Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Informatieavond 22 april 2013
Jeanine Spierings & Luca Lopes de Leao Laguna HvA Onderwijsconferentie
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Stellingen •Er zijn veel uitdagingen op het gebied van de kwaliteit van ROM- data, om een zorgvuldige toepassing van ROM-data mogelijk te maken. De prioriteit.
Maroesjka van Nieuwenhuijzen
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Centre for Effective Public Health In the larger Rotterdam area The Triumph of Zephyr and Flora Museo del Settecento Veneziano, Ca' Rezzonico, Venice.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Divera TWISK SWOV - Nederland
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Intuïtie of onderzoek? Een.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Leer- werkplaats MPG aanpak
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
KWALITEIT EN BELEID Dienst Justitiële Inrichtingen Iris van den Hauten
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
COPING LVB Doelstellingen & Aanpak
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
STOP 4-7 vermindert gedragsproblemen bij jonge kinderen
Kwaliteitszorg en Verantwoorden met Kwaliteitscholen
Bouw!.
Decentralisatie, een oplossing voor het toenemend beroep op jeugdzorg?
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Return to Sender.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Effectiviteitsmeting NOD
Professionaliseren of deprofessionaliseren
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Door de bomen het bos weer zien Meer inzicht in kwaliteit en effectiviteit interventies Djoeke van Dale Joke van Wieringen Centrum Gezond LevenCentrum.
Methodiekontwikkeling 2
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Derek de Beurs, MSc. PhD VU Amsterdam Suïcide team Professor dr. A.J.F.M. Kerkhof Professor dr. Jos de Keijser Dr. M. de Groot Economie team Dr Judith.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
What is the meaning of? Student centered learning
Internaliseren Expliciteren
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Benchmark onderzoek.
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Evaluatieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009

Meer zicht op effectiviteit Druk tot “evidence-based” werken in de jeugdzorg: het gebruiken van interventies van bewezen effectiviteit Evidentie vooraf en evidentie achteraf Voorbeelden van deze druk: –Erkenningscommissie justitiële gedragsinterventies –Databank jeugdinterventies Ook in het onderwijs: –Evidence-based onderwijs –Op bewijs gebaseerd onderwijs based-onderwijs

Hoe “bewezen effectief” is de jeugdzorg? interventies (modules) Slechts 1-3% van alle interventies in de jeugdzorg is bewezen effectief Van nog geen 10%enige indicatie van effectiviteit Rond de 30% theoretisch onderbouwd Het is niet dat de jeugdzorg niet effectief is, maar we weten het gewoon nog niet Dus: werk aan de winkel!

Hoe dan verder? Twee wegen: 1. Top-down: we gebruiken op bevel van de overheid alleen maaar evidence-based interventies en proberen die zo snel mogelijk uit te breiden; is niet realistisch gaat nog 100 jaar duren voor de hele jeugdzorg zo ver is. 2. Bottom-up: laat alle bloemen maar bloeien, maar laat ze wel hun bloei tonen, dus effecten moeten zichtbaar worden, dan kunnen we gaan kappen en snijden en zorgen dat de beste overblijven.

De tweede weg als alternatief Niet top-down maar bottom-up –Professionals weten wat werkt –Ze behoeven ondersteuning het te laten zien –In samenwerking met wetenschappers –In samenhang met beleid (intern, extern) Via zoeken practice-based evidence komen tot evidence-based practice En kennis over: –Wat werkt wanneer bij wie en waarom –De 5 W’s (Orobio de Castro)

Relevantie voor het onderwijs Aanpak van leerlingen met gedragsproblemen: –Via gerichte acties van leerkrachten in de klas –Via gerichte interventies door derden Nodig om de “toestand” te meten: –In het begin, tijdens en na afloop van de aanpak –Besef vooraf en achteraf -> evidence-based Volgen van (gewenste) veranderingen: –Via tests of vragenlijsten –Leerlingvolgsysteem (LVS) –Routine Outcome Monitoring (ROM) Vergelijkbaar met leerproblemen en leervorderingen

BergOp 3.0 als voorbeeld van zo’n LVS of ROM Ontwikkeld voor onderzoek in de jeugdzorg Van onderzoeksdatabase op een PC in verschillende versies (1.0, 2.0) naar een praktijkdatabase op het internet Kern: vragenlijsten als “meters” Input: gedragsbeoordelingen door ouders, leerkrachten of kinderen zelf Output: gedragsprofielen –Op een bepaald moment –Verschillen tussen opeenvolgende momenten

Oefening: SDQ Strengths and Difficulties Questionnaire

Hoe doen we het als team of instelling? (ontleend aan het Hulp aan Huis-onderzoek, De Meyer & Veerman, ) Interne kwalitieitszorg

Hoe doen we het als team of instelling vergeleken met anderen? (ontleend aan het Hulp aan Huis-onderzoek, De Meyer & Veerman, ) Benchmarking

Hoe kunnen we het verloop volgen? Bron: Kloosterman & Veerman (1998)

Samenvatting Aanpak van gedragsproblemen –Eerst meten –Dan doen –Dan weer meten –En in het verschil ligt het resultaat Besef vooraf en besef achteraf -> evidence-based Reflectie op resultaat en hoe dat tot stand gekomen is leidt tot de 3 P’s: –Professionaliseren: verbeteren van de aanpak –Profileren: verantwoording van aanpak –Profiteren: verspreiden van kennis ICT als ondersteuning LVS of ROM Vanzelfsprekend of cultuuromslag?

Verdere informatie Handboek Zicht op Effectiviteit – Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdzorg Nederland – Internetdatabase BergOp – Praktikon – S EJ N