Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Reflectievaardigheden en instrumenten
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Sollicitatiegesprek.
….een korte presentatie
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
John Vaupell Justin van der Steen
Didactische werkvormen
Basiscursus Levensboeken
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het geven van een workshop
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
TECHNIEK ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Techniek algemeen 1. Vaktermen 2. Slagbeschrijving 3. Oefenen slaguitleg 4. Aanleren 5. Corrigeren.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
Training Levensboeken
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Vaardigheid onderwijs
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Welkom heten en het gebruik van namen
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Volksuniversiteit Zwolle
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Ambassadeurs 31 juli 2014 Agenda
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Bijeenkomst September 2015
Evaluatie Cursus.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Een vergadering organiseren
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Lotgenoten Bijeenkomst 3.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Vergadering Personeelsdienst
Samenwerken en communicatie
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Jij als werkplekbegeleider!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Jij als werkplekbegeleider!
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden Woensdag 17 oktober 24 oktober - 7 november 2012 19.00 – 21.30 uur Iets over mezelf vertellen Buitenland -> toerisme -> via vw LBPG -> HOF Doel van de training Voldoende bagage meegeven om aan de slag te gaan. Na de training is iedereen in staat om aan de slag te gaan. De Training is gericht op de psychisch gezonde autochtone oudere. Mocht je vragen tussen door hebben schroom dan niet.

Wat gaan we doen … Terugblik bijeenkomst 2 Cursusmap.. Nog vragen over de inhoud van de map? Steeds weer opnieuw.. Leren en samenwerken Systematisch bespreken van de oefeningen uit 2e bijeenkomst van de basiscursus uitproberen, oefenen, demonstreren hoe je te werk gaat als trainer De punten op de ‘i’ Afspraken en Afsluiten

Terugblik bijeenkomst 2 Kennis, vaardigheid en houding ontwikkelen om de regie te nemen. vragen…

De inhoud van de cursusmap Cursusmap .. nog vragen over de werk methode? het uitleggen van het werkproces? voorbereiden en begeleiden van de oefeningen? het opbouwen en onderhouden van contact met de cursisten?

Steeds weer opnieuw…(1) Wat is het doel van deze oefening Wie is de cursist wat weet, kan, wil de cursist Hoe pak ik de oefening aan, wat ga ik uitleggen/vertellen, hoe zet ik deelnemers aan het werk, hoe bewaak ik tijd, hoe leid ik de nabespreking enz. Hoe gebruik ik de PowerPoint en hand-out ondersteunend of leidend?

Steeds weer opnieuw (2) leren en samenwerken 1. Wat is het doel van deze oefening, wat leert de cursist hierdoor? Wie is de cursist en wat wil kan hij/zij leren? Heb ik als trainer voldoende inhoudelijke 2. Wie is de Cursist Beginsituatie 1.Doelstelling informatie/kennis over het onderwerp? 4. Hoe ga ik ‘t aanpakken, wat heb ik aan de Powerpoint/handout? Wat laat ik de cursist doen, wat is de instructie die ik ga geven? Heb ik bereikt wat ik wilde bereiken; heeft de cursist wat hij wilde leren? 3. Leerstof 4.Werkvorm 5. Leeractiviteiten 6. Evaluatie

Steeds weer opnieuw (3) wie is de cursist.. ‘Laat mij nu maar gewoon beginnen..’ de doener ‘Het lijkt me fantastisch om zo’n boek te gaan schrijven..’ de dromer ‘Ik wil eerst wel alles goed weten voordat ik aan de slag ga..’ de denker ‘Hebt u misschien ook een voorbeeld..?’ de beslisser Wat past bij de cursist.. Waar heeft deze cursist behoefte aan?

Herinneringen ophalen (1) Reminicentie Herinneren is een doorlopend proces met verschillende doelen Richtinggevend en sturend in wie we zijn en in wie we geworden zijn

Herinneringen ophalen (2) - hoe vertelt de verteller… via reminicentie actief/bewust op zoek gaan .. van de hak op de tak .. wisselend .. schakelend .. .. positieve .. negatieve herinneringen HET GEHEUGENKABINET Lade 1 Specifieke eenmalige gebeurtenissen, gedetailleerd verteld, zintuigelijk ervaren herinnering wat gebeurde er .. waar was ik toen .. geur, geluid .. - wat raakte me zo.. Lade 2 Gebeurtenissen , handelings- patronen niet gebonden aan tijdstip, niet gedetailleerd, bevat vaak een mening of oordeel - steeds weer opnieuw.. familietradities .. elk jaar.. wat ik ervan vond .. Lade 3 Herinneringen gebonden aan een periode in het leven, veel algemene vagere beelden en impressies de vijftiger jaren.. de goede oude tijd.. tijdens de oorlog .. - In die tijd..

Pauze

Sheet -Programma 2e bijeenkomst -Terugblik vorige bijeenkomst Tips voor Trainers Wat doe je .. - met afmeldingen - als interactie moeizaam op gang komt

Lastige situaties & Checklist Tips voor Trainers - Waar ga je op in .. - Hoe baken je af .. - Als je geen antwoord hebt ..

Sheet - fase 1 klik tussen verteller en schrijver Tips voor trainers Wat kun je hier allemaal verwachten - wat is je antwoord… - wat als je geen antwoord hebt.. Speel vragen door Maak gebruik van eigen ervaringen Ben open, eerlijk als je geen antwoord hebt

Tips voor trainers contact maken en onderhouden Sheet - fase 2 en 3 (1) - het middendeel & afsluiting - de kunst van het vragen stellen Tips voor trainers contact maken en onderhouden afstemmen - aansluiten – aanvullen open – eerlijk – nieuwsgierig Vragen en soorten vragen beelden - geuren – kleuren – geluiden feiten – mening – beleving – betekenis luisteren – samenvatten –doorvragen

Sheet –fase 2 en 3 (2) - het middendeel & afsluiting - de kunst van het vragen stellen Tips voor trainers Voorbeelden uit eigen ervaringen Wat lijkt je makkelijk, wat lijkt je moeilijk Hoe pak ik dit als trainer aan .. - het middendeel & afsluiting

Vragen over… - research - hulpmiddelen - de kaartenset

Oefening ons dorp/de straat wat is het doel van de oefening.. de cursist.. inhoudelijke informatie, materiaal nodig.. de aanpak van de oefening.. wat laat ik de cursist doen.. resultaat.. Vragen…

Vragen over… Het schrijfproces Het resultaat Praktische informatie Het vervolg: uw stappen Wat biedt HOF u? Evaluatie

Vervolg afspraken Voorkeur voor een maatje? Behoefte om eerst een boek te schrijven? Samen met Beatrijs of Joke een cursus LB geven en feedback geven en ontvangen? Andere ondersteuning nodig, zoals….? laat het ons weten

Afsluiting Succes !!!