulling van details)

Uitvoeringshandelingen Artikel 291, lid 2, VWEU: ‘Indien het nodig is dat juridisch bindende handelingen van de Unie volgens eenvormige voorwaarden worden uitgevoerd, worden bij die handelingen aan de Commissie, of [in uitzonderlijke gevallen], aan de Raad uitvoeringsbevoegdheden toegekend.’ Als de uitvoering van formele/materiële wetgeving overal in de EU eenvormig moet zijn, kan de uitvoering van wetgeving worden gedelegeerd aan: Commissie of Raad (bij wijze van uitzondering)

Belangrijke rechtsinstrumenten Voor de drie categorieën ‘rechtshandelingen van de Unie’ geldt dat iedere categorie gebruik kan maken van de volgende (eveneens drie) rechtsinstrumenten: Verordeningen Richtlijnen Besluiten Procedures tegen de lidstaten Stel dat Nederland de import van bepaalde Franse kazen verbiedt omdat deze van rauwe melk zijn gemaakt. Bij het Hof van Justitie kan een procedure tegen Nederland worden gestart door: de Commissie (artikel 226). de lidstaat Frankrijk (artikel 227). Bij het Hof van Justitie kan geen procedure tegen Nederland worden gestart door: De Franse kaasproducenten

Kenmerken van een verordening: Bevat normen die rechtstreeks van toepassing zijn. Normen van een verordening hebben een algemene strekking. Een verordening treedt in werking korte tijd nadat deze gepubliceerd is en wordt daarmee – tenzij anders bepaald – algemeen verbindend.

Kenmerken van een verordening: Een Europese verordening lijkt op gewone wetgeving van de lidstaten: kort nadat een verordening gepubliceerd is, treedt deze in werking. Zie artikel 20 van verordening 66/2010 inzake de EU-milieukeur: ‘Deze verordening treedt in werking op de twintigste dag volgende op die van haar bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie. Deze verordening is verbindend in al haar onderdelen en is rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat.’

Voorbeeld van een bepaling met algemene strekking: artikel 9, lid 1, van verordening 66/2010 inzake de EU-milieukeur: ‘Elke marktdeelnemer die de EU-milieukeur wenst te gebruiken wendt zich tot in artikel 4 bedoelde bevoegde instanties en volgt daarbij de volgende regels: (…).’

Kenmerken van een richtlijn volgens de definitie van artikel 288 VWEU: De richtlijn vermeldt slechts een bepaald doel, bijvoorbeeld om de CO2 uitstoot in de lidstaten met 1% per jaar te verminderen. De lidstaten kunnen zelf beslissen hoe zij dit doel willen verwezenlijken. De richtlijn moet door de lidstaten zijn omgezet binnen de door de richtlijn aangegeven omzettingsperiode (vaak een half tot twee jaar na inwerkingtreding). De richtlijnnormen zijn algemeen verbindend vanaf de datum dat de richtlijn uiterlijk moet zijn omgezet (behalve in de lidstaten die niet aan hun omzettingsplicht hebben voldaan).

Kenmerken van een richtlijn, zoals deze er in de praktijk vaak uitziet: De richtlijn bevat gedetailleerde normen die de lidstaten in hun wetgeving moeten overnemen. De richtlijn biedt de lidstaten vrijwel geen ruimte om zelf de doelstellingen van de richtlijn uit te werken. De richtlijn moet door de lidstaten zijn omgezet binnen de door de richtlijn aangegeven omzettingsperiode (vaak een half tot twee jaar na inwerkingtreding). De richtlijnnormen zijn algemeen verbindend vanaf de datum dat de richtlijn uiterlijk moet zijn omgezet (behalve in lidstaten die niet aan hun omzettingsplicht hebben voldaan).

Artikel 14 van tabakrichtlijn 2001/37 bevestigt dat de richtlijnnormen eerst moeten worden omgezet in nationaal recht: ‘(...) de lidstaten [doen] de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 30 september 2002 aan de richtlijn te voldoen.’

Voorbeeld van een bepaling met algemene strekking die de lidstaten letterlijk in hun wetgeving moeten overnemen: artikel 5, lid 2, van tabakrichtlijn 2001/37: Op alle verpakkingseenheden van tabaksproducten (...) moeten verplicht de volgende waarschuwingen worden aangebracht: a. Een algemene waarschuwing 1. ‘Roken is dodelijk/roken kan dodelijk zijn’, 2. ‘Roken brengt u en anderen rondom u ernstig schade toe’. (...)

Besluiten: inhoudelijk kunnen deze materiële wetgeving of beschikkingen zijn: Besluiten kunnen een algemene strekking hebben (materiële wetgeving). Besluiten kunnen gericht zijn tot een beperkt aantal, met name genoemde personen (beschikkingen).

Voorbeeld van een besluit gericht tot één (rechts)persoon [Microsoft]: artikel 2 van beschikking 2007/53: ‘Aan Microsoft wordt hierbij, wegens de in artikel 1 vermelde inbreuk, een geldboete van € 497.196.304 opgelegd.’

Overige rechtsinstrumenten (handelingen die geen rechtshandelingen zijn): Deze rechtsinstrumenten worden gebruikt voor het formuleren van beleidsregels (‘soft law’). Deze soft law kan geen nadelige gevolgen hebben voor particulieren. Voorbeelden zijn: Aanbevelingen Adviezen Eerjarenprogramma’s Algemene actie programma’s Resoluties Mededelingen Et cetera