Betrouwbaarheidstypologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Betrouwbaarheidstypologie
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
Betrouwbaarheidstypologie
Deel 2 Betrouwbaarheid.
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Deel 6 Beheer van de BIV-functie
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Hoofdstuk 4 Het verkoopproces
Gegevens/Informatie/Kennis
Hoofdstuk 10 Bedrijven die ruimte beschikbaar stellen
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Verkoop- en debiteurenproces
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
Betrouwbaarheidstypologie
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Betrouwbaarheidstypologie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Dienstverlenende ondernemingen
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Betrouwbaarheidstypologie
© Flipside On-Line Reserveringssysteem Reserveren via uw eigen site, snel en eenvoudig.
Betrouwbaarheidstypologie
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Workshop AO binnen de bestaande structuur
3 interactive marketing communications.
Betrouwbaarheidstypologie
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Betrouwbaarheidstypologie
Leseenheid 2 BIV Hofamopleiding
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Welkom bij de presentatie van het
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Interne organisatie Organisatie en leiding
Betrouwbaarheidstypologie
Hoofdstuk 4 Omzetprognose
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Inkomen les 8 37 t/m 46.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Hoofdstuk 6 Het productieproces
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
prof. E.O.J. Jans m.m.v. Prof. Drs. K. Wezeman Dr. Van Dijk 20e druk
Een leesbare toelichting bij een beleidsartikel? volgens RBV 2006 (Het had zo mooi kunnen zijn.)
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Parametric release Wat is dat?.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Beheermodel van M. Looijen
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Transcript van de presentatie:

Betrouwbaarheidstypologie Dienstverleningsbedrijven waarbij specifieke reservering van de ruimten plaatsvindt  

Allerlei capaciteiten

Belangrijkste aanknopingspunten voor betrouwbaarheid Geautoriseerde tarieven gebruik capaciteit Functiescheiding tussen reservering, receptie en administratie Maximale capaciteit – Verantwoorde bezetting = Leegstand Leegstandscontrole.

Toepassingsvraag 1 Onder welke voorwaarde vind je het niet noodzakelijk om bij een bungalowpark leegstandscontrole toe te passen?

Kenmerkende betrouwbaarheidsrisico’s volledige registratie uitbreiding capaciteit, juistheid buiten gebruik stellen juistheid leegstand verschuivingsgevaar van periodes met een hoger tarief naar periodes met een lager tarief.

Preventieve IC maatregelen

Begroting, normen en tarieven

1.1 Begroting, normen, tarieven verkoopbegroting gebaseerd op begrote bezetting en vaststelling verhuurtarieven kostenbegrotingen (personeel, onderhoud etc.) investeringsbegroting .

Toepassingsvraag 2 Waarom is de begrote bezetting zo’n belangrijk onderdeel van de begroting?

1.2 CT functiescheiding reservering (beschikkend) uitgifte ruimtes door receptie (uitvoerend) administratie (registrerend & controlerend)

Toepassingsvraag 3 Hoe zou je het geautomatiseerde systeem moeten inrichten om de functie van receptie en reservering te kunnen samenvoegen?

1.3 Procedures, wet- en regelgeving, richtlijnen leegstandscontrole (omdat dit in de meeste gevallen efficiënter is dan het vaststellen van de bezette ruimtes) regelgeving met betrekking tot brandpreventie

Toepassingsvraag 4 Op welke wijze kan de leegstand gecontroleerd worden? Welke manier is het meest betrouwbaar?

