Krachtgerichte Basismethodiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Concept, niet verspreiden
Aandacht voor het steunend netwerk
“In balans” met sociale netwerken
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Basistraining Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek voor kwetsbare mensen Nijmegen, februari © Omz, J. Wolf (2012). | versie.
Introductiebijeenkomst
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Door Roel Bruintjes.  Voorstellen.  Wat kom je halen rondje  Inleidend Bijbelstuk  Wie is de ex-gedetineerde?  Wie is de helper?  Houding van de.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Hogescholen in Dialoog
Ontwikkeling van een basismethodiek voor de vrouwenopvang
Inhoud van deze synthese :
Oplossingsgericht coachen
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Ludo Daems.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Begeleidingsplannen GGZ
Welkom op onze thema-avond
Best practice Doel: voorlichting team
Coachen Maandag 14 juni 2006.
18 november 2011.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop “Beoordelen”
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Doel en taak van de hulpverlening
Volksuniversiteit Zwolle
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
gespreksvaardigheden
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Opdrachten en eindopdracht
Het Burgerschapsmodel leidt tot een inclusieve maatschappij
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
ViaVia Info-presentatie
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Impuls - Onderzoekscentrum maatschappelijke zorg
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Vluchtelingen en asielzoekers
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
JEUGDzorg - voor wie?.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Krachtgerichte Basismethodiek Nijmegen, 2010 www.werkplaatsoxo.nl

Opzet van de basistraining Inleiding in de krachtgerichte basismethodiek Werkrelatie & Krachten inventariseren (KI) Doelen stellen & Hulpbronnen Teamkracht-Bespreking (TKB) Verbinden & verdiepen

Eindopdracht basistraining & certificering Een ingevulde Krachteninventarisatie die voldoet aan de kwaliteitsbeoordeling Een bijbehorend Actieplan dat voldoet aan de kwaliteitsbeoordeling Een beschrijving van de eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling; Samenwerkingsproces met de cliënt Het eigen leerproces tijdens deze training. Aanwezigheid (7 dagdelen)

Inleiding in de krachtgerichte basismethodiek

Zes principes van Krachtwerk

Sociale kwaliteit is de mate waarin: mensen kunnen participeren in het sociale, economische en culturele leven en in de ontwikkeling van hun gemeenschap, zodanig dat dit gunstig doorwerkt op hun welzijn en zelfrealisatie, waardoor zij ook weer invloed uit kunnen oefenen op de condities van hun bestaan

Sociale kwaliteit & risicofactoren Laag inkomen, schulden Laag opleidingsnivo (eerdere) huisuitzetting Instabiele woon- werkgeschiedenis Belastende familiegeschiedenis Negatieve jeugdervaringen Mishandeling Relatieconflicten Weglopen van huis Sociaal isolement Samenleving Sociaal- economische zekerheid Sociale cohesie Kwaliteit van leven Gemeenschap groepen Instituties Voogdij & uithuisplaatsing Detentieverleden Ontslag uit institutie Slechte toegang tot zorg Alleen & Ouder & Man Ineffectieve coping Lichamelijke problemen Psychische problemen Alcohol en drugmisbruik Sociale inclusie Sociale empowerment individu  J. Wolf 2008

Huiselijk geweld & risicofactoren Laag opleidingsnivo Werkeloosheid Laag inkomen, schulden Afhankelijke verblijfsstatus Acceptatie van huiselijk geweld Traditionele denkbeelden over man-vrouwverhoudingen Zwakke sociale bindingen Samenleving Sociaal- economische zekerheid Sociale cohesie Eerder partnergeweld Vijandig communicatiepatroon Korte duur van de relatie Aantal & aanwezigheid kinderen Ontbreken sociale steun Huiselijk geweld Gemeen- schap Instituties Risicofactoren voor ontstaan van huiselijk geweld (wetenschappelijk aangetoond), Cursief gedrukt staan de factoren die vermoedelijke risicofactoren zijn maar dit is nog niet wetenschappelijk aangetoond. Jonge leeftijd Negatieve jeugdervaringen Antisociale persoonlijkheidstrekken Beperkte sociale vaardigheden Depressie, angst, middelengebruik Slechte gerapporteerde lichamelijke gezondheid Ontbreken van beleid huiselijk geweld Slechte toegang tot voorzieningen Geringe responsiviteit van voorzieningen Sociale inclusie Sociale empowerment individu  J. Wolf 2008

