Ledenvergadering 19 februari 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugdzorg en Lang zult u wonen
Advertisements

Zorg voor Amstelveen 29 januari 2012.
Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Hoe ontstond dit initiatief ?
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
Veranderingen AWBZ en WMO Gevolgen voor cliënten
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
Realisatie kindcentrum
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Onroerend Goed investeren en beheren
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
HoekscheWaardDuurzaam
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Hogescholen in Dialoog
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Betrokkenheid op de werkvloer
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Het Westerwoldse zorgmodel
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Op weg naar een solide Pgb in de Wmo en de Jeugdwet
Welkom Bij de onafhankelijke partij voor elke Bestenaar.
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Burgerinitiatieven.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Programma begroting 2015 SGP fractie gemeente Noord Beveland 6 november 2014.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Programma begroting 2016 SGP fractie gemeente Noord Beveland 6 november 2015.
Resultaatgericht Samenwerken
Democratische vernieuwing Nijkerk
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Ledenvergadering 19 februari 2014 FRISSE WIND KANSEN BELOFTEN KWALITEIT FRISSE WIND MAASTRICHT Ledenvergadering 19 februari 2014

onze opdracht Iedereen heeft zijn eigen dromen, wensen en doelen in het leven. Ook als het gaat om wonen, werken of vrije tijd. Wij stimuleren, verbinden en versterken initiatieven om die te realiseren. Samen bruggen bouwen en een omgeving creëren waarin je je thuis voelt.

onze ambitie Ons werk draait om mensen en samen kunnen we meer. We zijn geworteld in dorpen, kernen, buurten, verenigingen en netwerkorganisaties. Daar zien we de initiatieven en mogelijkheden. Daar horen we de vragen en suggesties. Daar realiseren we het inzicht en begrip dat nodig is om resultaten te bereiken.

onze ambitie Wij geloven in de kracht van initiatief nemen, in het denken in mogelijkheden en de durf om daarbij andere en vernieuwende ideeën op te zoeken. Wij investeren in toekomstbestendige oplossingen voor uiteenlopende maatschappelijke ontwikkelingen. Kenmerkend voor onze aanpak is dat we kennis, ervaringen en ideeën van uiteenlopende partijen met elkaar verbinden.

onze ambitie Wij hebben een samenleving voor ogen, waarin inwoners ervaren dat: Het gemeentebestuur op respectvolle en deskundige manier met elkaar samenwerkt. Het saamhorigheidsgevoel verder reikt dan buurt- en dorpsgrenzen. Financiële middelen op inzichtelijke en duurzame wijze worden besteed. Er ruim voldoende mogelijkheden zijn om te winkelen, recreëren en uit te gaan. De woonomgeving goed bereikbaar, goed onderhouden en veilig is. Het verenigingsleven bruist en mensen trots zijn op hun gemeente.

onze kracht BRUG-M is VERTROUWEN BRUG-M is KANSEN ZIEN open en eerlijk met elkaar omgaan onder alle omstandigheden, zeggen wat we doen en doen wat we zeggen, elkaar vertrouwen als basis voor een effectieve samenwerking BRUG-M is KANSEN ZIEN verantwoordelijkheid nemen, initiatief tonen, denken vanuit mogelijkheden, durven afwijken van bekende en vertrouwde paden BRUG-M is BRUGGEN BOUWEN betrokkenheid tonen, elkaar ontmoeten, oprechte interesse in de ander, respect voor de diversiteit in meningen, overtuigen door te luisteren en door vragen te stellen, daadkrachtig samenwerken en duurzame oplossingen realiseren BRUG-M dat ben jij!

3 transities - 1 perspectief Invoering participatiewet Overheveling awbz-begeleiding en persoonlijke verzorging naar wmo 3. Transitie van de jeugdzorg Sjraar Hovens

3 transities - 1 perspectief Uitgangspunten landelijke overheid ‘Gemeente is beter in staat dan de landelijke overheid om de gegroeide verkokering en versnippering van de verzorgingsstaat tegen te gaan.’ Deze transities gaan gepaard met grote kortingen door het rijk, waardoor gemeenten met minder middelen de taken anders moet gaan vormgeven.

3 transities - 1 perspectief Uitgangspunten VNG van vangnet naar springplank dichtbij huis voorkomen in plaats van genezen één gezin, één plan, één regisseur één loket

3 transities - 1 perspectief Invoering 1 januari 2015 Alleen de Jeugdwet is door Tweede en Eerste Kamer aangenomen. Nieuwe zware taak voor de gemeente. Regie op inhoud en financiën. Burgers kunnen minder aanspraak maken op voorzieningen dan nu. Recht op zorg is niet meer vanzelfsprekend.

