1 Geresponsabiliseerde cofinanciering. 2 Geresponsabiliseerde cofinanciering Situering Kaderdecreet BB 18.07.2003 Uitbouw en permanente optimalisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
WAAROM NIEUWE STATUTEN? WAAROM NIEUWE HHR? • Huidige statuten: 1983 • Praktijk op aantal punten anders • Rol KNHB komt niet naar voren • Huidige HHR: 1989.
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Aanbesteding of Subsidie
Project DIGITAAL VERGADEREN
Van beroepssituatie naar inlevermap
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning Bestuursovereenkomsten : constitutieve elementen en P&O opdrachten Maart 2011.
Mag ik u voorstellen ....
Evolutie wettelijke statutaire pensioenlasten Februari 2010.
Klassieke AO Leseenheid1
Diabetes Zorgpad Pro_Doc
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Ondergrondse Geo-Informatie GIS bij tunnel-engineering
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Rapportering over loonkost en personeelseffectief beslissing VR 12/09/03 Infosessie VOI - 29 januari 2004.
Betrouwbaarheidstypologie
1. 2 Een blik terug Een blik vooruit Netwerk Organisatiebeheersing 31 maart 2009.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling Human Resources Management HRM Netwerk 25FEB05 P&O-prioriteiten 2005 Respons : 22 op 39 entiteiten, of 56,5%
GIS-coördinator in Westerlo
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Algemene Ondernemersvaardigheden
Algemene Ondernemersvaardigheden
Aanpak en praktijkervaring
Presentatie Brownfields Informatie- en inspraakvergadering 116. Gent – Sidaplax 19u oktober 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1. 2 Aanpak gedocumenteerde organisatiebeheersing IAVA Netwerk Organisatiebeheersing 27/10/2009.
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Transcript van de presentatie:

1 Geresponsabiliseerde cofinanciering

2 Geresponsabiliseerde cofinanciering Situering Kaderdecreet BB Uitbouw en permanente optimalisatie van het systeem van IC/OB: verantwoordelijkheid management Evalueren van het systeem van IC/OB: interne auditfunctie Taakstelling IAVA: verschillende types audits uitvoeren

Geresponsabiliseerde cofinanciering Situering SD1 van BO tussen IAVA en Auditcomité: bijdrage IAVA tot verhogen van de graad van risicobeheersing via het uitvoeren van geplande en niet-geplande auditopdrachten 3

Geresponsabiliseerde cofinanciering Situering Geplande auditopdrachten: risicogebaseerd (op basis van risicoanalyse) Niet-geplande auditopdrachten: incidentgedreven (forensische audit) of vraaggestuurd 4

Geresponsabiliseerde cofinanciering Probleemstelling Onvoldoende auditcapaciteit IAVA Onvoldoende zekerheidsverstrekkende functie door IAVA 5

Geresponsabiliseerde cofinanciering Verhogen risicoafdekking Verschillende mogelijkheden Lineaire uitbreiding van IAVA: toename beschikbare auditcapaciteit Beleidsnota AR van M-P: onderzoek piste geresponsabiliseerde cofinanciering (GC) 6

Geresponsabiliseerde cofinanciering Verhogen risicoafdekking BO IAVA: GC opgenomen als strategisch project GC = betalend maken van de uitvoering door IAVA van bepaalde auditopdrachten 7

Geresponsabiliseerde cofinanciering Historiek : bespreking in AC van verschillende mogelijkheden 2011: voorstel AC aan VR : beslissing VR 8

Geresponsabiliseerde cofinanciering Beslissing VR IAVA zal een vergoeding aanrekenen voor de uitvoering van vraaggestuurde en incidentgedreven auditopdrachten Vergoeding volledig gebruiken om auditcapaciteit IAVA uit te breiden en risicoafdekking VO te verhogen Oprichting van DAB om verkregen middelen optimaal te kunnen aanwenden 9

Geresponsabiliseerde cofinanciering Responsabilisering responsabiliseringsaspect cruciaal in traject cofinanciering uitbouw en permanente optimalisatie van het systeem van IC/OB: verantwoordelijkheid management onderscheid soorten audits 10

Geresponsabiliseerde cofinanciering Risicogebaseerde auditopdrachten Geplande opdrachten (ongeveer 80 % van alle uit te voeren audits) Op basis van risicoanalyse opgenomen in jaarplanning van IAVA Vallen NIET onder de cofinanciering: m.a.w. er wordt GEEN vergoeding aangerekend voor deze opdrachten 11

Geresponsabiliseerde cofinanciering Vraaggestuurde auditopdrachten kunnen van nature niet op voorhand worden gepland audits op vraag van management van een entiteit of politieke niveau onderzoek of voorwerp van de vraag kan toegevoegd worden aan een door IAVA geplande audit (niet- betalend) 12

