Presentatie Standaardisatieraad EduStandaard 16 januari 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Hogere denkvaardigheden
(Concept) Edurep Jaarplan 2014 Manon Haartsen, productmanager Edurep (Kennisnet)
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Mogelijkheden voor contexten
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Richtlijnen voor het ontwikkelen, aanleveren en toetsen van begrippen EduStandaard, juni 2012 Henk Nijstad, Kennisnet.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Kwalificatiestructuur mbo
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
ECK 2 Mixen en matchen van leermateriaal
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Richtlijnen voor het indienen van begrippensets & vocabulaires Dennis Krukkert, 10 mei 2012 Mogelijk gemaakt door:
Scope, verantwoordelijkheden, werkwijze tav. advisering Werkgroep Begrippenkader en vocabulaires 1 maart 2012 Mogelijk gemaakt door:
Klankbordgroep Proefopstelling Linked Data 2.0 Eindexamens
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Nieuw Nederlands 4e editie
moderniseren van het curriculum.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Big data en leren groots en meeslepend? 12 november 2014
Jaarplan Edustandaard 2015 Architectuurraad 15 januari 2015 Bureau Edustandaard / Henk Nijstad – Ariane Goossens.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Jaarplan Edustandaard 2016 Bureau Edustandaard Oktober
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Toelichting op het UNESCO Global Geoparks programma Marike Bontenbal Beleidsadviseur Wetenschap Nationale UNESCO Commissie.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
PLD REKENEN PO OBK-werkgroep overleg Lalibel Mohaupt Kees Hoogland.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
‘n App a Day doe je voordeel er mee
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Presentatie Standaardisatieraad EduStandaard 16 januari 2013

Voorstellen Jacob Molenaar Voorzitter van de Werkgroep (SIG) OnderwijsBegrippenKader en Vocabulaires Zelfstandig adviseur en ontwikkelaar op het terrein van onderwijstechnologie Werkzaam geweest binnen ECK2

Onderwerpen 1.Wat is het OnderwijsBegrippenKader? 2.Waarom een OnderwijsBegrippenKader? 3.Wie werken er actief aan en/of met het OnderwijsBegrippenKader? 4.Waarvoor wordt het OnderwijsBegrippen- Kader gebruikt - en waar zou het potentieel voor gebruikt kunnen worden? 5.Hoe is het OnderwijsBegrippenKader georganiseerd?

OnderwijsBegrippenKader Semantische database met linked open data: Alle begrippen (concepten) die relevant zijn voor het Nederlandse onderwijs… …en die door verschillende partijen in het onderwijs intensief worden gebruikt Zodat we het allemaal over hetzelfde hebben: semantische interoperabiliteit … … en gebruik kunnen maken van elkaars kennis en expertise → semantisch web

Waarom doen we dit eigenlijk? Wie hebben er belang bij? Wat levert het op? Wegen de baten op tegen de kosten?

Linked Open Data / Semantisch web “A set of standards and best practices for sharing data and the semantics of that data over the web for use by applications.” “Een verzameling standaarden en best practices voor het delen van informatie en de betekenis van die informatie door applicaties op het internet.” Bob DuCharme, Learning SPARQL, 2011

Linked Open Data / Semantisch web “A set of standards and best practices for sharing educational data and the semantics of that data over the web for use by educational applications.” “Een verzameling standaarden en best practices voor het delen van onderwijsinformatie en de betekenis van die informatie door onderwijsapplicaties op het internet.”

Semantische silo’s versus… Eind- examen- opgave Score Eind- examen- program- ma Kern- programma Hoofd- stuk Para- graaf Methode SLO CvE / Cito Educatieve uitgeverijen

…een semantisch landschap! Eind- examen- opgave Score Eind- examen- program- ma Kern- programma Hoofd- stuk Para- graaf Methode SLO CvE / Cito Educatieve uitgeverijen !

