TAnder Een school voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking en bijkomende gedrags- en emotionele problemen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
Dienst Time Out Projecten
Behandeling en begeleiding
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Gedragsproblemen
N.Naessens BuSO Spermalie ASV voor Schoolverlaters.
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
VZW ARKTOS Vier provinciale vormingscentra
Zelfredzaam Actief Preventie Project. Van waar ? Ontstaan vanuit het vormingsluik van ADAM, R&W startend. Reactie op signalen van het Jeugdparket en een.
Congres Uitvalpreventie en studiedag KDG oktober 2010
Enkele vragen Hoe staat de BW in laagconjunctuur tegenover langere stages, werkplekleren ? -Kennis van de mogelijkheden van stagiairs -Bij minder werk.
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
School- en pedagogische psychologie
CBE: Centra voor Basiseducatie
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Studiedag de hoge kouter
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Jeugdwerkeloosheid en alternatieve stage. Maatjes project Opleiding verzorgende (niveau 3) 1 e leerjaar.
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Onderwijs op maat.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Kennisatelier Stage 23 april 2009
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
GROENE ZORG OOST-VLAANDEREN Boeren aan welzijn Welzijn met boeren EFRO Zorgboerderijen en Onderwijs.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
M-decreet Een korte toelichting.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
BuSO Tongelsbos Bosstraat Tongerlo – Westerlo Tel. 014/
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
BOC van LOP SO regio Mechelen
LOP Oostende – Middelkerke Secundair
Themagroep Schooluitval Regio Leuven.
Netwerk samen tegen Time out project HALLE schooluitval 22/09/2017
Deeltijds BeroepsSecundair Onderwijs
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners

Infodag onderwijs Welkom!
Inschrijven - stroomdiagram
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Info directievergadering
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Inleiding campusvoorrang
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Versterk de Jobcoach IN de school
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

TAnder Een school voor jongeren met een lichte verstandelijke beperking en bijkomende gedrags- en emotionele problemen.

TAnder 1.Ontstaan en uitgangspunten 2.Doelgroep 3.Pedagogiek 4.Organisatorisch

Aantal leerlingen vinden geen gepast aanbod meer Bevindingen vanuit themagroep schooluitval Sluiting BuSO Ten Desselaer juni 2009 Vooronderzoek naar noden van deze leerlingen  Alternatieve onderwijsvorm om dit hiaat in Leuven op te vullen 1. Ontstaan en uitgangspunten TAnder

Aanbod moet VERDER REIKEN DAN ONDERWIJS!  Bundelen van expertise en middelen van Onderwijs Welzijn TA 1. Ontstaan en uitgangspunten TAnder

1. Ontstaan en principes TAnder Algemene doelstelling Leerrecht garanderen voor jongeren met licht verstandelijke beperking én gedrags- of emotionele problemen Sociale vaardigheden, arbeidsattitudes verder ontwikkelen

Concrete doelstelling Individueel traject op maat School gecombineerd met welzijn en werkplekleren Reïntegratie is uiteindelijke doel! School Arbeidsmarkt (opleidingen gericht op - ) 1. Ontstaan en principes TAnder

1. Principe TAnder Type 3 - Anders SI BSO MPI GTB BuSO CGG ᴪ Parti- culier Time- out Arktos

1. Ontstaan en principes TAnder TAnder = poging om hiaat in onderwijsaanbod op een kwaliteitsvolle manier in te vullen

1. Ontstaan en principes TAnder = draaglast verminderen binnen de reguliere (gewone en buitengewone) scholen = draagkracht verhogen van verschillende sectoren binnen regio Leuven

2. Doelgroep TAnder Leerlingen die functioneren op het niveau van een licht verstandelijke beperking en bijkomende gedrags- en/of emotionele problemen vertonen OV3 ll., type 3 TAnder ll TAnder ll + ψ

2. Doelgroep TAnder Leerlingen van 13 tot 18 jaar Vertikale groep Jongens – meisjes Zowel internaliserende als externaliserende gedragsproblemen Start met 7 leerlingen in september ‘11

2. Doelgroep TAnder 3 groepen 17 leerlingen Onderwijs aan huis voor 2 lln

2. Doelgroep TAnder Aanmelding Meisje 16 jaar -Lager onderwijs type 1 -Secundair onderwijs: 5 scholen -Rizsas (twee jaar) -Comité owv POS - Jeugdrechtbank owv MOF -Moeilijk met aanvaarden van beperkingen -Zit thuis – komt niet veel buiten – komt niet tot activiteit -Moeilijk om mensen te vertrouwen

2. Doelgroep TAnder TAnder -Beeld met de rugzak -Naar huis lopen evolueert naar… -Sms’en als ze vertrekt -Meepraten aan tafel -Op tijd komen - op school blijven -TAnder wordt veilige plaats -Er blijven werkpunten blijven maar vertrouwen is er!

