Marc Van Gils – Marc Mathyssen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Vorming Nieuwe Leerkrachten (in eigen beheer) Assistentie
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
ASSISTENTIE bij leerlingen. 3 In de praktijk Assistentie Assistentie bij leerlingen 1 De kern van het preventief systeem van Don Bosco 2 In het opvoedings-
Ik heb geleerd Ik heb geleerd...
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Introductiebijeenkomst
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Pastoraal op school.
Hogescholen in Dialoog
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Betrokkenheid op de werkvloer
Motiveren van vrijwilligers
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
CanDo Coaching.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Hoe houd ik het leuk? Nu en in de toekomst!
Communicatie met ouders
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het coachende functioneringsgesprek
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Week 3 Docent: COMMUNICATIE. Cliëntgerichte benadering biedt inzicht in het functioneren van mensen maakt duidelijk hoe persoonlijke problemen ontstaan.

Groepsdynamiek 1.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Niets is wat het lijkt.
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Wat is coöperatief leren?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
#EBJ16.
Talent in Ontwikkeling
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Verbonden voelen met de natuur
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Workshop “de coachende praktijkopleider”
BOM-model PV 25/03/2014.
5 valkuilen & Tips.
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Marc Van Gils – Marc Mathyssen De Genietbare school Marc Van Gils – Marc Mathyssen

We geloven in de eigen kracht van de school. Scholen dienen vooral de KIEMKRACHT die er in de eigen school aanwezig is aan te grijpen om te groeien, op eigen kracht te leren en te ontwikkelen. Dat is de basis van kwaliteitszorg

We geloven in de eigen kracht van de school. Die kracht krijgt groeikansen in een sfeer van: Zich goed voelen Graag komen werken Wederzijdse waardering Goede samenwerking Persoonlijke accenten kunnen leggen

De school heeft recht op een genietbare directeur Draag zorg voor jezelf Voorzie momenten voor recreatie Tijd nemen voor rust en ontspanning Tijd nemen voor relaties Tijd nemen om te genieten Relativeren Wat op je afkomt een juiste plaats geven Reflecteren Tijd nemen om stil te staan Afstand nemen om te reflecteren en te genieten van het gedane

Jezelf geven wat je nodig hebt, om anderen iets te kunnen geven. ‘Goed’ werken is niet hetzelfde als ‘veel’ werken. Goed in je vel zitten is een voorwaarde om een goede directeur te zijn. Stel niet teveel eisen aan jezelf, leg prioriteiten, verminder het gevoel van overbelasting. Ga op zoek naar nieuwe uitdagingen

Bouwen aan een persoonlijke en aangename directeursstijl Echtheid: blijf jezelf – word jezelf Onvoorwaardelijke acceptatie Respect en waardering Empathie: zich inleven Sensitiviteit: aanvoelen van problemen en emoties Responsiviteit: ondersteuning op het juiste moment en op de juiste manier

Relativeren Een poging om tot rust te komen en alles wat op je afkomt een juiste plaats te geven. Problemen van kinderen en jongeren relativeren Het onderwijs relativeren Onszelf relativeren De maatschappelijke verwachtingen relativeren

Werken aan een eigen professionaliteit Zoek en vraag ondersteuning Schoolbestuur Begeleiding Vorming kernteam Een persoonlijk prioriteitsplan Iets zelf willen zorgt voor de vonk om aan de slag te gaan Leren van collega’s Via informele contacten Intervisie en supervisie Nascholing - colloquium

Werken aan een eigen professionaliteit Actiepunt doelstellingen activiteiten Wie is erbij betrokken einddatum

Een positief stimulerend klimaat voor de kinderen Aandacht voor gewone kleine dingen Begroeten Bevestigen Kapstokken voor een goede schoolsfeer Zich veilig voelen Het uitoefenen van invloed in de klas en de school Persoonlijk contact

Duidelijke afspraken geven houvast Afspraken geven veiligheid Het biedt rust Storend gedrag negeren Als het ons niet vooruithelpt, gaan we er niet op in. Kinderen en personeelsleden betrappen op goede dingen

De parel zoeken Personeelsleden aanspreken op hun mogelijkheden Het stellen van hoge verwachtingen: ik geloof in u

Verbondenheid Vanuit wederzijdse afhankelijkheid ontstaat verantwoordelijkheidszin Erbij willen horen: verbondenheid

Humor - gezelligheid - relativeren Echte humor brengt kracht en energie Een goed humeur en de bereidheid tot zelfrelativering werken verzachtend

Uitdagende leeromgeving Een breed aanbod Zelfstandig spelen en werken Explorerend beleven Ontwikkelingsondersteunend leren Ontmoeten Een rijke leeromgeving

Een team om van te genieten Rondstemmen Positieve schoolsfeer Zorg dragen voor elkaar Elkaar voldoende ruimte geven

Voorkomen van stress Een evenredige taakverdeling Samenwerking bevorderen Wekelijks overleg Collegiale consultatie Werkgroepen Zo groot mogelijke betrokkenheid Ondersteunend schoolleiderschap Kansen geven voor Nascholing Opvang nieuwe leerkrachten Collegiaal samenwerken werkgroepen

Interne ondersteuning en begeleiding Een intern netwerk van ondersteuning Voor beginnende leerkrachten Voor mensen met ervaring Interne begeleiding Coaching

Aandacht voor reflectie, evaluatie en feedback Af en toe halt houden en alles op een rij zetten Geef wat goed is, ook de nodige aandacht Gebruik speelse werkvormen Inbouwen in het dagelijks functioneren van de school

Ik zei haar « wat ben je toch een slecht mens » en ze werd nog slechter Ik zei haar « wat doe je je best om een goed mens te worden » en ze weende. Rabindranath Tagor