Verloop door de tijd Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken er samen op uit”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Ga naar > Wegwijzer. 2 HOMEPAGE gemeenteraad Delft.
Leer de namen van de noten 1
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken erop uit”
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Nul Energie Huis Workshop offerte.
<Naam spreker en school/ gemeente
Discipelschap.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Studieloopbaancoaching
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Workshop creatief brainstormen
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Structuur secundair onderwijs
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Leer de namen van de noten 2
Vergaderen Gebruikt materiaal Actie! Office3 bso blz. a Benoem het materiaal in de tweede kolom in je boek op blz b In de derde kolom.
Woord van Leven Mei 2011.
om deze presentatie uit te voeren
Workshop contentstrategie
Voortgangspresentatie Jonatan Bruggeman
Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Marketing Werkgroep 6.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
Het Debat Opbouw en inhoud.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
1. Levensbeschouwing en communicatie
Al doende leren training docenten
Voorrangsregels bij rekenen (1)
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Rekenen groep 4.
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Wandelen voor Water. WvW filmpjes op site WvW
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Het maken van een spreekbeurt
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Burgerinitiatieven.
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren - introductie
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Onze doelen en visie in beeld
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Wateroverlast drainage
Solliciteren: wat wil ik?
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Talent in Ontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Verloop door de tijd Mogelijk verloop van de jaaropdracht “we trekken er samen op uit”

Van verkennen tot overbrengen • Visie achter dit project Het leerproces stimuleren doordat leerlingen: 1. leerinhouden krijgen aangeboden in authentieke situaties 2. actief beleven en documenteren 3. een eigen project creatief uitwerken ( leerproces is hier veel ruimer dan kennisoverdracht: het gaat hier over het verwerven van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes)

Concrete uitwerking • Basisopdracht: fietsen van een gps-route en het oplossen van opdrachten. • Doelgroep: 3 de graad secundair onderwijs, op maat van de onderwijsvorm (ASO, TSO, BSO, KSO). • Jaaropdracht: De leerlingen moeten klassikaal een nieuw project uitwerken voor een doelgroep naar keuze.

Op verkenning door Gavere • Kaart plus nummering en icoontjes

groepswerk • De leerlingen fietsen in groepjes de volledige route • Maar iedere groep krijgt een thema waaraan de extra aandacht loeten besteden. • Iedere groep werkt de opdrachten rond zijn thema uit • Heel de dag samenwerken ! • Verkeersveiligheid • Lichamelijke inspanning •

Thema’s • Schelde en zijriviertjes • Bodemwater en bronnen • Boer en milieuactivist • Jean en Lies • Ten Aanval of verdediging • Op plaats nummer:1,2,6,7 • Op: 3,4,17,19,21 • Op: 3,13,14,15,16 • Op: 4,5,9,11,12,18,19 • Op: 8,10,21,

Bodemwater en Bronnen in Gavere Een voorbeeld uitgewerkt: Een mogelijk traject, dat een groep kan doorlopen

Kaaihoeve ( 3)

Opdracht 3 • Ga het bezoekerscentrum binnen en zoek informatie met betrekking tot jullie thema, • Vergeet ook de tuin en omgeving niet ! Je kunt natuurlijk altijd een van de medewerkers interviewen !

Christiana Bronnen (4)

Opdracht 4 • Probeer hier ter plaatse een antwoord te vinden op de volgende 3 vragen: • 1. Sinds wanneer bestaat deze bron? • 2. Waar komt het water vandaan dat in de flesjes verkocht wordt ? • 3. Waar kun je Christiana bronwater kopen? • Noteer je antwoord en bron !

Kleinschalige Waterzuivering(21)

Opdracht 21 • Nog een waterzuivering, maar veel kleiner dan die van Aquafin. • Kunnen jullie enkele voordelen(3) en nadelen(3) geven van een kleinschalige waterzuivering in vergelijking met een grote waterzuivering? • Maak ter plaatse ook een gedetailleerde schets van deze waterzuivering, zodat je thuis kunt uitzoeken welke processen waar plaatsvinden. • Noteer ook wat er op het bord staat, dit kan je helpen bij je uitwerking thuis.