3. Omvattende methodiek Type 3 - Anders SI BSO MPI GTB BuSO CGG ᴪ Parti- culier Time- out Arktos

Eén veilige centrale locatie met permanent aanbod ter plaatse Gebruik maken van bestaande structuren / initiatieven  Inspelen op mogelijkheden en interesses  Geen segregatie  Reïntegratie 3. Omvattende methodiek

Individueel traject op maat van de leerling Prioritair belang van sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden Om dit mogelijk te maken:  BuSO opleidingsvorm 1, type 3

Opleidingsvorm 1, type 3: Algemene en sociale vorming (ASV) Sociaal maatschappelijke training Begeleid werken ! Niet kwalificatiegericht 3. Omvattende methodiek

a.Aanmelding en toeleiding b.Educatief en therapeutisch aanbod c.Werkplekleren

a. Aanmelding en toeleiding 1. Voortraject door laatst begeleidend CLB In kaart brengen van onderwijs- en pedagogische noden  attesteerbaar voor OV 1, type 3 2. Aanmelding bij TAnder met formele aanvraag tot aanmelding door de ouders en aanmeldingsformulier door begeleidend CLB ! Aanmelding leidt niet automatisch tot inschrijven in TAnder

3. Ronde tafel met Jongere (en ev. vertrouwenspersoon) Ouders en/of opvoedingsverantwoordelijke Begeleidend CLB (doorverwijzer) Coördinator TA Begeleidend CLB TA RT met ≠de fasen Besluit op RT a. Aanmelding en toeleiding 1. Verkennend 2. Noden-aanbod 3. Engagement 4. Formele vraag

a. Aanmelding en toeleiding 4. Inschrijving  Intake met coördinator  Formele overeenkomsten 5. Concrete instap in TAnder Individueel In de groep

b. Educatief en therapeutisch aanbod Individueel traject bestaande uit verschillende (groeps)activiteiten Algemene en sociale vorming Praktijk door atelierwerking Werkplekleren …  Grote flexibiliteit  Gestructureerd en voorspelbaar aanbod ≠ individueel onderwijs !!

Permanent aanbod TA MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG ONTHAALASVCREAASVHuishoudelijk V’n ONTHAALASVCREAASVHuishoudelijk V’n PAUZE KOKENASVCREATIEF WERK ASVICT KOKENASVCREATIEF WERK PROJECTICT MIDDAG ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT RAAD

Leerling X MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG ONTHAALASVCREAVoorbereiding BW Huishoudelijk V’n ONTHAALASVCREAVoorbereiding BW Huishoudelijk V’n PAUZE KOKENASVCREATIEF WERK Voorbereiding BW ICT PROJECTWERKTHERAPIECREATIEF WERK Voorbereiding BW ICT MIDDAG ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERSPORT RAAD

Leerling Y MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG OnthaalZORGBOERCREAASVHuishoudelijk V’n OnthaalZORGBOERCREAASVHuishoudelijk V’n PAUZEZORGBOERPAUZE KOKEN ZORGBOERCREATIEF WERK ASV ICT KOKEN ZORGBOERCREATIEF WERK ASV ICT MIDDAGZORGBOERMIDDAG ATELIERZORGBOERDAGOPVANGSPORT ATELIERZORGBOER DAGOPVANGSPORT RAADZORGBOERDAGOPVANGRAAD

Leerling Z MAANDAGDINSDAGWOENSDAGDONDERDAGVRIJDAG ONTHAALASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN ONTHAALASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN PAUZE HOBBYCLUBASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN PROJECTASVPAARDEN ATELIER ASVKOKEN MIDDAG ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERBezoek papa ATELIERSoc. V’n Mpij ATELIERBezoek papa RAAD Bezoek papa

Geëngageerd team  Voldoende draagkracht  Intervisie – debriefing  Vorming – bijscholing Bezetting aangevuld met stagiairs b. Educatief en therapeutisch aanbod

Grondhouding Respect – aanvaarding Veel aandacht voor zelfreflectie Visie rond omgaan met agressie Herstelgericht werken Zingeving - validering  Functionele activiteiten  Portfolio  Beloningssystemen b. Educatief en therapeutisch aanbod

c. Werkplekleren Beeldvorming mogelijkheden – interesses – beperkingen Match met werkplaats Afspraken, doelstellingen en verwachtingen Start werkplek met ondersteuning van coach Permanente evaluatie en bijsturing Portfolio

c. Werkplekleren BSO-scholen (haartooi, publiciteit) BuSO OV2 of OV3 BuSO Ter Bank (tuin, kleuters) Freinetschool De Zevensprong Particulieren: Dierenasiel, tuinbouw,… Therapeutisch: Paardenatelier, soc. V’n Ontstressing: opvang, thuis,…

4. Organisatie a.Personeel b.Locatie c.Middelen d.Stuurgroep

a. Personeel Onderwijsuren  2 Leerkrachten  1,8 vormingsmedewerkers van Arktos Vanuit KSLeuven  Coördinator  ½ opvoeder Stagiairs 4 ambulante begeleidingen

b. Locatie Warme uitstraling School maar toch geen school Kleinschaligheid Imago Veiligheid Vital de Costerstraat voor 3 jaar

c. Middelen Provincie Vlaams Brabant Departement welzijn Departement Onderwijs Stad Leuven Bisdom en dekenij Sponsoraanvragen

Concrete bevindingen Jongeren vinden hun plek Grote voordeel van voldoende begeleiding en kleinschaligheid Op grenzen botsen Leren uit ervaringen Samenwerking Welzijn - Onderwijs is essentieel

Leerlingen TAnder Getuigenissen

Is een uniek project Nauwe samenwerking Welzijn – Onderwijs Netoverschrijdend durven denken Gemeenschappelijk gedragen Grote betrokkenheid van een hele gemeenschap Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid TAnder

???