Sociale kwaliteit & beschermende factoren Inkomen Huisvesting Werk/ dagactiviteiten Opleiding Veiligheid Vertrouwen in medemensen Respect voor autonomie Positieve relaties Gedeelde waarden, normen & identiteiten Veilig en gezond woon- en leefklimaat Samenleving Sociaal- economische zekerheid Sociale cohesie Kwaliteit van leven Gemeenschap groepen Instituties Vertrouwen in instituties Toegang tot zorg & maatschappelijke instituties Toegang tot informatie en rechten Zelfvertrouwen Gezondheid Competenties Veerkracht Passende materiële en immateriële hulp Sociale inclusie Sociale empowerment individu  J. Wolf 2008

Burgerschap en afgeleide methodische uitgangspunten Wederkerigheid in de relatie: sturen en gestuurd worden Rechten, ook plichten en verantwoording afleggen Serieus nemen én aanspraken ter discussie stellen Respect en acceptatie, maar ook confrontatie

Herstel is Leven in veiligheid Een zingevend bestaan en hoop en perspectief op de toekomst   En, voortvloeiend uit de condities van sociale kwaliteit: Het leven zoveel mogelijk in eigen hand, vertrouwen in eigen kunnen en bestaansvoorwaarden (inkomen, woonruimte et cetera) Verbinding met anderen Een positieve identiteit, eigenwaarde en zelfvertrouwen Toegang tot instituties en rechten

Herstel is ook Het opnieuw ontwaken van hoop. Ophouden met ontkennen en durf hebben om je leven onder ogen te zien. Een ontwikkeling van stilstand en terugtrekking naar ontmoeting en actieve participatie. Actieve coping in plaats van passieve aanpassing. Een omslag in de manier waarop je jezelf ziet en het terugkrijgen en ‘claimen’ van een ‘gevoel van zelf’. Een verschuiving van vervreemding naar een zingevend en goed leven. Een complexe en non-lineaire reis. Herstellen kun je niet alleen, maar gebeurt in interactie met anderen

Herstel betekent niet dat: Iemand vrij is van problemen, geweld of trauma, of daar niet langer mee worstelt. Iemand niet langer hulp en ondersteuning nodig heeft Iemand per sé geheel zelfstandig in haar/zijn behoeften en/of die van belangrijke anderen in haar omgeving kan voorzien.

Het leven als een reis HERSTEL ALS UITKOMST HERSTEL ALS PROCES

De werkrelatie, respect & vertrouwen

Een effectieve werkrelatie is: Vertrouwenwekkend en trouw Doelgericht en zingevend Wederkerig en grenzenstellend Authentiek Versterkend en voedend

De kwaliteit van de communicatie in de werkrelatie hangt sterk af van: De mate waarin de hulpverlener zich bewust is van de soorten relaties in het hulpverlenerscontact en wanneer en hoe zij/hij met de cliënt binnen welke soort relatie communiceert. De bereidheid en bekwaamheid van de hulpverlener om – als eenzijdig sturen en ingrijpen nodig is – haar/zijn handelwijze ten overstaan van de cliënt op basis van argumenten te legitimeren en haar/hem de gelegenheid te geven om ‘terug te praten.’

Wat ik heb meegemaakt. Zij zeggen ik wil niks Wat ik heb meegemaakt. Zij zeggen ik wil niks. Soms je moet beetje uitlokken uit kokon. Je moet uitleggen. Je moet bedenken wat kan werken. Ze moeten doen wat past bij dat persoon. Ze moeten denken wat past bij die mens.

De complete boodschap Het ik-gedeelte verwijst naar het weergeven van de eigen ervaring als hulpverlener (wat doe jij met mij): “Ik word er bang van”, “Ik heb daar last van”, enzovoorts. Het jij-gedeelte legt het contact met de ander en slaat op de waarnemingen die je als hulpverlener doet: “Ik zie dat jij …” Het wij-gedeelte maakt de ervaring gemeenschappelijk, geeft verbinding: “Ik begrijp het niet, kun je me dat uitleggen?”, ”Ik wil met jou …”, “Laten we met elkaar …”

Hoe je als hulpverlener hoop en perspectief kunt (blijven) geven: Er zijn en hoop opbouwen Respect tonen Focus op het positieve Vier alle successen Bemiddelen en bemoeien Help cliënten aan die doelen te werken die belangrijk voor hen zijn Geef mensen meer keuzemogelijkheden Stimuleer leren Stimuleer een toekomst buiten het hulp- en zorgsysteem

