Mechanism Design Een uitdaging voor de Andragologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Spel: Koop een euro. Je kan een euro kopen. Mooi, maar er is wel 1 regel: De hoogste bieder krijgt de euro voor het bod, maar de laatste bieder die er.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Asymmentrische informatie
De Drama Driehoek.
“Hoe kom ik aan klanten?”
ANDRAGOLOGIE & MECHANISM DESIGN
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Welkom Toegankelijkheid Gemeenschappelijk Wonen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Prestatie: Maak met de hele klas een krant over…
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 6
Deel-2 LEERDOELEN Kennismaking met model- en theorievorming in de sociologie (of eigenlijk de sociale wetenschappen in het algemeen) Toepassen van model-
Speltheorie een techniek om situaties met strategische interacties tussen verschillende beslissingnemers te analyseren en de uitkomst te voorspellen.
Public design – Concept 1
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Welkom.
STI-2 LEERDOELEN Kennismaking met model- en theorievorming in de sociologie (of eigenlijk de sociale wetenschappen in het algemeen) Toepassen van model-
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Maarten C.W. Janssen Universiteit Wenen
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Prisoner’s Dilemma een experiment.
Het knikkerspel jeroen j van beele versie 1 15 juli 2003.
Het parelspel fu rni ture jeroen j van beele 19 maart 2004.
E XAMEN SAMENVATTEN 2010 II 1. Hoe luidt de beoordeling van de samenvatting? 2. Hoe ziet de samenvatting eruit?
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Tiny Farm Gaming. Over tiny farm Tiny farm is een spel waarin je een boerderij bezit. Eerst kun je kippen houden, voeren en broeden. Je verdient geld.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Jakobus: In moeilijke tijden overeind blijven.
Wat is de zin van het leven?
Speltheorie/Experimenten
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Onderzoeksvaardigheden 3
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Leesvaardig Examentraining.
Slimme baasjes hebben een hondenverzekering! Alleen een mens zonder hart kan weerstaan aan een paar grote trouwe hondenogen. Als we in al onze kwetsbaarheid.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Welkom VWO 5..
Als je opbrengst niet alleen af hangt van je eigen keuzes
H2 Een leven lang leren.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
SHEQ SHQ.
Speltheorie een techniek om situaties met strategische interacties tussen verschillende beslissingnemers te analyseren en de uitkomst te voorspellen.
Transcript van de presentatie:

Mechanism Design Een uitdaging voor de Andragologie Godfried van den Wittenboer (nog niet citeren a.u.b.) Godfried van den Wittenboer

1. Inleiding 2. Wat is Mechanism Design. 3 1. Inleiding 2. Wat is Mechanism Design? 3. Een uitdaging voor de Andragologie

1. Inleiding Tot 1992 aardig wat aan speltheorie gedaan: Bijvak studie Psychologie: Lineair programmeren en Speltheorie in Rotterdam (1966) Speltheorie in de syllabus over theorieconstructie 1976 Afwijzing speltheoretische denkvorm als grondmodel voor interventies (TVA, 1979): niet zozeer spelen analyseren, maar ze construeren Voorwaarden voor samenwerking bij een Prisoner’s Dilemma (1986) Onderzoek naar dynamische spelen (duale controle, 1987-1992) daarna niets meer

2010 Henk Wesseling gaat de uitdaging van Heertje aan om het wetenschappelijk gehalte van de Andragologie op te vijzelen via Mechanism Design. Nobel Prize in Economic Sciences 2007 Leonid Hurwicz, Eric S. Maskin, Roger B. Myerson for Contributions to Mechanism Design Henk formeert een werkgroep: Kees Blase, Cor van Dijkum en Bart van Linder en weet ook mij uit mijn winterslaap te houden

2. Wat is Mechanism Design. - Nauw verwant met Speltheorie: 2. Wat is Mechanism Design? - Nauw verwant met Speltheorie: Prisoners’ Dilemma:   Philip-Morris Don't Advertise Advertise Lorillard Don't advertise 50, 50 20, 60 60, 20 27, 27 Oplossing: Ieder speelt zijn dominante strategie met als gevolg: Pure evenwicht strategie (Advertise, Advertise) Dat levert ieder slechts 27 omzeteenheden op i.p.v. 50  

Het Nash evenwicht (Nash equilibrium) Belangrijk concept: Het Nash evenwicht (Nash equilibrium) - Centrale uitkomst in een spel voor twee of meer spelers. - Geen der spelers kan, door individueel te veranderen, zijn winst vergroten. - Dus speelt elke speler optimaal, ervan uitgaande dat de anderen hun strategie niet wijzigen omdat dit niet loont. - Alle spelers doen dit, zonder uitzondering (evenwicht) - Dit is niet per se de maximale opbrengst voor alle spelers (het Pareto optimum). - Zie het prisoner’s dilemma van zojuist Een Nash evenwicht kan uit pure strategieën (bestaat niet altijd) of uit gemengde strategieën bestaan (bestaat altijd)

