Wapens horen niet op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

KINDERUITSPRAKEN enter.
MAN ZIJN !!!! Waarom is het fantastisch een man te zijn ???
Pesten is geen spelletje.
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Loverboys alles over loverboys.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Uitslag enquête over online pesten
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Koop een hond! Joske Vermeulen.
1500 : De Nederlandse opstand
Woorden en tijd.....
Jongeren, internet en seksualiteit
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
“Zonder taal geen verhaal” .
Seksualiteit: gave van God
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Wat maakt het leven zinvol?
Onderwijs en kinderarbeid
Logica in al zijn zin en waanzin.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Wie is de baas over mijn zakgeld? Bewerkt door Pierre, Jordi, Laurent en Dieter Les 2.
VRIENDSCHAP maria maria.
Liefhebben Het is niet moeilijk,                                              om lief te hebben .
Euripides Medea 1e epeisodion
Enquête.
Wat een haan deed om niet vervangen te worden door een jongere.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Oud worden in deze tijd..
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
© Wilma de Hond 2015.
Slot 4Hc.
Het werk van de Heilige Geest in Rom 8
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Thema werken De woorden die je vandaag leert:
Matteüs 1:18-25 Jezus brengt vreugde.
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Wat een oude haan deed om niet vervangen te worden door een jongere...
Altijd online!.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Alcohol, roken en opvoeding
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
In een jeugdgevangenis
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Divergent Schrijver: Veronica Roth Uitgeverij: van Goor Jaartal: februari 2014 Bladzijden: 348.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Transcript van de presentatie:

Wapens horen niet op school Omgaan met wapens en de veilige school

Inhoud: De rol van wapens Soorten wapens Wapenwetgeving Wapens en jongeren De veilige school Sportwapens Kennismaking met

Rol van wapens 1 Wapens zijn zo oud als de mensheid Worden gebruikt voor: Jacht Verdediging / handhaving Oorlog Sport

Rol van wapens 2 Het dragen van wapens is in de EU niet gewoon. Strenge regelgeving en straffen / boetes. De staat moet voor de bescherming van de burger zorgen. Politie, leger, handhavers Een aantal landen / staten buiten de EU vindt het dragen van wapens een burgerrecht. Gebeuren veel ongelukken en moorden.

Rol van wapens 3 Waarom pakken burgers toch wapens?: Gevoel van onveiligheid Je kunnen verdedigen tegen andere groepen (jeugdbendes, minderheden) Criminele motieven Sportbeoefening

Soorten wapens 1 Een wapen is per definitie een instrument waarmee je een ander kunt bedreigen, verwonden of doden In principe kunnen vele dagelijkse objecten als wapen worden ingezet. Ook deegrollers, auto’s, stoeptegels, hamers en aardappelschilmesjes Een ruwe indeling is vuurwapens, messen, bogen en slagwapens

Soorten wapens 2 Vuurwapens trekken de meeste aandacht Pistolen, revolvers en geweren: Spreken sterk tot de belevingswereld Zijn op korte afstand doeltreffend Streng gereguleerd Zijn minder vaak bij moord en doodslag betrokken dan gedacht

Soorten wapens 3 Messen en steekwapens: - Zijn in Nederland veel meer betrokken bij moord en doodslag dan vuurwapens Relatief veel niet dodelijke steekincidenten Bezit is wijd verbreid Wat nu, wel / niet verbieden?

Soortenwapens 4 Slagwapens Relatief veel gebruik bij ruzies en geplande afrekeningen tussen groepen Voorbeelden: Honkbalknuppels Stokken, ijzeren staven Stenen

Wapenwetgeving 1 Wet wapens en munitie Het bezit van wapens en munitie is in principe voorbehouden aan leger, politie en beroepsmatige gebruikers zoals jagers en boswachters Burgers met een aanmerkelijk belang kunnen een verlof krijgen. Leden van schietsport-verenigingen. Strenge eisen betreffende veiligheid en vaardigheid!

