Gedragsproblemen 22-01-07.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Zelfsturing en executieve functies.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Cluster 4 gerelateerde problemen
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Op weg naar Passend onderwijs
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Patty van de Coolwijk Trees Uytdewilligen
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie):
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
PGB en LGF PGB: Ondersteuner van buiten de school, buiten de schoolboekhouding LGF: Docent/leerlingbegeleider eigen school en ambulante begeleider REC,
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Voortgangsgesprek fase 1
Basisschool ‘t Heuvelke
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Lyceum de Grundel Leerlingbegeleiding 2014/2015.  Overdracht  Informatie en afstemming  Continuïteit.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Week van de intern begeleider
vanuit een herstelgerichte visie!
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Groepsdynamiek 1.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Recht op effectieve behandeling Prof.dr. Bram Orobio de Castro Ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Naam school Datum Logo van de school
Geïntegreerd breed onthaal
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Doubleren.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen 22-01-07

Recept voor gedragsproblemen Een maal per dag een gedragsalternatief Twee maal daags een portie begrip en geduld Drie maal daags een aai over de bol

Gedragsproblemen Wat is (norm)aal ? Sensitiviteit Responsiviteit

Hulpvraag leerkracht Leren reflecteren op eigen handelen Informatie over gedragsproblemen Observatietechnieken Klassenorganisatie Pedagogisch-didactisch klimaat

Op zoek naar oorzaken Omgevingskenmerken Kindkenmerken Begrip en richtlijn voor hulpvraag

Hulpvraag leerling Gestructureerde leeromgeving Sociale vaardigheden Uitdagend leerstofaanbod op maat Uitbreiding gedragsrepertoire Positief zelfbeeld

Ondersteuning zorgleerlingen Uniforme regels en afspraken/aanpak Competentiegericht werken Planmatig werken/overdracht Overleg met alle betrokkenen Samenstelling groepen Inroosteren sova- training

Aanpak gedragsproblemen Inzicht in functie gedrag Positieve attitude / uitdaging Concrete hulpvragen en doelen Structuur in ruimte, tijd en activiteit Sterke kanten inventariseren Gedragsrepertoire uitbreiden Aandacht voor motivatie

Aanpak gedragsproblemen Overleg met kind Analyse probleemgedrag Planning Uitvoering met positieve feedback Beoordeling Verklaring resultaat

Ernst gedragsproblemen Gedragsproblemen zijn ernstiger naarmate ze: -hardnekkiger zijn -vaker voorkomen -in verschillende situaties -blijvende gevolgen hebben -co-morbide zijn

Criteria cluster 4 (Rugzak) Ernstige psychische stoornis of ontwikkelingspathologie volgens DSM IV Intergraal karakter problemen Bemoeienis hulpverlening Structurele beperking in deelname onderwijs

Zorgbehoefte - zorgaanbod Grenzen verkennen : - Voorwaarden voldoende Optimaal gebruik interne zorgstructuur en beschikbare externe expertise Rendement van interventies – termijn Draagkracht leerkracht(en)/groep Invloed thuissituatie

Ambulante begeleiding REC BovenAmstel Kennisoverdracht Advisering Leerkrachtvaardigheden Procesbegeleiding Deskundigheidsbevordering team

Producten REC BovenAmstel PAB modules cluster 4 gerelateerde problematiek algemeen aandachts- en gedragsproblemen sociaal-emotionele problemen

Producten REC BovenAmstel Training sociale vaardigheden PAB traject – 3 maanden School video interactie begeleiding ASS ( autisme spectrum stoornis) cursus