Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 4 Domeinmodellering en elicitatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 2 klassediagrammen II
Advertisements

Use Case Modelling.
Visual Knowledge Building
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Mind mapping en Concept mapping
Deze presentatie gaat over:A.D.H.D
Het ER model Een powerpoint presentatie, gemaakt door: F. Triep
Op zoek naar een vervolgopleiding Gineke Boven Oktober 2012.
Hoofdstuk 5 Detailplanning
Methodisch begeleiden
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Overzicht Inleiding kennisacquisitie Elicitatietechnieken
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 1 inleiding.
Entiteit-Relatie Model
Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 3 Modelleren van synthesetaken.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 2 Modelleren van analysetaken.
Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 5 Inferentie en communicatie.
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
Het bedenken van een onderwerp
Practicum Kennistechnologie
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Medmec 1 herfst Les 4.
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Inleidend probleem Data structuur (hiërarchie van classes)
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Naam: monique en theresia
Visual Basic.
Idee Generatie Wit Papier, Warcraft 3, Thrall, Hoofdpijn, denken, rare les, Karel aan het ijsberen, Schrijven, Opdracht, Schaken, Stappen, Oplichten, Vooruit.
College 2, jaar 2, Zomer 2010 Waardecreatie Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
1 Cultureel zelfportret
Kennis verbreden en verdiepen
Modelleren van XML element content of Hoe doe je dat? Harrie Passier & Bastiaan Heeren TouW-dag 13 november 2010.
Sparkle een bewijssysteem voor Clean Maarten de Mol Katholieke Universiteit Nijmegen 11 januari 2002.
Media en creativiteit Herfst les 3.
Prikkelverwerkingsstoornis
Theorielessen in projectmatig werken
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Constructie van het kennismodel
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
UML 2. Activiteitendiagrammen2. Activiteitendiagrammen.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
Onderzoeksvaardigheden 3
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
EERDER….. Tabellen rij (record, tuple, occurence) kolom (attribuut, veld) tabel (relatie) tabelstructuur : patient(PAT#,PNAAM,LEEFTIJD,GESLACHT,ARTS)
Hoe werkt een gemeente? Welkom Opdracht vandaag Gemeente werkt met Bureaucratie Democratie Schema Beleid Maken Vaststellen Toepassen Conclusie.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Na de praktijk, de theorie.. Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt.
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Een vergadering organiseren
Methodiek T1 Analyse van het verpleegkundig proces
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Transcript van de presentatie:

Kennisacquisitie en - modellering Rogier van Eijk college 4 Domeinmodellering en elicitatie

Vorige keer: taaktypen en taakmethoden

Vandaag: • Hoe het domein te modelleren? • Activity diagrams: Notaties • Begrijpen van elicitatietechnieken

DOMEINMODELLEREN

Soorten kennis • Taakkennis – doelgericht – onderverdeeld in functionele stappen • Domeinkennis – relevante domeinkennis • Inferentiekennis – basis redeneerstappen die in het domein gemaakt kunnen worden en die door taken worden toegepast

Kennismodel: overzicht Disease (type) Symptom (type) Test (type) cover (inference) verify (inference) DIAGNOSIS (task) Task knowledge task goals task decomposition task method Inference knowledge basic inferences roles Domain knowledge domain types domain rules domain facts

Taakbeschrijving • “De auto doet het niet. Ik voorzie op dit moment twee voor de hand liggende oorzaken: De benzine is op of de accu is leeg. Als de benzine op is dan zou de benzinemeter op nul moeten staan. Als de accu leeg is dan zou het acculampje op het dashboard moeten branden. Of de auto zou met behulp van een startkabel weer aan de praat gebracht moeten kunnen worden. Een lege accu komt veel vaker voor dan een lege benzinetank. Ik kijk op het dashboard, maar het acculampje brandt niet. Dan probeer ik de auto via een startkabel aan de gang te krijgen. Dat lukt!”

Domeinschema voor auto’s

Grote domeinschema’s

Domeinschema’s • Domeinschema’s kunnen snel heel groot worden. • Hoe houd je ze in bedwang?  Gebruik de taakmethode

Domeinschema voor auto-diagnose

domein schema voor diagnose

Configuration: domeinschema

Domeinkennis • Domeinschema – Schematische beschrijving van het domein door middel van domeinconstructen (zoals concepten) • Kennisbank – Instanties van constructen uit het domeinschema

Constructen voor het domeinschema • Concept – cf. object class (zonder methoden) • Relatie – cf. association • Attribuut – primitieve waarde • Rule type – Relaties tussen expressies (niet standaard OO)

