Grenzeloos curriculum J. Basstanie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Transitie Ouderenzorg
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Innoveren voor gezondheid
EDO in de lerarenopleiding
Edushock leerfestival
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
INTERCULTURELE TRAJECTBEGELEIDING UITGAANDE STUDENTEN.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Interculturele competentie in de opleiding
Studieloopbaancoaching
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Vernieuwing verzorging
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Studenten ondersteunen eerstejaars
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Samen werken aan een gezonde regio!
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Competentiegericht leren vmbo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
moderniseren van het curriculum.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Jaap van Lakerveld Directeur
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Honoursonderwijs in HBO
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Evaluatie Leerlijnen.
Evidence-Based Medicine
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
De ‘landing’ van internationalisering in de curricula : kOOD International Activity Griet t’Servranckx Departmental Coördinator international Office.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
LNO²- congres Naar een gedragen verankering van
Impact Themadag HO Amersfoort, Bas Beisiegel NA Erasmus+
Transcript van de presentatie:

Grenzeloos curriculum J. Basstanie GPW#3, MECHELEN, 12 dec. 2013

Inhoud Hoe internationale activiteiten integreren in een curriculum? Definitie internationale competenties Uitgangspunten en doelen Internationale leeruitkomsten Implementatie in curriculum Leerwinsten volgens studenten Zelf aan de slag Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

1.Hoe int. activiteiten integreren in modern curriculum? Leuk initiatief maar curriculum ligt al vast… Leuk initiatief maar wat volgend jaar…? Welke collega kunnen we daar (nu nog) voor aanspreken? Leuk initiatief maar waar te evalueren en hoe? Leuk initiatief maar wat met de vreemde taal? Leuk initiatief maar wat met afwezige studenten? Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

1. Hoe int. activiteiten integreren in modern curriculum? Inspiratie komt van: Frederik De Decker (Associatie Gent) “Web 2.0 Leren” Bart De Moor (KUL)“Grenzeloos curriculum” BEIDE IN: Q&A: Magazine van de NVAO, april 2011 http://www.nvao.net/page/downloads/Q_A_Over_de_grenzen_nr_3_apr_2011_DEF.pdf Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

1. Hoe int. activiteiten integreren in modern curriculum? Essentie Bart De Moor: Pleit voor expliciete internationale dimensie met 3 aspecten: Internationale onderwijsdoelen Internationale onderwijs- en leerprocessen Open leeromgevingen  Centraal in curriculum, noodzakelijk voor ‘glokale’ omgeving Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

2. Wat zijn internationale competenties? Competenties “The whole of knowledge, insights, skills and attitudes which a professional uses in various professional situations to act in a well considered and critical way.” (Cuyvers 2010) Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

1. Wat zijn internationale competenties (2)? Drieledig (curriculumontwikkelaars TMK): Interculturele competenties Culturele verschillen erkennen, waarderen en er betekenis aan kunnen geven Culturele empathie Taalvaardigheid Expertise competenties: vergelijkend sociaal werk Internationaal bewustzijn: inzicht in globaliseringsprocessen en de gevolgen ervan voor sociaal werk “global citizenship” Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

3. Uitgangspunten en doelen Internationale competenties voor alle studenten Centrale rol van attitudes (internationale situaties als ideale leeromgeving om attitudes te ontwikkelen) Flexibiliteit en doorzettingsvermogen Zelfstandigheid en initiatief (Culturele) empathie Betrouwbaarheid, Sociale ingesteldheid, … Studenten responsabiliseren om zelf competenties te ontwikkelen (digitaal ontwikkelingsportfolio): bewust(er) omgaan met internationale ervaringen Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

3. Uitgangspunten en doelen(2) Opgebouwde leerlijn met bachelorproef als orgelpunt Ingebed in curriculum Op vier niveaus: Persoonlijke ontwikkeling Beroepsmatig handelen Praktijk ervaren Kennis verwerven Betere zichtbaarheid Geen ad hoc oplossingen meer voor nieuwe initiatieven Rol van digitaal leren (web 2.0) Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

4. Internationale leeruitkomsten Leeruitkomsten vs competenties Relevante sociaal werk competenties voor IR (1) Legt authentieke en functionele contacten en houdt daarbij rekening met de specifieke context en culturele verschillen. (10) Heeft een basiskennis van internationale contexten van sociaal werk en kan deze actief gebruiken om mensen, groepen en organisaties te ondersteunen (11) Kijkt kritisch naar sociale ontwikkelingen in de samenleving en kan van daaruit stappen zetten om samen met belanghebbenden veranderingen op gang te brengen. Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

4. Internationale leeruitkomsten(2) Leeruitkomsten vs competenties Kennedy et al. 2006 “Learning outcomes are statements of what a learner is expected to know, understand or be able to demonstrate after completion of a process of learning” Process of learning = les, int. activiteit, cursus, semester, programma Globaal “De student ontwikkelt en profileert zichzelf internationaal als sociaal werker “  Expliciet gemaakt per fase in uitgebouwde leerlijn Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