Waterzuivering Aquafin(17)

Opdracht 17 • Deze waterzuivering van Aquafin is nog maar een of twee jaar geleden gebouwd. • Veel kun je niet zien, alles ligt onder de grond; maar weten jullie misschien welke verschillende stappen of processen er in elk waterzuiveringsproces zitten ? • Zoek er minstens 3 ! En beschrijf de functie van elk proces.

Brouwerij Contreras(19)

Opdracht 19 • Je staat hier bij de plaatselijke Brouwerij: Contreras, de trots van Gavere • Kunnen jullie de reden bedenken waarom deze plaats opgenomen is bij jullie thema. • Test je vermoeden door navraag te doen bij de brouwer zelf, of bij omwonenden ! • Noteer je vermoeden, het antwoord van degene aan wie je uitleg gevraagd hebt en zijn naam en band met de brouwerij.

Eenmaal thuis • Wat weten we al ? • Wat weten we nog niet ? • Wat moeten we eigenlijk weten ? • Wat weten andere groepen? • Waarom moeten we dat allemaal weten? • Nood aan structuur en begeleiding

Samen een mindmap maken

Taakverdeling in de groep • Individueel informatie zoeken over een van de onderdelen • Deze duidelijk presenteren aan de groepsleden • Hierna weer in de groep de mindmap invullen

Christiana bronnen • Een voorbeeld van onderzoek: • Dikkelvenne wordt het "bronnendorp" genoemd. Her en der, tijdens een wandeling in de natuur, zie je straaltjes water al zigzaggend hun weg zoeken naar wie weet waar. (bron: • De Christiana bronnen worden sinds 1939 ontgonnen door de familie "Romi" (wat stond er op het naamkaartje?). Helaas, het ziet ernaar uit dat de opvolging niet verzekerd is.Bron : Interview met mevrouw … (mede-exploitant van de Christiana bronnen), Dikkelvenne,

Waar staan we nu ? • Wat weten we al ? • Wat weten we nog niet? • Welke conclusies kunnen we trekken ? • Welke nieuwe vragen duiken op ? • Een gesprek met een andere groep ? • Nieuwe taken vastleggen • Nieuwe taakverdeling • Nieuwe afspraken maken • Tijdsschema ?

Christianabronnen Wat weten we nog niet ? • Hoe ontstaan bronnen ? • Hoe zoeken we dit op ? -wikipedia? -aardrijkskunde leraar -‘ik heb een vraag’, website uGent • Gevaren en mogelijkheden voor de toekomst? • -waarom zijn andere bronnen gesloten? • Hoe diep pompen ze op? • Kwaliteit van het water? • Andere ?

Nieuwe vragen duiken op • Watervoetafdruk ???? • Verdroging ???? • Eutrofiëring ??? • Ver van mijn bed ??

En heel veel informatie duikt op

Nog meer informatie

En nog meer……

Informatie verwerken en vragen beantwoorden

Groepswerk, overleg en begeleiding

Overleg met andere groepen • Landbouw en milieugroep 1. Landbouw een oorzaak van watervervuiling en watervoetafdruk? 2. Wat vertellen milieuactivisten ons over water? • Groep Jean en Lies: 1. Burgers en water ? Vervuiling en watervoetafdruk 2. Wat willen en kunnen bewoners doen ?

Informatie samenvoegen

Werken naar het einddoel • De groepen komen samen met heel veel ideetjes • Veel te veel voor 1 daguistap van de eerstejaars • Klasdiscussie • Één gezamenlijk programma • Presentatie aan elkaar • We moeten kiezen ! • Luisteren naar elkaar • Gezamenlijk besluit accepteren

Naar een creatieve uitwerking • Voor wie ? • Eerstejaars, scouts ….. • En wat ?

Concrete uitwerking • Wat willen we bereiken • Wat moeten ze leren of ervaren • vooral veel zelf laten doen en onderzoeken • Veel leuke ideetjes bestaan er al bijvoorbeeld op Internet • voorbeelden voorbeelden • /home/be:woners/to/V eldwerkbladen.htm /home/be:woners/to/V eldwerkbladen.htm • atuurisoveral.nl/h8/wat er-bb-les02.htm atuurisoveral.nl/h8/wat er-bb-les02.htm

Een tof resultaat