DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Risicomanagement en Sociale Technologie
1 AASP De Amsterdam Agenda voor Stad en Platteland AASP.
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
De marketing-omgeving
Stadsontwikkeling vooruit
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
De stadsboer als sociaal ondernemer!
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Transitie-arena 3 juni 2010 To Simons. Maatschappelijke uitdagingen.
Welkom bij La Place Lunchbijeenkomst Greenport Holland 8 januari 2014.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
College 5 Ethiek en business.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Value is nothing if not produced. “MAY YOU LIVE IN INTERESTING TIMES” DE TIJD VAN LANGDURIGE GROEI WAARBIJ (ECONOMISCHE) WAARDE ‘ALS VANZELF’ ONTSTOND.
Kennisagenda Transport & Logistiek
Valorisatie Programma Rotterdam
Het innovatiemodel van IMEC
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Groene economie/jobs Wat denken de vakbonden? Bert De Wel, adviseur studiedienst ACV NME-dag ‘Groene Economie’,
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Ondernemen(d) in het onderwijs
Kunstenaar: professional én onderzoeker binnen innovatieprocessen IPCICO/HKU 24 juni 2010 Giep Hagoort,
Economische innovaties door toedoen C MKB IPCICO/HKU 24 juni 2010 Giep Hagoort,
Stadsboer als Sociaal ondernemer, “Vooruitgang in de wereld komt tot stand door ondernemende mensen die nieuwe combinaties maken” Joseph Schumpeter Presentatie.
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
1. Agenda Waarom scenario’s? Stuwende krachten Vier scenario’s voor de wereld in 2030 Van scenario’s naar… Kennis & Economisch Onderzoek.
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
De noodzaak van kenniscoproductie Edwin Horlings 2 juni 2014.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Resultaatgericht Samenwerken
Han Mesters Sector banker zakelijke dienstverlening
Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
23 maart 2017 profilering.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Spelregels Digitale stad
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Basistekst : Talentontwikkeling
Gebiedscoöperatie Westerkwartier
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Transcript van de presentatie:

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Just arrived: The DIY-Creative Economy 3.0 Denklijnen ter voorbereiding van de Opendag van het Cartesius Museum op 2 juni 2014. DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Nassim Taleb (De zwarte zwaan) “Een samenleving die bestaat uit kleine units is robuuster dan die door grote molochen wordt gedomineerd.” (FD 5/10/2013) DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Actuele DIY-voorbeelden • Artists run spaces, Urban Crafts Collectives, 3 D printing • Zelf producerende en distribuerende muziekgroepen (via internet) • Nieuwe regionale geldeenheden (munten, punten, etc.) • Buurtcollectieven tbv energieopwekking, stadslandbouw • Repaircafe’s, buurtbibliotheken, DHZ eet- en klusgroepen • Crowdfunding: zelffinanciering van (kunst)projecten • Autonome jongerenfestivals • Sharing auto’s, fietsers en vervoer op buurtniveau (DIY Mobility) • ZZP-teams en voorzieningen voor ZZP’ers op basis van eigen afspraken • Familiestichtingen internationale samenwerking • ‘Schrijf zelf een boek’, Straatnieuws DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU CREATIVE ECONOMY 3.0 (Unctad: een samengaan van creativiteit, technologie, onderwijs/onderzoek, investeringen) Creative Economy 1.0 tot 2000 Opkomst culturele en creatieve industrieën Creative Economy 2.0 vanaf 2000 Invloed digitalisering op en vanuit culturele en creatieve industrieën Creative Economy 3.0 vanaf 2010 invloed DIY op en vanuit culturele en creatieve industrieën DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Wat is er gaande anno 2013/2014? • Groeiend gat tussen bureaucratische overheid en MBA-management enerzijds en lokaal ondernemerschap anderzijds • Groei nieuwe sociaal-culturele economie van onderop met accent op duurzaamheid (CE 3.0) • Heft in eigen hand nemen door nieuw maatschappelijk bewustzijn; met opleiding/ervaring niet werkloos willen zijn • Maatschappelijke creativiteit (gelinkt aan artistieke creativiteit) zoekt nieuwe ontwerppraktijken • Social media versterken zelfsturend organiseren Maar ook: • Wetenschap, onderwijs, politiek en media pakken nieuwe signalen niet of nauwelijks op … DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Wat is DIY? • Praktijk: zelf ondernemend vormgeven van maatschappelijk relevante gebeurtenissen op individueel, collectief en/of buurtniveau - zonder (initiële) hulp van buitenaf ---------------------- • Theory: de netwerkmaatschappij (Castells) breekt hierarchiën af • Geschiedenis: syndicalisme, boerencoöperaties, arbeiderszelfbestuur Plus: • Politiek 2013: ‘Zelfredzaamheid in de participatiemaatschappij bevorderen’ (VVD, PvdA) DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Waarom is DIY van belang? • Gevestigde systemen raken verstopt (overheid, financiën, planning, kenniscreatie, kennisoverdracht, etc.) • Systeemdoorbraken van onderop op basis van duurzaamheid zorgen voor uitdagende perspectieven • Groeiend bewustzijn van mensen leidt via internet wereldwijd tot lokale actie • DIY acties kunnen worden omgezet in nieuwe, meer humane systemen. … DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Geschiedenis: • Syndicalisme (eigen lokale organisaties van productie en distributie, opkomst 18e eeuw) • Boerencoöperaties (zelforganisatie voor behalen van schaalvoordelen, opkomst vanaf 2e helft 19e eeuw) • arbeiderszelfbestuur (bedrijven worden bestuurd op basis van arbeidersraden – Commune van Parijs 1871 ) • Provo (Amsterdam rond 1965) en krakersbeweging in grote steden (rond 1980) • Utopia (More, 1516), Small is Beautiful (Schumacher, 1973) DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Wat is nieuw aan DIY anno 2013/2014? • Koppeling aan duurzaamheid • Maatschappelijke reactie op bureaucratische maakbaarheid en Neo-liberaliteit • Ook verouderde systemen hebben behoefte aan innovatie (‘transitie’) • Sociaal-creatieve invulling van het begrip ondernemerschap (anders dan winstmaximalisatie) • Culturele en Creatieve sectoren als DIY-vliegwiel DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Is de ‘participatiemaatschappij’ (VVD/PVDA) een DIY-ding? Niet als bezuinigingsideologie Wel als overheid haar eigen politiek duurzaam verbindt met DIY-initiatieven en DIY-organisaties (zoals sommige lokale bestuurders al laten zien) DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Wat we weten: • DIY is in het tweede decennium van de 21e eeuw door toedoen van creatieven een maatschappelijk aantrekkelijk organisatieconcept met historische wortels • Groeiende stroom DIY-initiatieven, aandacht voor cases • Transitie kan beïnvloed worden door DIY-acties • Deelname aan DIY geeft persoonlijke, sociale en maatschappelijke voldoening (autonomie) • De geringe behoefte aan/ruimte voor reflectie bij betrokkenen, het doen staat centraal • DIY is een wereldwijde ontwikkeling DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Wat we nog NIET weten • De (macro-economische) omvang van de DIY Creative Economy 3.0 inclusief de Craft Economy (Tbilisi, 2013) • Succescriteria DIY organisatievormen • De werking van business models in de DIY economie • De feitelijke doorwerking van de DIY Creative Economy 3.0 naar bestaande systemen • Specifieke motieven van de initiatiefnemers • De grootstedelijke werking van DIY in intercultureel perspectief (gericht op sociale cohesie en talentontwikkeling, vgl. ANATALAB A’dam 2030) DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU De reflective practitioner als onderzoeker • Onderzoek noodzakelijk voor versterking DIY-CE 3.0 • Onverschilligheid t.o.v. reflectie moet verdwijnen • DIY ook ontwikkelen in het doen van praktijkgericht onderzoek • bruikbaar concept is de reflective practitioner van Schön en Javris • Behoefte aan nieuwe platforms voor DIY onderzoek DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU DIY: de noodzaak van action research • Wetenschappelijke