De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces."— Transcript van de presentatie:

1

2

3 De kop in het zand?

4 functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces

5 Aantallen 13% volwassen bevolking = 1,5 Miljoen mensen! 1.000.000 autochtone afkomst 500.000 allochtone afkomst Autochtonen: 250.000 vrijwel geheel ongeletterd Meer bij lagere inkomens en laagopgeleiden, en mensen boven de 56 jaar

6 Nieuwe laaggeletterden Schoolverlaters zonder startkwalificatie Schoolverlaters zonder diploma Vaardigheden die je niet gebruikt, verleer je

7 Oorzaken ouderen Reizende ouders Langdurige ziekte Ziekte van een van de ouders

8 Oorzaken jongeren Dyslectie Onvoldoende leesvaardig na de basisschool Ontbreken leescultuur

9 Participatie Integratie Democratie Zelfvertrouwen en eigenwaarde Volksgezondheid Arbeidsmarkt Toekomstige sociale voorzieningen Voortijdig schoolverlaten Economie Winst Redenen om laaggeletterdheid aan te pakken

10 Veiligheid en gezondheid Sociale participatie Voorkomen van problemen Waarom belangrijk?

11 Waarom belangrijk voor werkgevers?  Scholings trajecten zijn belangrijk bij:  Verandering in productie methodes  Reorganisatie  ISO normering  Dus kunnen lezen en schrijven

12 Waarom belangrijk voor werkgevers? Vooral scholing als:  productieprocessen stokken door gebrekkige communicatie  er problemen zijn met het invoeren van nieuwe productie processen

13 Wat gebeurt er al? Scholing door ROC’s (Noorderpoort) NT1 Workshops signalering Workshops voor doorverwijzers

14 Wat is het probleem? Signaleren en doorverwijzen Motiveren VNO-NCW participant Stichting Lezen en Schrijven maar in de regio geen aandacht

15 Wat kunt u doen? Werkgevers Artsen UWV Sociale diensten Belangrijk bij signalering en doorverwijzing

16 “Sorry ik ben m’n bril vergeten” Herkent u dit? Als dat vaker het geval is moet u toch eens gaan nadenken.

17 “Ik kan niet lezen, ik ben leesblind” En deze? Iemand die beweert dyslectisch te zijn, kan wellicht vroeger ten onrechte zo’n etiket meegekregen hebben (op school)

18 “Ik schaamde me dood!!!!” Ervaringen  Nooit problemen totdat mijn kind ontdekte dat ik bij het voorlezen van verhaaltjes maar wat verzon: “Mam dat staat er helemaal niet”! En dan zak je door de grond!!!

19 Wat kunt u doen? Het gesprek aangaan *persoon op zijn/haar gemak stellen *Wijzen op consequenties *Positieve zaken benadrukken *Mogelijke bezwaren en antwoorden.

20 En nu… Krachten bundelen. Aan de slag!!!  Rotary wil hier wat aan doen!  Sluit logisch aan bij de Rotary beginselen  Vocational Service : anderen dienen vanuit ons beroep  Community Service : projecten en activiteiten gericht op de samenleving

21 Krachten bundelen. Noorderpoortcollege -Lezen en schrijven verbeteren -Computercursussen -Cursussen omgaan met geld


Download ppt "De kop in het zand? functioneel analfabetisme onvoldoende kunnen lezen en schrijven om redelijk deel te nemen aan het maatschappelijk leven en arbeidsproces."

Verwante presentaties


Ads door Google