Gemengde strategie - De spelers hanteren een loterijprincipe om uit hun mogelijke strategieën te kiezen. - De kansen worden op basis van de uitbetalingen in de matrix bepaald (lineair programmeren). - Hierbij speelt de verwachte waarde een rol. - Welke activiteit daadwerkelijk wordt gekozen, blijft verborgen tot na de loterij Voorbeeld Verwachte waarde: Gooi een munt: kop 5 euro munt 10 euro Verwachte waarde E = ½ x5 + ½ x 10 = 7,5 euro

E(speler 1) = r q – r (1-q) + (1-r)(-q) + (1-r)(1-q)) Muntspel   Speler 2 Kop (q) Munt (1-q) Speler 1 Kop (r) 1, -1 -1, 1 Munt (1-r) Als speler 1 schrijft kop en speler 2 schrijft munt dan betaalt speler 1 een euro en krijgt speler 2 een euro, etc. Oplossing: Geen puur Nash evenwicht; Speel gemengde strategie (met kansen) Zij (r; 1 − r) de gemengde strategie van speler 1 en (q; 1 − q) die van 2. Zoek r en q zodat de verwachte waarde (utiliteit) van beide spelers maximaal is. E(speler 1) = r q – r (1-q) + (1-r)(-q) + (1-r)(1-q)) Etc. Maximaal als r = ½ en q = ½. De verwachte waarde (utiliteit) van beiden is dan 0.

Er is hier een Bayes Nash evenwicht van gemengde strategieën omdat de strategieën van de spelers voldoen aan de eis: dat bij deze specifieke strategie van de ene speler, de ander geen prikkel (incentive) ondervindt om zijn verwachte utiliteit (en dus strategie) te verbeteren.

In speltheorie : Nadruk op analyse van het spel In de veronderstelling dat mensen het spel ook spelen Maar dat is lang niet altijd gegarandeerd (zeker niet bij interventies) Hoe kunnen we echter de spelen (of de voorzieningen, of de interventies ) zo inrichten, dat ze aantrekkelijk worden om mee te doen, of te ondergaan Dat is geen zuiver speltheoretische vraag meer, want een speltheoretische vraag vooronderstelt de aanwezigheid van zo’n spel

Mechanism design Een mechanisme is een institutie, een procedure, of een spel (meer algemeen een communicatiesysteem, waarin informatie kan worden uitgewisseld (Hurwitz, 1960)) om de uitkomst vast te leggen. Wie de designer is en wat het mechanisme, is afhankelijk van de setting. Bij publieke diensten: de overheid die de manier (mechanisme) bepaalt waarop voorzieningen in elkaar steken en hoe (mechanisme) ze worden verstrekt Bij openbare verkopen bepaalt het veilinghuis de veilingprocedure (het mechanisme). Bijv. Dutch auction (groentenveiling ;van boven naar beneden tot aan een doordraaiminimum); English auction vanuit een minimum naar boven; Vickrey (1961) auction (eenmalig (gesloten) bod, hoogste bieder tegen het op een na hoogste bod) voldoet eigenlijk het beste. (Denk aan zoiets als de laars leegdrinken: de voorlaatste betaalt) Bij stemmen is het mechanisme de stemprocedure, bijv. de meederheidsregel, one-man-one-vote, etc. Vastgelegd door bijvoorbeeld de volksvertegenwoordiging.

 

Een paar belangrijke begrippen Het Revelatieprincipe (revelation = onthulling/ openbaring) beperkt het aantal toelaatbare (feasible) mechanismen (dat tot een of ander evenwicht gaat leiden) tot de klasse van “incentive-compatibele directe mechanismen”, zoals wiskundig kan worden bewezen Wat met een willekeurig mechanisme kan worden bereikt, kan dus losweg gezegd ook met een incentive-compatibel direct mechanisme worden bereikt (Emons, 1994). Een direct mechanisme is een één-staps mechanisme (één enkele actie van de deelnemers). Meestal verkregen als oplossingswijze van een exact omschreven wiskundig programmeringsprobleem waarin het maximum van een doelfunctie (bijvoorbeeld een verwachte waarde) moet worden gevonden met de incentive-compatibiliteitbeperking als randvoorwaarde. Incentive compatibiliteit betekent dat de verwachte waarde van elke gegadigde (agent/actor) (conditioneel op de kans op succes en mislukking) wordt gemaximaliseerd , wanneer de betreffende persoon zijn/haar ware waardentoekenning (preferentie) bekend maakt.

