Gedragsproblemen 22-01-07
Recept voor gedragsproblemen Een maal per dag een gedragsalternatief Twee maal daags een portie begrip en geduld Drie maal daags een aai over de bol
Gedragsproblemen Wat is (norm)aal ? Sensitiviteit Responsiviteit
Hulpvraag leerkracht Leren reflecteren op eigen handelen Informatie over gedragsproblemen Observatietechnieken Klassenorganisatie Pedagogisch-didactisch klimaat
Op zoek naar oorzaken Omgevingskenmerken Kindkenmerken Begrip en richtlijn voor hulpvraag
Hulpvraag leerling Gestructureerde leeromgeving Sociale vaardigheden Uitdagend leerstofaanbod op maat Uitbreiding gedragsrepertoire Positief zelfbeeld
Ondersteuning zorgleerlingen Uniforme regels en afspraken/aanpak Competentiegericht werken Planmatig werken/overdracht Overleg met alle betrokkenen Samenstelling groepen Inroosteren sova- training
Aanpak gedragsproblemen Inzicht in functie gedrag Positieve attitude / uitdaging Concrete hulpvragen en doelen Structuur in ruimte, tijd en activiteit Sterke kanten inventariseren Gedragsrepertoire uitbreiden Aandacht voor motivatie
Aanpak gedragsproblemen Overleg met kind Analyse probleemgedrag Planning Uitvoering met positieve feedback Beoordeling Verklaring resultaat
Ernst gedragsproblemen Gedragsproblemen zijn ernstiger naarmate ze: -hardnekkiger zijn -vaker voorkomen -in verschillende situaties -blijvende gevolgen hebben -co-morbide zijn
Criteria cluster 4 (Rugzak) Ernstige psychische stoornis of ontwikkelingspathologie volgens DSM IV Intergraal karakter problemen Bemoeienis hulpverlening Structurele beperking in deelname onderwijs
Zorgbehoefte - zorgaanbod Grenzen verkennen : - Voorwaarden voldoende Optimaal gebruik interne zorgstructuur en beschikbare externe expertise Rendement van interventies – termijn Draagkracht leerkracht(en)/groep Invloed thuissituatie
Ambulante begeleiding REC BovenAmstel Kennisoverdracht Advisering Leerkrachtvaardigheden Procesbegeleiding Deskundigheidsbevordering team
Producten REC BovenAmstel PAB modules cluster 4 gerelateerde problematiek algemeen aandachts- en gedragsproblemen sociaal-emotionele problemen
Producten REC BovenAmstel Training sociale vaardigheden PAB traject – 3 maanden School video interactie begeleiding ASS ( autisme spectrum stoornis) cursus