5. Implementatie – AAnbod Principes: Mix van verplichte en optionele activiteiten Verwerken in: Houdingen ontwikkelen Simuleren (beroepsmatig handelen) Doen (praktijk) Kennen Studiepakket wordt samengesteld door de student zelf Orgelpunt in bachelorproefverdediging Student neemt int. competenties mee in beroep. Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

5. Implementatie – aanbod (2) Fase 1: Interculturele ervaring Ervaring in eigen leefwereld Internationale dagen Fase 2: Internationale stage / studie Virtual campus Buddy-project (PAL) uitwisseling Wallonië Intensive Programme Buddy-project Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

5. Implementatie – aanbod(3) Fase 3: Virtual campus cursus Internationale stage / studie Virtueel stageproject Organisatie buitenlandse reis Deelname Engelstalige vakken (met Erasmusstudenten) Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

5. Implementatie – aanbod(3) Belang van mix mobiliteit en internationalisation@home Belang van web 2.0 leren Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

5. IMPlementatie – aanbod (4) Verwerven studenten IC automatisch? Neen zegt De Wit, J. (2010): studenten integreren te weinig.  Oriëntering en begeleiding is nodig Portfolio testing Interim en aan einde van de rit Portfolio = “structured collection of a learner’s products (papers, tasks, presentations) combined with feedback (teacher, peer) and self assessment that show the development of the student’s competences” Trajectbegeleider helpt student nadenken over (internationaal) leren Werken met cultuurmodellen (Lewis, Hofstede, Hoffman,…)  VOOR, TIJDENS (skype), NA Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

6. Wat zijn leerwinsten volgens studenten? Drieledig:(studenten ICOM OOF TMA): Taal & interculturele competencies (taal, culturele zelfkennis en bewustzijn, flexibiliteit en empathie, vaardigheid tot netwerken) Interdisciplinair leren en kennis (internationale context, vogelperspectief, ruimere kennis, …) Internationaal engagement, persoonlijke groei en kennis (“global citizenship”) (int. belangstelling, (multiperspectief benadering, conflicthantering, zelfvertrouwen, creativiteit, …) Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

7. Zelf aan de slag Hoe herkenbaar is de moeilijkheid om int. activiteiten in je curriculum te krijgen? Ad hoc oplossingen? Hoe zit het met steun collega’s en opleidingshoofden? Welke internationale activiteiten heb je vandaag structureel in je opleiding? In welke activiteiten zou je willen investeren om tot een vollediger aanbod te komen? Hoe past dit in Erasmus Plus anno 2014? Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

6. Zelf aan de slag(2)? Hoe kan je internationale leerresultaten formuleren, vertrekkend vanuit de competentielijst van je opleiding? Voorbeeld LO: (eindresultaat) De bachelor verpleegkunde bouwt autonoom, ook in niet vertrouwde en complexe zorgsituaties, een professionele relatie op met een zorgvrager, die gericht is op het somatisch, psychisch en existentieel welbevinden van de zorgvrager in een multiculturele omgeving Actieve werkwoorden Type LO (kennis, vaardigheid, cognitief, geïntegreerd: zijn) Niveaubepaling Domein Bereik en context Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

6. Zelf aan de slag(3)? Hoe toepasbaar en relevant is de drieledige definitie van de internationale competenties Interculturele competenties Vergelijkende expertise competenties Globaliseringsprocessen volgen Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

6. Zelf aan de slag(4)? Samenvattend: hoe centraal kan IR staan in je opleiding (hoe relevant vinden je dat zelf) en wat is nodig om IR een centralere plaats te geven. Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

Literatuur Bennet, M. (1998) Intercultural Communication: A current perspective. In M.J. Bennet (red.) Basic Concepts of intercultural Communication. London: Intercultural Press Cuyvers, G. (2010) Van kwaliteitsbeoordeling naar kwaliteitsontwikkeling, van defaitisme naar droom. In: H-ogelijn, 17.1,p 26-30 Presentatie De Decker, F (2012). Aan de slag met internationale en interculturele leerresultaten. 27 sept 2012, gevonden op het Internet 30 okt 2012 http://prezi.com/oi07dpcyzqu9/aan-de-slag-met- internationaleinterculturele-leerresultaten/ Lezing De Decker F. (2012) Internationale leerresultaten, KH Kempen 18 jan 2012 Grenzeloos curriculum, J. Basstanie

Literatuur De Wit, J. (2010) Internationalisering van het hbo onderwijs: misvattingen en uitdagingen Kennedy, D. et al. 2010 Writing and using learning outcomes, gevonden op Internet 12 jan 2012 http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/learning- outcomes.pdf Lewis, R.D. (2008) Cross Cultural Communication. A Visual Approach. Warnford: Transcreen Lewis, R.D. (2009) http://www.crossculture.com/services/cross-culture/ Questions and Answers, magazine van de NVAO, editie april 2011, gevonden op het Internet 30 okt 2012 http://www.nvao.net/page/downloads/Q_A_Over_de_grenzen_nr_3_a pr_2011_DEF.pdf

Internationaal coördinator Sociaal Werk Bedankt! Jurgen Basstanie Internationaal coördinator Sociaal Werk Thomas More Kempen Grenzeloos curriculum, J. Basstanie