Anatomie-onderwijs: -dissectie 2° Bac -topografische anatomie 3° Bac

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Advertisements

Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Voorbeeld examenvragen topografische anatomie: Thorax
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Recente tendensen bij het aanbieden van leerinhouden via ICT Prof. Dr. P. Desmet KULAK/K.U.Leuven.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Leerstof tweede semester
toelichting door Medica
Structuur secundair onderwijs
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Moderne secundaire school 21ste eeuw
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
PAL in de bacheloropleidingen Wetenschappen PAL-studienamiddag 4 februari 2009.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Open dag 15 maart 2014 Welkom bij:. Kerngegevens bacheloropleiding  Taal  Opleidingsduur  Titel na afronding  Facts & figures: aantal studenten, docenten.
De rol van aandachtsfocus in blootstelling aan bedreigende informatie
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Professionele ontwikkeling
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
April ’17.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
LEREN LEREN & PAL.
moderniseren van het curriculum.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Waarom Multimove in Damme ?
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Onderzoeksstrategie: survey
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Inleiding campusvoorrang
The Future Teacher 3.0.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Anatomie-onderwijs: -dissectie 2° Bac -topografische anatomie 3° Bac

Vervanging Prof. Ph. Moerman (1) 2° Bac: DISSECTIES GEEN VERANDERINGEN dit jaar Dissecties onder begeleiding van Prof. B. Topal Prof. P. Herijgers De prosectoren: Dr. C. Ostyn Dr. C. Wonner Examen weerspiegelt de leeractiviteit dus aan het lijk (pass/fail).

Vervanging Prof. Ph. Moerman (2) 3° Bac: Topografische anatomie Oud systeem: 1 docent, 8 sessies met 1 uur theorie (zonder multimediale ondersteuning) 2 uur dissectie van 1 streek (uitleg aan elkaar op einde van sessie) Verandering noodzakelijk omwille van 3 docenten (met ruime audiovisuele ervaring): Prof. P. Delaere Prof. B. Topal Prof. P. Herijgers Totale studiebelasting moet hetzelfde blijven.

Topografische anatomie Modernisering mogelijk (1) Oppervlakte anatomie als voorbereiding van de semeiologie en de tutorships (op termijn praktikum…?) Indaling van klinische elementen is perfect mogelijk in topografische anatomie (zie ook vraag visitatie) De anatomische benaderingswijzen zijn klinisch sterk geëvolueerd zowel diagnostisch (beeldvorming, endoscopie) als in de snijdende disciplines (laparoscopie, thoracoscopie, endoscopische ingrepen).

Topografische anatomie Modernisering mogelijk (2) Alle regio’s voor alle studenten evenveel aandacht, om eindtermen te behalen Mogelijkheid bieden aan geïnteresseerde studenten om dieper in te gaan op een bepaalde regio Gephenoliseerde lijken staan zeer ver van de klinische anatomische kenmerken, eerste stadia van dissectie zeer tijdsintensief en weinig didactisch

Topografische anatomie Modernisering mogelijk (3) Zeer goede didactische beeldvorming mogelijk met klinische relevantie door bv. Thoracoscopische, laparoscopische, endoscopische beelden Betere integratie met radiologische anatomie (deel van zelfde OPO). Geen multimedia, modellen, preparaten ter beschikking voor ondersteuning van de lessen, en voor de (begeleide zelf-)studie van de studenten. Moet op termijn gepland worden.

Vb. Video over thoracoscopische kenmerken Perfect zicht op verhouding longhilus-n.phrenicus Verhouding n. phrenicus-a. mammaria Costodiaphragmatische sinus terwijl de cupula volledig opgevuld is Centrum tendineum van het diafragma

Voorstel aanpak topografische anatomie Theorie (11 uur) met meer aandacht voor: Oppervlakte anatomie klinische consequenties en multimediaal ondersteund (ruim 1/3 van de tijd) Hands-on workshops aan het lijk in kleine groepen, met vragenlijst, en te-zien, te-doen en te-voelen lijst. Met aandacht voor alle streken (HH, thorax, abd) Dissectie na voorafgaande inschrijving (inschrijfmodule op Toledo) per regio Extra informatie (video’s, foto’s, tekeningen) op Toledo

Examen Examen moet leerinhoud reflecteren. Daarom is de lijkenmarathon niet meer de beste examenvorm in 3°Bac. Eéngemaakt examen van het OPO, met inzichtsvragen, en structuurherkenning op geprojecteerde beelden (klinisch, dissectie, tekeningen): duidelijke beelden!

Termijn Na evaluatie, brainstorming, bezoek enkele binnen- en buitenlandse centra, overleg docenten+studenten+DOG Oppervlakte-anatomie praktikum (met echografische ondersteuning) Multimedia centrum met computerprogramma’s, preparaten, tekeningen, video’s,…in overleg ook met bib Basisarts vs. Keuze-onderwijs ! Lijn undergraduate-postgraduate Andere lijkbalseming? Adequate faciliteit, aangepast aan de noden van modern anatomisch onderwijs (opportuniteit!)