Managementinformatie

1.4 Belangrijke managementinformatie Exploitatie: Omzet verhuurde ruimtes Kosten Marge Daarnaast: Bezettingspercentage Inkrimping en uitbreiding van de verhuurcapaciteit

Gegevens in bestanden  Informatie

1.5 Essentiële bestanden reserveringenbestand tarievenbestand capaciteitsbestand

Repressieve IC-maatregelen

Cijferanalyse

2.1 Cijferanalyse werkelijke bezetting versus begroot percentage leegstand versus begroot onderhoudskosten versus begroot

Verbandscontroles

2.2 Verbandscontroles Maximale capaciteit (capaciteitsbestand) Minus: verantwoorde bezetting (reserveringenbestand) Verantwoorde leegstand (leegstandsprotocol)

2.3 Detailcontroles controle op juistheid van de tarieven en paraaf directie

Waarneming ter plaatse

2.4 Waarneming ter plaatse leegstandscontrole naleven procedure tot afgifte sleutels naleven regelgeving rond brandpreventie

Toepassingsvraag 5 Op welke momenten is het in het bijzonder aan te raden om leegstandscontrole uit te voeren?

Dennenhorst

De Dennenhorst is een landelijk goed bekend staand conferentieoord De Dennenhorst is een landelijk goed bekend staand conferentieoord. Het complex omvat 10 vergaderzalen, 1 multimediaruimte en 40 hotelkamers. Onder de directie ressorteren onder meer de volgende afdelingen: Receptie (2) Reservering (3) Schoonmaak en Onderhoud (11) Administratie (3)   Klanten melden zich bij de afdeling reservering. Het gaat hierbij vaak om bedrijven of overheidsinstellingen die gedurende een aantal dagen ‘op de heide’ willen zitten.

Receptie

Voor de geboden faciliteiten gelden vaste prijzen waarvan echter in voorkomende gevallen van af geweken mag worden. Buiten het zakelijk seizoen worden de hotelkamers tegen gereduceerd tarief aan particulieren aangeboden. Bedrijven en instellingen betalen op rekening. Particulieren dienen contant te betalen. Tevens dient buiten het zakelijk seizoen het onderhoud plaats te vinden. De Dennenhorst heeft de beschikking over een onlangs door een plaatselijk computerbedrijf geïmplementeerd informatiesysteem.

Royal Suite

Toepassingsvraag 6 Welke repressieve maatregel van interne controle is onlosmakelijk verbonden aan het type dienstverlening met beschikbaarstelling van ruimten met specifieke reservering? Werk deze maatregel ( wie, welke gegevens, welke vastlegging) concreet uit voor de casus Dennenhorst.

Toepassingsvraag 7 Welke problemen zijn er in de casus te onderkennen met betrekking tot de volledigheid van de verantwoorde opbrengsten?

Toepassingsvraag 8 Geef de aard van de genoemde afdelingen aan gelet op het aspect functiescheiding.

Toepassingsvraag 9 Welke bestanden zijn er minimaal noodzakelijk voor de bestuurlijke informatieverzorging bij Dennenhorst?

Toepassingsvraag 10 Geef uw mening ten aanzien van de geschetste procedure rond prijsvorming en werk deze verder uit voor een optimale situatie.

Toepassingsvraag 11 In welk opzicht verschilt de ao/ic van de bedrijfsmatige markt van die van de particuliere markt? Geef in grote lijnen voor beide groepen maatregelen van interne controle.

Toepassingsvraag 12 Hoe zou de directie de onderhoudskosten bij Dennenhorst kunnen beheersen? Welke maatregelen van ao/ic zijn er volgens u noodzakelijk rondom het onderhoudsproces?

Toepassingsvraag 13 De afdeling receptie kan (buiten de kantooruren) gereserveerde hotelkamers weer vrijgeven in het geautomatiseerde systeem en deze ter verhuur aan passanten aanbieden. Wat is uw mening ten aanzien van deze handelswijze? Geef in het kort weer hoe het ontwikkelproces van het nieuwe systeem had moeten verlopen.

Toepassingsvraag 14 De directie overweegt om de afdeling reservering (2 man personeel) op te heffen en klanten voortaan zelf via internet te laten boeken. Wat is uw mening ten aanzien van dit voorstel en welke eisen stelt dit aan het geautomatiseerde systeem?

Toepassingsvraag 15 Welke informatie zou de directie willen ontvangen? Gebruik de systematiek van de business balanced scorecard.