Krachten inventariseren

“Ik weet wel wat er allemaal mis is gegaan “Ik weet wel wat er allemaal mis is gegaan. Ik heb ook al vaak genoeg gehoord dat het aan mij ligt. Het is belangrijk dat hulpverleners de positieve, gezonde kant van cliënten laten zien”. (Cliënt PerspeKtief)

Zoek de zevende dwerg Zoek de zevende dwerg (de dwerg die aan het zeven is)

Vormen van kracht Persoonlijke kwaliteiten ( ik ben) Talenten en vaardigheden ( ik kan) Omgevingskrachten ( ik heb) Interesses en aspiraties ( ik wil ) En ook: Wat mensen hebben geleerd over zichzelf, anderen en de wereld in het proces waarin zij zich te weer hebben gesteld tegen mishandeling, isolement, dakloosheid en trauma. Trots dat zij het hebben overleefd.

Krachten in kaart brengen Aanwezige krachten, talenten en mogelijkheden om het leven naar eigen wens in te richten. De wensen en ambities met het oog op de nabije toekomst. De persoonlijke en sociale hulpbronnen in het verleden

Een goede inventarisatie van krachten: Is volledig, gedetailleerd en specifiek Toont een doorlopend proces, wordt regelmatig geactualiseerd en aangevuld Wordt op ongedwongen wijze uitgevoerd Volgt het tempo van de cliënt Gebruikt de woorden van de cliënt en is in de ‘ik-vorm’ Is positief geformuleerd (geen ‘niet’ formuleringen)

De tien leefgebieden Veiligheid & bescherming tegen geweld Wonen & dagelijks leven Financiën & sociale zekerheid Kinderen & opvoeding (Ex-)partner Sociale relaties Activiteit, werk & leren Vrije tijd & recreatie Gezondheid & zelfverzorging Zingeving

Werkblad krachteninventarisatie

Krachtgerichte benadering van problemen Problemen worden niet genegeerd, maar gezien in de context van wat belangrijk is voor de cliënt Problemen worden benoemd in simpele taal (geen vakjargon). Een beoordeling van de fysieke, psychische, cognitieve toestand is aan de orde voor zover die de situatie verheldert. Problemen die herstel in de weg staan worden aangepakt. Elke hulpverlener heeft de professionele verantwoordelijkheid om de ondergrens van wat toelaatbaar is te bewaken (dus soms ingrijpen).

Doelen & Actieplan

Een lange termijndoel: Raakt aan de ‘passie’ van een persoon. Het is een uitspraak (passion statement) die de diepste wensen, dromen en verlangens van een persoon weerspiegelt. Is afgeleid van de wensen uit de Krachteninventarisatie. Is geschreven in de eigen woorden van de cliënt. Is precies zoals de cliënt het bedoelt en begrijpt, staat op zich niet ter discussie maar wordt geaccepteerd, onderzocht en uitgewerkt.

Taken van de hulpverlener bij het formuleren van lange termijn doelen Help cliënten hun doelen concreet te maken. Help cliënten doelen te formuleren die belangrijk en betekenisvol zijn. Help cliënten te geloven dat zij ook de eerste stappen kunnen zetten op weg naar het doel. Help cliënten met het formuleren van doelen die doel en richting aan de werkrelatie geven. Help cliënten bij het opdelen van een lange termijndoel in kleinere, meetbare stappen en activiteiten (Actieplan).

Wat is het eerste teken waardoor je weet dat er een wonder is gebeurd? Stel je voor dat je wakker wordt en er tijdens je slaap een wonder is gebeurd. Je probleem is opgelost. Omdat je sliep weet je niet dat het probleem verdwenen is, maar je merkt dat er iets anders is.   Wat is het eerste teken waardoor je weet dat er een wonder is gebeurd?

Smart Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Doelen stellen Smart Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Fuzzy Feestelijk Uitdagend Zuiver Zinnig Yes! Het belangrijkste: het zijn de doelen van de cliënt, in de taal van de cliënt en het leidt tot succes-ervaringen.