DIY-kennis komt voort uit de praktijk • Lokale kennis van DIY-professionals is cruciaal • Onderzoekers dragen mede-verantwoordelijkheid voor DIY-organisatieontwikkeling • Wetenschappelijke DIY-programma’s dienen onderdeel te zijn van transitieprocessen (ontsluiting en onthechting van bestaande NWO-circuits) DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Is de NL-overheid DIY-proof? Nee! • NL overheid zit klem tussen top-down beheersing van de samenleving en ideologie van zelfredzaamheid • Overheid stimuleert geen bottom-up benaderingen in het industriebeleid (‘topsectoren’) • Overheidsnderzoek gaat uit naar wat werkt BINNEN systemen maar niet naar het WAAROM SYSTEMEN NIET WERKEN en wat alternatieven zijn (t.b.v. groene en duurzame economie). • NL overheid werkt aan een ‘controle-samenleving’ en niet aan ‘samenleving-van-vrije-mensen’ DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Cartesius Museum als DIY-case (Opendag 2 juni 2014, www.cartesiusmuseum.org) • Utrechts Cartesiusgebied als coördinatiemechanisme t.b.v. innoveren, samenwerken en leren rond stedelijke dynamiek en vernieuwende samenwerkingsvormen • Maandelijkse Open Cartesiustafels als bron van informatie en inspiratie t.b.v. ontwikkelen en afstemmen van activiteiten • Het ‘wij’ ontstaat door De kracht van DOEN i.p.v. constructie. Plus: kleine denk- en doeteams • De kern: DIY-conservatoren (25 op afroep, 10 actief) • Kenniscreatie via CAMU University (jaarlijks event, lezingen) • Ook ‘doe- en leerstek’ voor bedrijfsondernemers en overheid (Spoorzone Cartesius, Cartesius Garten) • Traditionele stichtingsvormen als financieringsinstrument DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU DIY Critical Issues from the underground • DIY: Misplaatste romantiek in een steeds harder worden wereld • DIY wordt steeds meer ingekapseld door het kapitalistische bedrijfsleven (DIY communities als marketing tool) • DIY-zelfredzaamheid laten sociaal zwakke mensen aan hun lot over • DIY brengt amateurisme voort en levert verwatering op van hoogwaardige professionele artisticiteit DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Toekomst? • Gevestigde organisaties nemen DIY componenten over t.b.v. eigen systemen • Leegstand, afvalproducten en tweedehands goederen zorgen voor een nieuwe DIY maakindustrie (creativiteit x goedkope grondstoffen x goedkope lokaties) • Enkele grote crises (Funkushima, bankencrisis, werkloosheid) vooroorzaken radicale DIY-sprongen vooruit DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Stemmen uit de mainstream • Edwin de Bree (Groei Coöperatie): Het is onvermijdelijk dat mensen zelf de regie nemen. Waardecreatie vindt nu plaats door creativiteit en oplossingen verzinnen. De werkverhoudingen uit het industriële tijdperk zijn onhoudbaar (NRC/THEOPTIMIST 12/10/2013) • Dominic Barton (topman McKinsey wereldwijd): We moeten het kapitalistisch systeem herijken. (-) Ondernemers moeten hun verantwoordelijkheid nemen (t.b.v. duurzaamheid, banen en sociale cohesie) (NRC 7/9/2013) • Robert Fransman (Holland Finance Centre): Economen (zeggen leken) zitter er al meer dan vijf jaar naast. (-). Macro-economie is ook de studie van het gedrag van allen. Andere disciplines moeten ook bijdragen (Volkskrant 14/9/2013) DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013

DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013 GIEP HAGOORT, ASOM, CAMU, ANATALAB, ISU, HKU/UU Wat we hoorden. Wat we kunnen doen… “Aan het begin van de 21e eeuw hoorden we: ‘De maatschappij is af. Het kapitalisme heeft gezegenvierd. Het communisme bleek een gevaarlijke utopie. De vrije markt is in de 21e eeuw het meest effectieve ordeningsprincipe. De overheid moet op afstand.’ Nu weten we dat het mythes zijn, soms ook halve waarheden van hen die zichzelf verrijkten ten koste van anderen. Maar we weten ook dat we nu zelf de kans hebben wereldwijd het duurzame en humane alternatief van sociaal-creatief ondernemerschap van onderop op te bouwen, als kern van de Creatieve Economie 3.0.” Giep Hagoort, cultureel ondernemer DIY-Creative Economy 3.0/14 oktober 2013