3 transities - 1 perspectief Standpunten BRUG-M Bewaken van de nieuwe inhoudelijke en financiële kaders. De financiële middelen dienen ‘geoormerkt’ te worden. Juiste zorg voor iedere burger binnen de nieuwe kaders. Instellen van een transitiecommissie die dit kritisch blijft volgen.

3 transities - 1 perspectief Standpunten BRUG-M (vervolg) Samenwerking met andere gemeenten is noodzakelijk, maar met behoud van zeggenschap. Uitgangspunt blijft: ‘professionele ondersteuning en hulp waar nodig’. Scholing ambtenaren. Sjraar Hovens

lokale economie Gerrit van der Bijl

lokale economie Een goed functionerende lokale economie is van belang voor : de leefbaarheid de werkgelegenheid het niveau van de voorzieningen de aantrekkelijkheid als woongemeente de waarde van het onroerend goed (als afgeleide daarvan) Ambitie BRUG-M : de motor van de economie van Meerssen verbeteren

lokale economie Hoe gaat BRUG-M dat aanpakken ? Met een meerjaren plan van aanpak lokale economie. Uitgangspunten: ondernemersparticipatie, dus ‘bottom up’ bij voorkeur zonder (duur) extern adviesbureau gebruik van aanwezige kennis bij onze eigen ondernemers

lokale economie Hoe gaat BRUG-M dat aanpakken ? Met een meerjaren plan van aanpak lokale economie. Uitgangspunten (vervolg): zoek in alle kernen contact met winkeliers, horeca, (verblijfs-)recreatie, ondernemers op bedrijventerreinen, fabrieken en agrariërs analyseer samen met ondernemers de sterken en verbeterpunten nodig hen uit om hun wensen, ideeën en dromen uit te spreken, zodat je vandaag weet, waarvoor ze straks vergunningen aanvragen

lokale economie Hoe gaat BRUG-M dat aanpakken ? Met een meerjaren plan van aanpak lokale economie. Uitgangspunten (vervolg): anticipeer daarop in bestemmingsplannen, regelgeving, infrastructuur niet duur, vraagt wel pro-actieve houding bestuur en ambtenaren Resultaat: Als er een concrete aanvraag komt voor verdere ontwikkeling van het bedrijf, dan mag de ondernemer rekenen op snelle afgifte van de benodigde vergunningen.

lokale economie Inhoud meerjaren plan van aanpak lokale economie: visie en concrete doelen: ‘waar willen we over 5 jaar staan?’ uitbreidingswensen van ondernemers, mogelijk- & onmogelijkheden kansen voor uitbreiding of nieuwe initiatieven verblijfsrecreatie, bijv. kamperen bij de boer of bed & breakfast diversiteit winkelvoorzieningen in de verschillende kernen markten: ‘in welke kernen en in welke omvang?’ gunstig parkeerbeleid, bijv. gebruik parkeerschijf centrum Meerssen gezamenlijke promotie (acties / advertenties)

lokale economie Inhoud meerjaren plan van aanpak lokale economie (vervolg): actieplan tegen bestaande en toekomstige leegstand commercieel vastgoed, door regelmatige informatie-uitwisseling met makelaars samenwerking met onderwijs en ondernemers in Meerssen gemeente als intermediair voor starters en bij leegstand panden heldere communicatie en bewegwijzering als bedrijven (tijdelijke) niet bereikbaar zijn locale ondernemers actief informeren over aanbestedingen, zodat ze kunnen meedingen naar opdrachten

lokale economie Ook op dit beleidsveld geldt het uitgangspunt van BRUG-M ZOEK DE VERBINDING ! Een goed ondernemersklimaat vraagt ook om een gemeentelijke overheid die dienstverlenend is en een meewekende houding toont, dus … EEN GEMEENTE DIE ONDERNEMEND IS ! Gerrit van der Bijl

programmarekening 2012 Jacques Arntz Programmarekening (exploitatierekening) Balans Jacques Arntz

Programmarekening Periode 2010 t/m 2012: totaal verlies 6,60 mln.

programmarekening 2012 VERLIES 4,00 mln. Bestuur - 2,60 mln. Openbare orde en veiligheid - 1,40 mln. Verkeer en vervoer - 7,80 mln. Lokale economie - 0,05 mln. Maatschappelijke ondersteuning - 11,80 mln. Milieu - 0,15 mln. Wonen en woonomgeving - 1,60 mln. Totaal - 25,00 mln. Algemene dekkingsmiddelen - 21,00 mln. VERLIES 4,00 mln.