Mediator Bij meer personen wordt vaak een mediator geïntroduceerd die de ware, of foute privé-informatie van meer personen aggregeert. Ware informatie (= wat je echt voor iets over hebt) wordt in dit kader alleen verstrekt, als dit in je eigen belang is. De mediator beveelt elke deelnemer persoonlijk een actie aan op basis van de verkregen informatie. Als de mediator over een revelatiemechanisme beschikt voor zijn probleem, dan weet hij (door het mechanisme) dat het verschaffen van ware informatie de beste strategie is voor alle betrokkenen. Enkele Criteria Een mechanisme heet individueel rationeel, als de verwachte waarde ≧ 0 voor iedereen die zijn echte waarde opgeeft. Een mechanisme is incentive efficiënt, als het de gewogen som van de verwachte waarden maximeert, onder restrictie van incentive-compatibiliteit (vermelding ware waarde)

Revelatie voorbeelden Simpel voorbeeld afkomstig van Benoit Crutzen van de Erasmus Universiteit: Vliegtuigmaatschappij heeft twee typen klanten Zakenlieden (2500 euro over voor een ticket waarmee ze zo snel mogelijk thuis zijn, maar slechts 1000 euro voor een ticket waarbij ze één zaterdagnacht weg moeten blijven). Toeristen 250 euro voor een ticket (zaterdag geen probleem). Om de winst te maximaliseren moet de maatschappij deze klanten van elkaar kunnen onderscheiden. Dit is echter privé-informatie, alleen bekend bij de reiziger zelf. Kan de maatschappij een mechanisme ontwerpen dat zakenmensen ertoe brengt hun identiteit te onthullen? Gebruik het Revelatie Principe Bied twee tickets aan: een goedkoop ticket en een duur ticket. Goedkoop ticket (met zaterdagnachtbeperking) Duur ticket zonder zaterdagnacht beperking Toeristen kopen het goedkope ticket, dat 250 euro mag kosten. Zakenlieden nemen het dure ticket. Voorbeeld 2. De Vickrey auction (eenmalig (gesloten) bod; hoogste bieder tegen het op een na hoogste bod) Kan worden gezien als een revelatie mechanisme voor de Engelse veiling. Opgave van de echte waarde (ware informatie) is bij de Vickrey veiling een dominante strategie. Er zijn veel complexere mechanismen ontworpen. Enkele namen: Clark-Groves mechanisms D’Aspremont-- Gérard-Varet mechanisms

Wetenschappelijke resultaten: 1. De wiskundig bewezen stellingen geven doorgaans aan, aan welke criteria mechanismen voldoen. 2. Daarnaast ook onmogelijkheidsstellingen (impossibility theorems) Sociale keuzefuncties (met de paradox van Arrow) spelen een belangrijke rol in Mechanism design. Dus ook hier onmogelijkheidsstellingen als belangrijke theoretische resultaten.

3. Uitdaging voor de Andragologie Mechanism design lijkt qua probleemstelling enigszins op de Andragologie: De problemen worden echter beter ingeperkt De begrippen, zoals de concrete mechanismen en de criteria, worden wiskundig (dus scherp) gedefinieerd Daardoor zijn stellingen mogelijk waarin wordt aangetoond dat de mechanismen aan bepaalde criteria voldoen (rechtvaardiging in termen van de Zeeuw) Onmogelijkheidsstellingen (om vooraf slecht begaanbare wegen te blokkeren) De wetenschappelijke strijd wordt uitgevochten waar deze thuis hoort: Tussen verschillen in aannamen en vooronderstellingen Tussen verschillende mechanismen, die binnen welomschreven situaties beter of slechter functioneren Al hetgeen wordt beweerd klinkt daardoor meer waarheidsgetrouw (en geeft minder aanleiding tot discussie over de ‘wetenschappelijkheid’)

Maar er is meer: Door het invoeren van een andere taal (wiskunde) kun je theorieën niet alleen scherper formuleren. Je kunt hierdoor ook simuleren. Daarmee kun je vervolgens mechanismen blootleggen En soms ook helpen ontwikkelen Dat is dus Mechanism Design in optima forma en een mooie uitdaging voor de Andragologie.

De belangrijkste uitdaging hier is echter: Andragologie is echter ook een uitdaging voor Mechanism Design Bij de voorzieningen die binnen het kader van de Andragologie worden gecreëerd spelen geldelijke waardentoekenningen een minder belangrijke rol Veel dingen geschieden op basis van altruïsme. Daarvoor is het begrippenapparaat van Mechanisme Design nog niet goed ingericht Maar let op! Een stroming in de omgeving van David C. Parkes (Harvard) probeert ook altruïsme te incorporeren in Mechanism Design Diezelfde Parkes doet ook onderzoek naar P2P (peer to peer) netwerken op internet, die economisch een factor van belang zijn geworden, maar waarbij de waarden niet direct in geld wordt uitgedrukt. Daar rukt men dus op in de richting van de Andragologie. De belangrijkste uitdaging hier is echter: Het vinden van jonge studenten die dit een uitdaging vinden.