Geresponsabiliseerde cofinanciering Vraaggestuurde auditopdrachten onderzoek of voorwerp van de vraag kan worden meegenomen in planning van andere controleactor (single-auditprincipe) (niet-betalend) wanneer niet op één van de vorige wijzen gevolg kan gegeven worden aan de gestelde vraag, start IAVA een nieuwe auditopdracht op (heeft betalend karakter) 13

Geresponsabiliseerde cofinanciering Incidentgedreven (forensische) auditopdrachten in geval van ernstige indicaties van mogelijke onregelmatigheden kunnen van nature niet op voorhand worden gepland kunnen door IAVA geïnitieerd worden op vraag van een leidend ambtenaar of minister, op basis van melding of klacht (klokkenluider) m.b.t. mogelijke integriteitsschendingen of n.a.v. bepaalde auditbevindingen 14

Geresponsabiliseerde cofinanciering Incidentgedreven (forensische) auditopdrachten steeds een vooronderzoek (beoordeling ontvankelijkheid van de aanvraag/melding/vaststelling) (niet betalend) bij ontvankelijkheid: opstart forensische audit forensische audit zelf heeft steeds een betalend karakter voor de geauditeerde entiteit 15

Geresponsabiliseerde cofinanciering Kostprijs Bruto-kostprijs per dag voor een IAVA-auditdag: 867 euro berekend op basis van de huidige IAVA- loonkost, de algemene werkingskosten, informaticakosten, huisvestingskosten en investeringen. kan in de toekomst variëren wanneer de onderliggende kosten wijzigen. 16

Geresponsabiliseerde cofinanciering Modaliteiten berekening kostprijs op basis van auditdoelstellingen en reikwijdte wordt meegedeeld aan geauditeerde na oplevering auditrapport doorrekening vergoeding door DAB aan geauditeerde 17

Geresponsabiliseerde cofinanciering Modaliteiten IAVA bepaalt zelf de wijze waarop de verkregen middelen (volledig) worden ingezet om een hogere risicoafdekking te realiseren 18

19 Bestellingsopdracht (raamcontract) IAVA

Bestellingsopdracht IAVA Historiek Bestellingsopdracht Procedure: Openbare aanbesteding voor aanneming van diensten Voorwerp: de gehele of gedeeltelijke begeleiding en ondersteuning van IAVA bij de uitvoering van auditopdrachten Periode: 4 jaar (december 2007 tot december 2011) 20

Bestellingsopdracht IAVA Historiek 3 percelen (elk perceel was aparte opdracht) gegund: operationele en bedrijfsvoeringsaudits financiële audits forensische audits Inzet van junior en senior auditoren 21

Bestellingsopdracht IAVA Procedure: Openbare aanbesteding voor aanneming van diensten Voorwerp: Ondersteuning bij de uitvoering van auditopdrachten of zelfstandig uitvoeren van auditopdrachten Periode: 4 jaar ( ) 22

Bestellingsopdracht IAVA percelen (elk perceel is aparte opdracht) gegund: operationele en bedrijfsvoeringsaudits IT-audits (opgedeeld in 7 domeinen) financiële audits forensische audits Inzet van junior auditoren, senior auditoren en manager-auditoren 23

Bestellingsopdracht IAVA Toegewezen percelen Perceel 1: PWC Bedrijfsrevisoren cvba Perceel 2: Cronos nv Perceel 3: Crowe Horwath, Callens, Pirenne, Theunissen&Co Bedrijfsrevisoren Perceel 4: PWC Enterprise Advisory cvba 24

Bestellingsopdracht IAVA Modaliteiten Elke entiteit die tot de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest behoort of elke rechtspersoon die door de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaamse Gewest is of zal worden opgericht, kan bestellingen plaatsen bij de opdrachtnemer van elk van de 4 percelen Alle bestellingen worden per bestelbrief, ondertekend namens de bestellende entiteit, aan de opdrachtnemer overgemaakt 25

Bestellingsopdracht IAVA Modaliteiten Niemand kan een bestelling plaatsen zonder dat er voorafgaandelijk schriftelijk melding wordt van gemaakt aan IAVA (via formulier op website IAVA) De entiteiten die wensen af te nemen op de bestellingsopdracht dienen zelf de CV’s van voorgestelde auditoren te valideren vooraleer ze tot bestelling overgaan Voor de toepassing van de uitvoeringsregels (borg, betalingsmodaliteiten,…) wordt elke bestelling als een afzonderlijke opdracht aanzien, afgesloten tussen de opdrachtnemer en de bestellende entiteit 26

Bestellingsopdracht IAVA Meer details vindt u terug via volgende link: ault.asp?fid=988 ault.asp?fid=988 27