programmarekening Algemene dekkingsmiddelen (opbrengsten) Dividenden + 1,60 mln. Lokale heffingen + 2,60 mln. (12,4%) Algemene uitkering + 16,30 mln. Overig + 0,50 mln. Totaal + 21,00 mln.

programmarekening Lokale heffingen OZB eigenaren + 2,609 mln. OZB gebruikers + 0,202 mln. Afvalstoffenheffing / Reinigingsrecht + 1,526 mln. XXX Rioolrechten + 2,407 mln. XXX Parkeerbelasting + 0,202 mln. XXX Hondenbelasting (incl. kwijtscheldingen) + 0,123 mln. Toeristenbelasting + 0,026 mln. Reclamebelasting + 0,032 mln. Lasten (invorderingskosten) - 0,344 mln. Totaal + 2,647 mln.

programmarekening Afzonderlijke posten Hondenbelasting opbrengst + 0,123 mln. Kosten hondenoverlast - 0,038 mln. Netto opbrengst gemeente € 90.000

balans 31-12-2012 € mln.

veiligheid - sociaal en fysiek Sociale veiligheid vereenzaming sociale uitsluiting meest extreem: 10 jaar dood op je bed Wat te doen? participatiesamenleving wordt actief lid …… (IVN, BRUG-M, etc) leer omgaan met een computer en verbreed je blik op de wereld videoconferencing (bijv. nachtzuster op afstand)

veiligheid - sociaal en fysiek fysieke veiligheid inbraken, geweld, autodiefstal, babbeltrucs etc. Meerssen landelijk op 19e plaats qua inbraken Inbraakcijfers laatste 3 maanden: Bunde 21 Meerssen 26 Ulestraten 9 Geulle 12

veiligheid - sociaal en fysiek fysieke veiligheid – wat te doen? goede samenwerking 3-hoek goede voorlichting voor beveiliging woonhuis / bedrijf controle door hondenbezitters burgerwacht waar nodig drones inzetten waar nodig bewegingsmelders smartphone gestuurde camera’s wat zijn uw suggesties? Jacques Arntz

burgerparticipatie Tiny Gorissen Burgers actief betrekken en samenwerken bij de ontwikkeling, realisatie en evaluatie van beleid en uitvoeringsplannen. Tiny Gorissen

burgerparticipatie – waarom? voordelen gemeente betere kwaliteit beleid en besluitvorming door benutten van elkaars deskundigheid groter draagvlak grotere betrokkenheid van burgers meer transparantie en vertrouwen in openbaar bestuur

burgerparticipatie – waarom? voordelen burgers hoeven maatregelen overheid niet als vanzelfsprekend aan te nemen worden tijdig en goed geïnformeerd over beleid en beslissingen kunnen hun stem laten horen kunnen invloed uitoefenen op zaken die hen direct raken

burgerparticipatie participatieladder

tevredenheids- onderzoek burgerparticipatie vormen en instrumenten tevredenheids- onderzoek enquete buurt-schouw workshop adviesraad internet interactief planproces klankbord- groep gesprekken bewoners voorlichting

burgerparticipatie Prioriteiten BRUG-M vergroten betrokkenheid burgers bij lokale politiek verbeteren functioneren gemeentebestuur Op welke manier kunnen we dit bereiken? Tiny Gorissen

bestuurscultuur Jan Gulikers

bestuurscultuur Wat bedoelen we daarmee? Cultuur is een niet eenduidig vast te leggen begrip Het is een geheel van normen, waarden, gedragingen, patronen e.d. De kernvraag is: vanuit welke grondbeginselen werken we als gemeenteraad, college en gemeentelijk apparaat? Gedrag is moeilijk te veranderen, en vereist allereerst de wil om te ontwikkelen!

bestuurscultuur Wat hebben we gezien? Besloten raadsvergaderingen Informatie naar burgers: weinig, te laat en onvolledig Veel venijn in raadsvergadering Geen dialoog, vaak niet eens een debat Persoonlijke aanvallen over en weer Geen streven naar breed draagvlak, maar de macht v/d meerderheid Werkelijke aandacht voor elkaar?

bestuurscultuur Hoe gaan we dat veranderen? Geen besloten vergaderingen, tenzij … Burgers pro-actief, tijdig en volledig informeren Streven naar breed draagvlak in de gemeenteraad o.a. door minderheid / oppositie te blijven betrekken Ontwikkelen van een effectieve dialoog, o.a. via training en coaching Samen opstellen van gedragscode voor leden gemeenteraad en college Appel op moreel besef en voorbeeldfunctie

bestuurscultuur Zo is een dialoog natuurlijk niet bedoeld …

bestuurscultuur En dit willen we zeker niet! Jan Gulikers