Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe
Waar denkt u aan bij Duurzaamheid
Esscher
Doel van deze presentatie Visie op duurzaamheid: voorbij het “Triple P”-denken Betekenis voor de facility manager binnen het MBO
Duurzaamheid Triple P Defensief Gesegmenteerd
Duurzaamheid Nieuwe betekenis Systeemdoor- braken Samenwerken Innovatie Leiderschap
Waar gaat het om bij duurzaamheid?
Voorbeeld uit eigen ervaring: bouw dierenkliniek
Nisje ten behoeve van apothekerskast
Aanzicht: tekening bij offerte
Gangbare denken Specialisatie Verantwoordelijkheid beperkt tot eigen organisatie/afdeling Kosten/risico’s worden geminimaliseerd: afschuiven van verantwoordelijkheden Compliance benadering Deeloptimalisatie
Duurzaamheid en innovatie 1 Maatschappelijke kansen tussen bedrijven oppakken Samenwerking (coöperatie)
Duurzaamheid en innovatie 2 Waar ligt de waarde Denken in termen van kringlopen Wel kringlopen op hoger niveau brengen
Duurzaamheid en innovatie 3 Cradle to Cradle Vasthouden van waarde Niet alleen fysieke (milieu) waarde Ook sociale en economische waarde Bijvoorbeeld sociale infrastuctuur Duurzaamheid in positieve zin!
Duurzaamheid op het MBO en de rol van de facility manager
Duurzaamheid op het MBO Maatschappelijke impact: studenten Indirect bedrijven waar studenten (gaan) werken (stages, banen) School is leefgemeenschap Leren: niet alleen in het lokaal
Duurzaamheid en MBO Facilitair manager is deels regisseur Samenwerking zoeken binnen keten, buurt, regio Betrekken van stakeholders: van leverancier tot docent en student Vergt veel creativiteit
18 Voorbeeld 1: Dikmakers?
19 Voorbeeld 2: Duurzaam inkopen?
20 Voorbeeld 3: auto-gebruik?
Convenant duurzaam inkopen Er wordt gewerkt aan “integratie van duurzame ontwikkeling in het onderwijs, zodat deelnemers zowel in het onderwijs als in de directe onderwijsomgeving met woord en daad leren wat duurzaamheid inhoudt”. Een nieuwe rol voor de facility manager! Dilemma’s!