‘SCOREN IN TURNEN’ Introductie in GymKids en Gymmieturnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Het 4e jaar van het VMBO op het IJburg College
OUDERINFORMATIEAVOND
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Informatie over opzet onderbouw
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
<Naam spreker en school/ gemeente
Thema HACCP
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Workshop creatief brainstormen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Gezonde Relaties
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Workshop contentstrategie
Samenwerken in burgerschap
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Bewegen in het Praktijkonderwijs Embedded Fitness Gaming, entertainment en fitness in één concept Carla Scholten, directeur
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
1. Levensbeschouwing en communicatie
Les 20 Sterke openingen: de 2SA-opening
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Informatieavond schooltijden
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
De gezonde school en genotmiddelen
Informatieavond onderbouw
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
DE JUISTE SCHOOL VOOR ELK KIND
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Welkom op de informatieavond
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Hoe bereid je lessen voor?
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
de functionele reken-wiskundemethode
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Funkey in de Haagse Beemden (Breda) Maud Lelkens Zaterdag 26 januari 2013.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Bewegen legt de basis voor de totale ontwikkeling
Transcript van de presentatie:

‘SCOREN IN TURNEN’ Introductie in GymKids en Gymmieturnen Door: Stephanie Hermans Opleidingsdocent ALO Amsterdam

Inhoud presentatie Wie ben ik? Wie zijn jullie en wat zijn jullie verwachtingen? Introductie GymKids Werkwijze GymKids Waar richt GymKids zich op binnen de lessen? Toepasbaar in het onderwijs? Introductie Gymmieturnen Werkwijze Gymmieturnen Profiellijnen KNGU Opdracht Afsluiting

Waarom gymkids? Als overkoepelende organisatie van gymnastiekverenigingen wil de KNGU zich richten op de doelgroep 2 tot 6 jaar. Voor deze doelgroep heeft de KNGU de ambitie uitgesproken om voor hen de BASISBOND te zijn. Uitgangspunt is dat de belangrijkste motorische ontwikkeling zich voordoet bij kinderen tussen de drie en zeven jaar. Deze periode is in belangrijke mate bepalend voor het uiteindelijke resultaat.

gymkids  Een werkboek basisgymnastiek, speciaal voor lesgevers aan peuters en kleuters bij scholen, speelzalen en gymverenigingen. Ontwikkeld door de KNGU Richt zich op kinderen van 3 tot 6 jaar Geeft handvaten voor een brede motorische ontwikkeling voor het kind in alle takken van sport Beloningssysteem middels diploma’s en stickers

WAT IS ER AAN DE HAND? Kleuters bewegen slechter De conditie van de kleuter gaat achteruit Meer overgewicht en obesitas kleuters kunnen niet meer vallen en breken meer botten Er is sprake van een bewegingsarmoede (*Nederlandse Norm Voor Gezond Bewegen) Kleuters slapen minder dan vroeger, (aanbevolen hoeveelheid slaap is 11 uur voor kinderen tussen de 4-6 jaar) *Volgens deze norm dienen “jeugdigen dagelijks een uur matig intensief lichamelijk actief te zijn en minimaal twee maal per week activiteiten uit te voeren die gericht zijn op het verbeteren of handhaven van lichamelijke fitheid (kracht, lenigheid, coördinatie)” (Kemper et al., 2000)

doelstellingen gymkids Een optimale motorische ontwikkeling gedurende de peuter/kleuterperiode Een optimale introductie in de bewegingscultuur Het is belangrijk dat een peuter/kleuter leert om aan deze doelstellingen te kunnen voldoen!