Een Actieplan is een formulier met: Een uitspraak die het lange termijndoel van de cliënt samenvat – wat? Ruimte voor het opdelen van dit doel in kleinere, meetbare stappen en activiteiten – hoe? Een kolom waarin de verantwoordelijkheid voor deze activiteiten wordt toegewezen aan de cliënt, de hulpverlener of anderen – wie? Een kolom waarin aangegeven wordt wanneer een stap daadwerkelijk afgerond moet zijn – wanneer? Ruimte voor de ondertekening door de cliënt en de hulpverlener Ruimte voor aantekeningen over de voortgang van het Actieplan

Een Actieplan

Hulpbronnen aanboren

Het aanboren en versterken van hulpbronnen is lastig te doen vanuit een kantoor. Daarom werken cliënt en hulpverlener bij voorkeur in de natuurlijke omgeving van de cliënt.

Soorten hulpbronnen Hulpbronnen in de omgeving Hulpbronnen in de sociaal-economische sfeer: school, opleiding, werk, woonruimte, et cetera Hulpbronnen in de relationele sfeer: kinderen, (ex-)partner, (schoon- familie, vrienden en kennissen, lotgenoten, buren, en; Hulpbronnen in de institutionele sfeer: maatschappelijke instanties & gespecialiseerde zorg (Jeugdzorg, geestelijke gezondheidszorg et cetera), maar ook justitie en rechtspraak. Individuele, persoonlijke hulpbronnen Hulpbronnen die persoon-eigen zijn: gezondheid, vaardigheden, humor et cetera

Beschermende factoren als hulpbron Inkomen Huisvesting Werk/ dagactiviteiten Opleiding Veiligheid Vertrouwen in medemensen Respect voor autonomie Positieve relaties Gedeelde waarden, normen & identiteiten Veilig en gezond woon- en leefklimaat Samenleving Sociaal- economische zekerheid Sociale cohesie Kwaliteit van leven Gemeenschap groepen Instituties Vertrouwen in instituties Toegang tot zorg & maatschappelijke instituties Toegang tot informatie en rechten Zelfvertrouwen Gezondheid Competenties Veerkracht Passende materiële en immateriële hulp Sociale inclusie Sociale empowerment individu  J. Wolf 2008

Waarom hulpbronnen gebruiken? Vergroten de mogelijkheid tot volwaardig burgerschap en meedoen in de samenleving Bieden individuele steun die aansluiten op wat iemand nodig heeft. Bevorderen participatie in een natuurlijke omgeving in plaats van in een institutionele omgeving. Bevorderen het ontstaan van persoonlijke relaties die langdurige ondersteuning bieden, soms zelfs een leven lang. Geven hoop en bevorderen herstel in plaats van ‘onderhoud’ en probleemmanagement. En: werken aan hulpbronnen maakt het werk van hulpverleners leuker en uitdagender!

Teamkracht-Bespreking (TKB)

Rondje succeservaringen

Stappen in een Teamkracht-Bespreking STAP 1: Rondje succeservaringen naar aanleiding van de vorige Teamkracht-Bespreking. STAP 2: Deel de Krachteninventarisatie uit en licht de situatie kort toe. STAP 3: Wat zijn de doelen van de cliënt en wat is de vraag van de hulpverlener? STAP 4: Wat is de huidige situatie en was is er al geprobeerd? STAP 5: Vragen ter verduidelijking uit het team t.a.v. de Krachteninventarisatie. STAP 6: Brainstormen. STAP 7: Verhelderende vragen door de hulpverlener. STAP 8: Wat gaat de hulpverlener doen met alle suggesties?

Het is wonderbaarlijk hoeveel beren hulpverleners op de weg menen te vinden. Als ervaringsdeskundige pleit ik ervoor dat de cliënt het recht heeft en misschen wel gestimuleerd moet worden om zijn grenzen op te zoeken en te leren wat wel en niet goed voor hem is.

Regels voor het geven van feedback Geef alleen feedback op gedrag dat te veranderen is. Begin positief, sluit aan bij het onderwerp. Zeg wat je ziet, voelt of hoort, gebruik daarbij ‘ik boodschappen’, zoals ‘Ik zie dat je hier niet graag over praat’. Vermijd het woordje ‘maar’, zoals: ‘Je doet het goed, maar...’. Vertel wat het gevolg is van het handelen van de ander, ben specifiek en concreet. Geef eventueel een suggestie of advies voor alternatief gedrag. Geef de ander vervolgens gelegenheid om te reageren, check of de ander zich in je waarneming herkent.

Regels voor het ontvangen van feedback Laat de ander uitpraten, ga niet direct in de verdediging. Vraag eventueel om verduidelijking. Beschouw de ontvangen feedback als een cadeautje, je kunt er van leren.

Veel plezier!