Verloop door de tijd Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken er samen op uit”
Van verkennen tot overbrengen • Visie achter dit project Het leerproces stimuleren doordat leerlingen: 1. leerinhouden krijgen aangeboden in authentieke situaties 2. actief beleven en documenteren 3. een eigen project creatief uitwerken ( leerproces is hier veel ruimer dan kennisoverdracht: het gaat hier over het verwerven van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes)
Concrete uitwerking • Basisopdracht: fietsen van een gps-route en het oplossen van opdrachten. • Doelgroep: 3 de graad secundair onderwijs, op maat van de onderwijsvorm (ASO, TSO, BSO, KSO). • Jaaropdracht: De leerlingen moeten klassikaal een nieuw project uitwerken voor een doelgroep naar keuze.
Op verkenning door Gavere • Kaart plus nummering en icoontjes
groepswerk • De leerlingen fietsen in groepjes de volledige route • Maar iedere groep krijgt een thema waaraan de extra aandacht loeten besteden. • Iedere groep werkt de opdrachten rond zijn thema uit • Heel de dag samenwerken ! • Verkeersveiligheid • Lichamelijke inspanning •
Thema’s • Schelde en zijriviertjes • Bodemwater en bronnen • Boer en milieuactivist • Jean en Lies • Ten Aanval of verdediging • Op plaats nummer:1,2,6,7 • Op: 3,4,17,19,21 • Op: 3,13,14,15,16 • Op: 4,5,9,11,12,18,19 • Op: 8,10,21,
Bodemwater en Bronnen in Gavere Een voorbeeld uitgewerkt: Een mogelijk traject, dat een groep kan doorlopen
Kaaihoeve ( 3)
Opdracht 3 • Ga het bezoekerscentrum binnen en zoek informatie met betrekking tot jullie thema, • Vergeet ook de tuin en omgeving niet ! Je kunt natuurlijk altijd een van de medewerkers interviewen !
Christiana Bronnen (4)
Opdracht 4 • Probeer hier ter plaatse een antwoord te vinden op de volgende 3 vragen: • 1. Sinds wanneer bestaat deze bron? • 2. Waar komt het water vandaan dat in de flesjes verkocht wordt ? • 3. Waar kun je Christiana bronwater kopen? • Noteer je antwoord en bron !
Kleinschalige Waterzuivering(21)
Opdracht 21 • Nog een waterzuivering, maar veel kleiner dan die van Aquafin. • Kunnen jullie enkele voordelen(3) en nadelen(3) geven van een kleinschalige waterzuivering in vergelijking met een grote waterzuivering? • Maak ter plaatse ook een gedetailleerde schets van deze waterzuivering, zodat je thuis kunt uitzoeken welke processen waar plaatsvinden. • Noteer ook wat er op het bord staat, dit kan je helpen bij je uitwerking thuis.
Waterzuivering Aquafin(17)
Opdracht 17 • Deze waterzuivering van Aquafin is nog maar een of twee jaar geleden gebouwd. • Veel kun je niet zien, alles ligt onder de grond; maar weten jullie misschien welke verschillende stappen of processen er in elk waterzuiveringsproces zitten ? • Zoek er minstens 3 ! En beschrijf de functie van elk proces.
Brouwerij Contreras(19)
Opdracht 19 • Je staat hier bij de plaatselijke Brouwerij: Contreras, de trots van Gavere • Kunnen jullie de reden bedenken waarom deze plaats opgenomen is bij jullie thema. • Test je vermoeden door navraag te doen bij de brouwer zelf, of bij omwonenden ! • Noteer je vermoeden, het antwoord van degene aan wie je uitleg gevraagd hebt en zijn naam en band met de brouwerij.
Eenmaal thuis • Wat weten we al ? • Wat weten we nog niet ? • Wat moeten we eigenlijk weten ? • Wat weten andere groepen? • Waarom moeten we dat allemaal weten? • Nood aan structuur en begeleiding
Samen een mindmap maken
Taakverdeling in de groep • Individueel informatie zoeken over een van de onderdelen • Deze duidelijk presenteren aan de groepsleden • Hierna weer in de groep de mindmap invullen
Christiana bronnen • Een voorbeeld van onderzoek: • Dikkelvenne wordt het "bronnendorp" genoemd. Her en der, tijdens een wandeling in de natuur, zie je straaltjes water al zigzaggend hun weg zoeken naar wie weet waar. (bron: • De Christiana bronnen worden sinds 1939 ontgonnen door de familie "Romi" (wat stond er op het naamkaartje?). Helaas, het ziet ernaar uit dat de opvolging niet verzekerd is.Bron : Interview met mevrouw … (mede-exploitant van de Christiana bronnen), Dikkelvenne,
Waar staan we nu ? • Wat weten we al ? • Wat weten we nog niet? • Welke conclusies kunnen we trekken ? • Welke nieuwe vragen duiken op ? • Een gesprek met een andere groep ? • Nieuwe taken vastleggen • Nieuwe taakverdeling • Nieuwe afspraken maken • Tijdsschema ?
Christianabronnen Wat weten we nog niet ? • Hoe ontstaan bronnen ? • Hoe zoeken we dit op ? -wikipedia? -aardrijkskunde leraar -‘ik heb een vraag’, website uGent • Gevaren en mogelijkheden voor de toekomst? • -waarom zijn andere bronnen gesloten? • Hoe diep pompen ze op? • Kwaliteit van het water? • Andere ?
Nieuwe vragen duiken op • Watervoetafdruk ???? • Verdroging ???? • Eutrofiëring ??? • Ver van mijn bed ??
En heel veel informatie duikt op
Nog meer informatie
En nog meer……
Informatie verwerken en vragen beantwoorden
Groepswerk, overleg en begeleiding
Overleg met andere groepen • Landbouw en milieugroep 1. Landbouw een oorzaak van watervervuiling en watervoetafdruk? 2. Wat vertellen milieuactivisten ons over water? • Groep Jean en Lies: 1. Burgers en water ? Vervuiling en watervoetafdruk 2. Wat willen en kunnen bewoners doen ?
Informatie samenvoegen
Werken naar het einddoel • De groepen komen samen met heel veel ideetjes • Veel te veel voor 1 daguistap van de eerstejaars • Klasdiscussie • Één gezamenlijk programma • Presentatie aan elkaar • We moeten kiezen ! • Luisteren naar elkaar • Gezamenlijk besluit accepteren
Naar een creatieve uitwerking • Voor wie ? • Eerstejaars, scouts ….. • En wat ?
Concrete uitwerking • Wat willen we bereiken • Wat moeten ze leren of ervaren • vooral veel zelf laten doen en onderzoeken • Veel leuke ideetjes bestaan er al bijvoorbeeld op Internet • voorbeelden voorbeelden • /home/be:woners/to/V eldwerkbladen.htm /home/be:woners/to/V eldwerkbladen.htm • atuurisoveral.nl/h8/wat er-bb-les02.htm atuurisoveral.nl/h8/wat er-bb-les02.htm
Een tof resultaat