Hoe? Het werkboek bestaat uit 40 lessen. Elke les bestaat uit dezelfde lesopbouw: Inleiding Kern (circulatiepracticum) Afsluiting

de lesopbouw De lesopbouw bestaat uit een inleiding, een kern en een afsluiting. De kern is een circulatiepracticum. Een les bevat: Vier onderwijsleersituaties Minimaal twee stations voor translaties, een voor rotaties en een voor manipulaties Tevens wordt de helft van de totale lestijd besteed aan motorisch evenwicht In totaal 40 lessen

de lesopbouw Indeling naar de vier dominante bewegingspatronen (uit het dagelijks leven en de sport) als: Translaties of voortgaande bewegingen Rotaties om drie assen Gemengde bewegingen (rotatie en translatie) Manipulaties (handen en voeten)

motorisch evenwicht is dominant Reactie Koppel. Different. Ritme Aanpassing Oriëntatie

Ontwikkeling motorisch evenwicht

Soorten motorisch evenwicht Stand evenwicht Balanceer evenwicht Draai evenwicht Vlucht evenwicht

motorisch evenwicht Differentiaties verander het ritme of de snelheid verander de lichaamspositie verzwaar de beweging verander het grondvlak

omgaan met verschillen Het ontwikkelingsprofiel van de gemiddelde kleuter kan verschillen doordat: De geoefendheid van kleuters onderling sterk verschilt De aanleg, motivatie en leertempo van de kinderen sterk kunnen verschillen Bij kinderen met dezelfde aanleg de affiniteit met de verschillende bewegingen sterk kan verschillen Het goed is om het gehele proces van een jaar eerder nog eens te herhalen maar dan wel op een aangepast of hoger niveau.

verantwoording De ideeën zijn vooral ontleend aan het boek ‘Speelkriebels’ (Bertrands en Florquin) voor de relatie tussen doel en activiteit (middel). De vele artikelen en boeken van prof. Peter Hirtz e.a. over bewegingscoördinatie en –ontwikkeling (o.a. Motorisch evenwicht, Bewegingsgevoel etc.)

bruikbaar voor school? Brede scholing op het gebied van motorische ontwikkeling, grondvormen komen veelvuldig aan bod Toepasbaar in de speelzaal, er wordt gebruik gemaakt van veel klein materiaal Voorzien van een jaarplanning Voorzien van toetsen Worden bij jullie de kleuters ook getoetst op hun motorische vaardigheden?

gymmieturnen http://sport.nl/video/2607-gymmieturnen-in-leiden.html

Werkwijze gymmieturnen Gymmieturnen is een leer- en oefenstof, die gericht is op recreatieve gymnasten van 6 tot 14 jaar. Het gymmieturnen bestaat uit elf profiellijnen die door de KNGU ontwikkeld zijn. Binnen deze profiellijnen worden ‘scoremomenten’ op drie niveaus aangeboden. Bij de ‘scoremomenten’ wordt gebruik gemaakt van een beloningssysteem in de vorm van Gymmies Bij elk ‘scoremoment’ zijn drie criteria aangegeven

Profiellijnen kngu Arabier Balanceren Flanken Flikflak (Handstand)overslag Kip Losom Reus Salto achterover Salto voorover Vrije sprongen

Gymmieturnen en onderwijs? Is gymmieturnen toepasbaar binnen de lessen L.O. op school?

opdracht Ga in een viertal een (eigen) leerlijn uitzetten voor groep 3 t/m 8. Benoem daar de volgende keuzes bij: Waarom deze leerlijn? Voor welke oefeningen kiezen jullie wel of juist niet? (je mag daarbij gebruik maken van de oefenstof van de KNGU) Maak je wel of geen gebruik van scoremomenten en waarom? Zo ja, ga je ook werken met belonen?

Volledig? Wat ontbreekt er binnen het gymmieturnen dat wel uitdagend en toepasbaar is binnen de lessen L.O. op school?

Waarom wel gymmieturnen? Door de beloning worden de leerlingen extra gestimuleerd om het goed uit te voeren De leerlingen kunnen thuis aan de ouders laten zien wat ze met gymmieturnen geleerd hebben Je kan het als leerkracht inzetten als leerlingvolgsysteem

informatie Meer informatie over gymkids en gymmieturnen kunt u terugvinden op www.KNGU.nl Voor de producten van gymkids en gymmieturnen kunt u terecht op de webshop van de KNGU: http://shop.kngu.nl/tpl_shop.asp?cid=4&pcatid=12&catid=54&vis=0&mid=0&pid=0 Voor verdere vragen mag u ook altijd contact opnemen met mij: s.p.c.hermans@hva.nl

BEDANKT VOOR UW AANDACHT!