…een semantisch landschap! Eind- examen- opgave Score Eind- examen- program- ma Kern- programma Hoofd- stuk Para- graaf Methode SLO CvE / Cito Educatieve uitgeverijen

Begrippenclassificaties in het OnderwijsBegrippenKader Alle formele en informele informatie die wordt ontwikkeld in het kader van het ontwerp, de planning, de uitvoering en de toetsing en examinering van het (formele) onderwijs in NL. Bijvoorbeeld: Kerndoelen en Eindtermen Kernprogramma’s van SLO voor PO en VO Kwalificatiestructuur MBO Opleidingslijsten van DUO Referentiekader Taal en Rekenen Kennisbases van de lerarenopleidingen Leer- en toetsstijlen (bijv. RTTI)

Wat zou er nog meer in het OnderwijsBegrippenKader kunnen? Eindexamenprogramma’s VO van CvE Domeinbeschrijvingen PO van Cito Europees Referentiekader voor Talen Historische Vensters Bètacanon Bronnencollecties via Europeana Kernprogramma’s SLO ↔ Curriculum VS ↔ Bronnen Khan Academy Kernprogramma’s SLO ↔ Curriculum VS ↔ Science Literacy Standards ↔ bronnen National Geographic Enzovoort, enzovoort…

Is het OnderwijsBegrippenKader een unieke activiteit? Nee! Netwerk Open Cultuur Data Europeana SemNet van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Juridisch referentienetwerk van het Kennis- en Expertisecentrum Overheidspublicaties

Wie werken er momenteel actief aan of met het OnderwijsBegrippenKader? SLO Open Universiteit DUO (SION) Kennisnet (Diensten) SURF Freudenthal Instituut DocentPlus En nog niet: SBB, CvE, Cito, LPC’s…

Wie kunnen het OnderwijsBegrippenKader gebruiken? SLO SBB Cito Uitgevers (profit en non-profit) Bronnenleveranciers (bijv. NTR) Leveranciers van onderwijstechnologie (ELO’s, toetsservicesystemen, leerlingvolgsystemen, etc.)

Waarvoor is het OnderwijsBegrippenKader bruikbaar? Om bronnen en leermaterialen te metadateren Om leerlijnen en arrangementen van leermaterialen te spiegelen aan het formele leerplan Om individuele leerpaden van leerlingen te ontwerpen en te volgen t.o.v. het formele leerplan (learning analytics) Om de prestaties van scholen onderling te vergelijken Enzovoort…

Wie hebben zich daadwerkelijk al gemeld*? NBD Biblion Its Learning Kennislink NTR (Schooltv Beeldbank, Teleblik) Leren op Maat (PulseOn) Watmoetjeweten.nl GroenGelinkt * ‘Staan te schreeuwen’ om begrippensets, in het bijzonder om de kernprogramma’s VO van SLO

En waarvoor? Twee soorten toepassingen: 1.Publicatie van vocabulaires in de Vocabulairebank van EduStandaard (voor gebruik in applicaties van derden) 2.‘Live’ ondersteuning van innovatieve online applicaties van derde partijen, publiek en privaat

Voorbeelden van applicaties op het OnderwijsBegrippenKader Proefopstelling Linked Data (ECK2) Proefopstelling Linked Data Mogelijke andere toepassingen: Curriculum-check open leermaterialen Eindexamentraining bij leermaterialen Ondersteuning professionalisering van docenten Terugvertaling van eindexamenresultaten van scholen naar leerplan en gebruikte leermaterialen Enzovoort…

Uitgangspunten OnderwijsBegrippenKader Kwaliteit (actualiteit, volledigheid, correctheid, toepasbaarheid) Duurzaamheid (bruikbaarheid op lange termijn, stabiliteit) Draagvlak (onder partijen die de begrippenset zouden kunnen gebruiken) Uniciteit (geen dubbelingen, geen overlap) Openheid (open proces en open platform)

Criteria voor opname begrippensets Proces en structuur, geen inhoud! 1.Doel en context moeten duidelijk zijn 2.Opnamecriteria moeten helder beschreven zijn 3.Relatie met bestaande begrippen in OnderwijsBegrippenKader moet aangegeven zijn 4.Begrippenset heeft een heldere structuur 5.Structuur is afgestemd op het datamodel van het OnderwijsBegrippenKader 6.Er is voldoende draagvlak verworven en evaluatie gedaan

Procedure opname begrippensets 1.Aanmelding door belanghebbende 2.Gestructureerde intake (op basis van de zes criteria) 3.Beoordeling door Bureau EduStandaard 4.Advisering door SIG Onderwijsbegrippen- kader (4 x per jaar ongeveer) 5.Finale goedkeuring door Standaardisatieraad