Karen van Hulten k.v.hulten@ocghadvies.nl Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Leefgroepen in de kleuterschool
Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Informatieavond 22 april 2013
3-jarigen in het basisonderwijs
Flexibel rekenonderwijs in groep 3 en 4 Bijeenkomst 5
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Maandag 14 december 2009 Emilie Bekaert Hannelore Platteeuw Evelien Van Hulle Evelien Van Laere Sarah Verschaeve.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Portfolio
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Pass’t Montessorionderwijs ?
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Presentatie Executieve functies
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Jeannette van Nieuwkoop
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Bijeenkomst September 2015
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Informatieve ouderavond Inrichting schoolorganisatie Th.J.Rijkenschool
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Toetsing Vakdidactiek 2.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Profiel van een plusleerling
Betrokkenheid kun je meten
Transcript van de presentatie:

Karen van Hulten k.v.hulten@ocghadvies.nl Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas Karen van Hulten k.v.hulten@ocghadvies.nl

Programma Mix and Match: uitwisselen praktijkopdracht en tips voor zwakke rekenaars Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong Casussen bespreken Formuleren van onderwijsbehoeften Inzage bronnenboeken Vragenlijst planning en organisatie Afsluiting

Mix and Match Maak groepjes adhv het match materiaal Wissel met elkaar uit: 1. Praktijkopdracht: inbrengen van een rekenconflict 2. Tips voor rekenzwakke leerlingen

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong Vroegtijdig signaleren en erkennen van de hoogbegaafdheid is zeer belangrijk. Wanneer dit niet gebeurt is de kans groot dat het kind de eigen hoogbegaafdheid zal gaan onderdrukken en gaat onderpresteren.

Model Renzulli en Mönks school vrienden Taakgerichtheid en volharding Creatief denkvermogen Hoge intellectuele vermogens Hoogbegaafdheid gezin

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (1) Sterk taalvaardig Kunnen intens bezig zijn Denken na over levensbeschouwelijke zaken Groot invoelend vermogen Grote honger naar kennis

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (2) Grote mate van concentratie en taakgerichtheid Spel is fantasierijk Beschikken over een groot aanpassingsvermogen Geïnteresseerd in cijfers en letters Goed geheugen

Signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong (Intake)gesprek met ouders Observatie door leerkracht Bied gericht aanbod aan, geen eigen keuze materiaal (Vervroegd) afnemen van toetsen

Omgaan met een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong Geef feedback op dezelfde wijze als andere kinderen Geef eerlijke en kritische feedback aan het kind Laat het kind aansluiten bij kinderen die hetzelfde niveau hebben Bied cognitieve uitdaging, stap af van het idee dat kleuters vooral moeten spelen Spreek ze aan met volwassen taalgebruik

Bouw- en constructiemateriaal Bouwopdrachten aan de hand van een afbeelding waarbij precies moet worden nagebouwd. Of een bepaald gedeelte zelf moet worden ingevuld om het niet zichtbaar is. Bouwopdrachten die een bepaald resultaat moeten opleveren. Denk aan een garage voor zoveel auto’s, een brug die toegankelijk is voor deze auto’s, een gebouw met verschillende etages etc. vooraanzicht of plattegrond, ruimtelijk inzicht, logisch redeneren

Puzzelen Twee puzzels tegelijk maken, waarvan de stukjes door elkaar zijn gegooid Het kind moet de puzzelstukjes in één keer goed leggen Een puzzel maken terwijl de afbeelding op de kop ligt Een kleurplaat of blad uit tijdschrift in stukken knippen en het kind het weer aan elkaar laten zetten en laten opplakken Variëren in moeilijkheidsgraad

Werkbladen Een kind zelf laten bedenken wat de opdracht zal zijn. Vooraf een voorbeeld klaarleggen of invullen Als het kind er niet uitkomt, geef dan een tip Komt het kind er dan nog niet uit, geef dan pas instructie Bijlage: compact en rijk blz 128 ev. ?

Zie bijlage voor nog een voorbeeld van een activiteit voor pientere kleuters

Formuleren van onderwijsbehoeften 1. Doel concreet en meetbaar 2. Aanpak zie groslijst onderwijsbehoeften Uitdelen groslijst

Opdracht Formuleer de onderwijsbehoeften van een rekenzwakke en een rekensterke leerling uit je groep Zie werkblad 1

Clusteren in een groepsplan Kun je kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften clusteren wat betreft de doelen waar je aan wilt werken? Wat betekent dit voor je groepsplan?

Inzage bronnenmaterialen In twee- of drietallen

Praktijkopdracht Zie werkblad 2: Kijkwijzer planning en organisatie Beschrijf twee leerervaringen van deze bijeenkomst en lever het format “leerervaringen training rekenen in groep 1-2’ in bij de IBer van je school

Literatuur Artikel Rekenpilots: systematisch en planmatig werken aan rekenwiskundige ontwikkeling in de kleuterperiode (let op: oude tussendoelen worden genoemd)

Certificaten