Voorbeeld auto concepten

Sub/super en part/whole • ouder – vader of moeder – disjunctieve combinatie – sub/supertype • ouders – vader en moeder – conjunctieve combinatie – part/whole

Example: auto subtypes

Modelleren van regels • Kennis wordt vaak uitgedrukt in regels • Kennismodelleren is er op gericht om regels te vinden die een gezamenlijke structuur hebben • Een regel is dan een instantie van een regeltype

Structuring a knowledge base

Regeltype • Modelleert een relatie tussen expressies over attribuutwaarden van concepten, bijv: gas-dial.value = zero -> fuel-tank.status = empty • Staat voor een verzameling concrete regels die een gezamenlijke structuur hebben • Omdat regels niet strict logisch hoeven te zijn bevat het ook een zogenaamd ‘connection symbol’

Example rule type

Structuur van regeltypen

Rule types for car diagnosis

Kennisbank • Regeltypes staan in het domeinschema • Regels in de kennisbank • Bevat instanties (regels) van regeltypen • structuur – USES: from – EXPRESSIONS:

Voorbeeld kennisbank KNOWLEDGE-BASE car-network; USES: state-dependency FROM car-diagnosis-schema, manifestation-rule FROM car-diagnosis-schema; EXPRESSIONS: /* state dependencies */ fuse.status = blown CAUSES power.status = off; battery.status = low CAUSES power.status = off; …. /* manifestation rules */ fuse.status = blown HAS-MANIFESTATION fuse-inspection.value = broken; battery.status = low HAS-MANIFESTATION battery-dial.value = zero; ….. END KNOWLEDGE-BASE car-network;

Begrijp de schema’s uit het boek

ACTIVITY DIAGRAMS Practicum

Action state • Basisingredient • Toestand waarin iets gedaan / een taak uitgevoerd wordt • Toetstand eindigt als de taak klaar is • Dan kan er een overgang plaatsvinden naar een nieuwe taak • Er zijn speciale symbolen voor de begintoetstand en de eindtoestand

Basic notation for activity diagram

Keuze • Overgangen zijn deterministisch • Als een overgang afhangt van de resultaten van een activiteit voeg dan een keuze-constructie toe.

Parallelle activiteiten • Als activiteiten tegelijkertijd plaatsvinden voeg dan de constructie voor parallelle activiteiten toe • Zorg dat het duidelijk is wanneer de parallelliteit weer ophoudt.

Parallelle activiteiten

Swim lanes • Als een proces over meerdere agents gedistribueerd is maak dan gebruik van zogenaamde swim lanes. • Laat voor elke agent zien hoe deze bij het proces betrokken is.

Swim lanes

Objecten • Als er informatie-afhankelijkheden tussen activiteiten zijn kun je deze door middel van objecten in het actitivity diagram weergeven

Informatie- afhankelijkheden

Ander voorbeeld

Activity diagram voor taakmethodes

ELICITATIE

KAM • Elicitatietechnieken: laddering, card sorting, repertory grid.

Repertory grid George Kelly: “Elke mens is een wetenschapper”

Repertory Grid • Basismechanisme: • vergelijk steeds 3 elementen • waarop zijn twee gelijk en verschillen ze van de derde? • Eliciteert constructen • scalair en bipolair

Voorbeeld

Repertory Grid • Pas toe op: 1.appel, citroen, sinaasappel 2.appel, citroen, banaan 3.bloemkool, citroen, banaan 4.Gordon, Jeroen van der Boom, Rene Froger 5.diagnose, monitoring, assignment 6.diagnose, monitoring, assessment 7.repertory grid, concept sorting, protocol analysis

Repertory grid • Hoe komt de knowledge acquisiteur aan de geschikte elementen? • En hoe worden deze gepresenteerd?

En nu andersom • Vul aan met een interessant 3 e element: • waarom interessant? 1.havik, valk, … 2.tahoe, tempeh, … 3.assignment, scheduling, … 4.accu, benzinetank, …

Opdracht • Jurjen stelt de volgende variatie op ‘repertory grid’ voor: neem in plaats van groepjes van drie elementen (‘triads’) steeds groepjes van twee elementen. • Welke effecten heeft dit op het elicitatieproces?

firma interview – part 3

Week 46 Week 47 Week 48 Week 49 Week 50 Week 51 Week 52 Week 1 Week 2 Week 3 Week 4 Week 5 College 1 Geen college + opdracht 1 College 2 + opdracht 2 College 3 College 4 + opdracht 3 College 5 kerstvakantie herkansingweek Geen college + Opdracht 4 College 6 Roel van den Broek Eindpresentaties + eindrapport Tentamen