Wapenwetgeving 2 Overtreding van de vuurwapenwetgeving wordt streng gestraft. 4-8 jaar gevangenisstraf, boete 75.000 Euro Er zijn aparte clausules over nepwapens Luchtdrukwapens vanaf 18 jaar. Delicten met verboden wapens worden strenger bestraft.

Wapenwetgeving 3 Ook een aantal messen zijn verboden: Met name: - stiletto’s, - Vlindermessen - Zwaarden - Werpmessen Het bezit van een stiletto kan 9 maanden gevangenis en een boete van 18.500 Euro kosten Een strafblad, geen stage

Wapenwetgeving 4 En dan nog: Kruis en handbogen. Sport, 18 jaar. Pepperspray. Verboden Stroomstootwapens. Verboden Alarm / startpistolen. Beperkt toegestaan Speerwerpen op school. Katapult. Verboden

Wapens en jongeren 1 Gevoel en beleving: Spanning en sensatie Stoer doen Je bent iemand Experimenteergedrag Macht hebben

Wapens en jongeren 2 Wapens en omgeving: Veiligheid, je weet maar nooit Hij een mes ik ook een mes Minderheid, herstel machtsevenwicht Criminaliteit, overvallen Voor wraak nemen

De veilige school 1 De school dient door de leerlingen en docenten als veilig ervaren te worden. Wapens horen niet op school Ook niet in de kastjes / lockers Daarop is ook sociale controle Alleen bij noodzaak poortjes en surveillanten

De veilige school 2 Er is een beleid omtrent het aantreffen van wapens met regels en consequenties Daar wordt de politie bij betrokken. Ook melding van incidenten Er wordt in de lessen maatschappelijke vorming aandacht aan geschonken Aandachtspunt zorgteam

De veilige school 3 Als het dan toch mis gaat: Reactie op en nazorg bij wapenincident Noodplan bij calamiteiten. Melding, ontruiming, veiligheid wie doet wat? Hoe leerlingen met wraakideeën te signaleren? Is er een profiel?

De veilige school 4 Praktijkvoorbeeld 1 Je wordt uitgenodigd door een vriend. Niemand thuis dan kunnen wij lekker met de luchtbuks gaan schieten. Ook eens uit het raam op de pizzabezorger verderop mikken. Het kan toch geen kwaad zo’n klein kogeltje…

Vervolg praktijkvoorbeelden 2 Je ziet in het kastje van een vriendin een flink mes liggen. Zij zegt dat ze zich bedreigd voelt door medeleerlingen. Als die haar na school iets willen aandoen zullen ze wat beleven.

Vervolg praktijkvoorbeelden 3 Gehoord in de kleedkamer: Twee jongens hebben via Internet in Duitsland een luchtdrukpistool gekocht dat net lijkt op een echt wapen. Daar gaan ze vanavond, bivakmust op, even voor sluitingstijd een vriendinnetje bij de kassa van AH schrik mee aan jagen. Geintje man..

Vervolg praktijkvoorbeelden 4 Een wat zielig nerdvriendje van 13 die veel gepest wordt is binnenkort jarig. Je vraagt wat hij als cadeau wil. Geld, want dan kan ik een pistool kopen. Daarmee kan hij zijn leven veranderen en op school eens orde op zaken stellen.

Sportwapens Schietsport, luchtdruk. Vuurwapens, kanon en gilden. Een zeer veilige sport Boogschieten, handboog, kruisboog en gilde Schermen en zwaardvechten Verenigingen doen alles aan controle en veiligheid. Politie controleert waar nodig Groot aantal jonge beoefenaars

Kennismaking met: Bekijk de DVD Wapens Bezoek eens een schietsport- of andere vereniging. Probeer met instructeur. Nodig de politie, bijzondere wetten, uit Laat een ervaringsdeskundige komen vertellen