Karen van Hulten k.v.hulten@ocghadvies.nl Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas Karen van Hulten k.v.hulten@ocghadvies.nl
Programma Mix and Match: uitwisselen praktijkopdracht en tips voor zwakke rekenaars Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong Casussen bespreken Formuleren van onderwijsbehoeften Inzage bronnenboeken Vragenlijst planning en organisatie Afsluiting
Mix and Match Maak groepjes adhv het match materiaal Wissel met elkaar uit: 1. Praktijkopdracht: inbrengen van een rekenconflict 2. Tips voor rekenzwakke leerlingen
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong Vroegtijdig signaleren en erkennen van de hoogbegaafdheid is zeer belangrijk. Wanneer dit niet gebeurt is de kans groot dat het kind de eigen hoogbegaafdheid zal gaan onderdrukken en gaat onderpresteren.
Model Renzulli en Mönks school vrienden Taakgerichtheid en volharding Creatief denkvermogen Hoge intellectuele vermogens Hoogbegaafdheid gezin
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (1) Sterk taalvaardig Kunnen intens bezig zijn Denken na over levensbeschouwelijke zaken Groot invoelend vermogen Grote honger naar kennis
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong (2) Grote mate van concentratie en taakgerichtheid Spel is fantasierijk Beschikken over een groot aanpassingsvermogen Geïnteresseerd in cijfers en letters Goed geheugen
Signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong (Intake)gesprek met ouders Observatie door leerkracht Bied gericht aanbod aan, geen eigen keuze materiaal (Vervroegd) afnemen van toetsen
Omgaan met een kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong Geef feedback op dezelfde wijze als andere kinderen Geef eerlijke en kritische feedback aan het kind Laat het kind aansluiten bij kinderen die hetzelfde niveau hebben Bied cognitieve uitdaging, stap af van het idee dat kleuters vooral moeten spelen Spreek ze aan met volwassen taalgebruik
Bouw- en constructiemateriaal Bouwopdrachten aan de hand van een afbeelding waarbij precies moet worden nagebouwd. Of een bepaald gedeelte zelf moet worden ingevuld om het niet zichtbaar is. Bouwopdrachten die een bepaald resultaat moeten opleveren. Denk aan een garage voor zoveel auto’s, een brug die toegankelijk is voor deze auto’s, een gebouw met verschillende etages etc. vooraanzicht of plattegrond, ruimtelijk inzicht, logisch redeneren
Puzzelen Twee puzzels tegelijk maken, waarvan de stukjes door elkaar zijn gegooid Het kind moet de puzzelstukjes in één keer goed leggen Een puzzel maken terwijl de afbeelding op de kop ligt Een kleurplaat of blad uit tijdschrift in stukken knippen en het kind het weer aan elkaar laten zetten en laten opplakken Variëren in moeilijkheidsgraad
Werkbladen Een kind zelf laten bedenken wat de opdracht zal zijn. Vooraf een voorbeeld klaarleggen of invullen Als het kind er niet uitkomt, geef dan een tip Komt het kind er dan nog niet uit, geef dan pas instructie Bijlage: compact en rijk blz 128 ev. ?
Zie bijlage voor nog een voorbeeld van een activiteit voor pientere kleuters
Formuleren van onderwijsbehoeften 1. Doel concreet en meetbaar 2. Aanpak zie groslijst onderwijsbehoeften Uitdelen groslijst
Opdracht Formuleer de onderwijsbehoeften van een rekenzwakke en een rekensterke leerling uit je groep Zie werkblad 1
Clusteren in een groepsplan Kun je kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften clusteren wat betreft de doelen waar je aan wilt werken? Wat betekent dit voor je groepsplan?
Inzage bronnenmaterialen In twee- of drietallen
Praktijkopdracht Zie werkblad 2: Kijkwijzer planning en organisatie Beschrijf twee leerervaringen van deze bijeenkomst en lever het format “leerervaringen training rekenen in groep 1-2’ in bij de IBer van je school
Literatuur Artikel Rekenpilots: systematisch en planmatig werken aan rekenwiskundige ontwikkeling in de kleuterperiode (let op: oude tussendoelen worden genoemd)
Certificaten