Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
K N S.
Advertisements

Differentiatie in de klas
VMBO osb in de onderbouw loopbaan oriëntatie in de bovenbouw
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Van idee tot digitaal materiaal
Systematische Natuurkunde
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Frank Stalpers en Ad Baars
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
De computer bij de centrale examens
10e editie voor de Tweede Fase
De 10e editie havo-vwo OB.
Nieuw Nederlands 4e editie
Rekenbeleid
NLT modules en excellentiebevordering
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Workshop Exquise Online
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Hands On: leren binnen handbereik
NU ENGELS.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
GOED ONDERWIJS Eigen onderwijskundig concept (volledig leren), drie belangrijke pijlers: activerende didactiek; veel aandacht voor vaardigheden; volledig.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Training digitale didactiek
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans Voel de chemie met Chemie.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Bijeenkomst September 2015
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
Pilot Cursus Vakverbreding Toetsing 2008 Les 1 A.Materialen: A.Materialen: Reader is te vinden op Reader is te vinden op
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Instructie eBook Pack Account ontkoppelen en wachtwoord wijzigen via ELO.
Sway.
ICT toepassen in de wiskundeles
Welkom ! De Faculteit der Rechtsgeleerdheid heet je van harte welkom bij dit introductieprogramma over E-systemen die je nodig hebt tijdens je studie aan.
Communicatie Les1.
Docentvaardigheden ICT
Waar gaat deze workshop over?
Docentvaardigheden ICT
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Workshop Helpen bij wiskunde? Help!
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Kennisclip Web toepassingen
VMBO Modulair E&O – HBR – D&P – Z&W.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken? Met plezier aan biologie werken 1 10voorBiologie Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken? Agnes van Straaten, Barend de Graaf Martijn Hermans

Inhoud van deze workshop Presentatie Martijn Hermans over het publiceren van 10voorBiologie “Maak zelf een studieplanner” met behulp van 10voorBiologie.

Twee didactische routes Maak een keuze; Activerend vanuit de thema’s (= cluster van opdrachten bij een “context”); Klassiek vanuit de theorie

Het begin

5 Account is voor alle leerlingen van de school dezelfde. Alle biologie docenten van die school hebben een eigen account om bijv opdrachten te selecteren en te arrangeren. Student/Docent login

6 De vwo-thema’s zijn clusters van opdrachten waarin samenhang tussen meerdere domeinen uitgagspunt is. Bijv ‘Je houdt je hart vast’ met ademhaling, bloedsomloop, afweer en uitscheiding. Bij de havo-thema’s is een duidelijke 1-op-1 relatie tussen het theoriehoofdstuk en de thema’s met de opdrachten. daar hebben de thema’s ook dezelfde titel als de hoofdstukken Starten met een thema

De thema’s van het VWO Cirkel laten komen bij havo 7 Cirkel laten komen bij havo Tekst context is bijv de bus rijdt op een borrel en bij de havo hebben de thema’s de titels van de hoofdstukken. De thema’s van het VWO

8 Leerlijnen; de thema’s hebben in principe de didactische opbouw: orientatie – voorkennis toetsen – theorie leren – verwerken, toepassen – evaluatie – zelftoetsing Leerstijlonderzoek: Meisjesachtige – jongensachtige opdrachten CLU Thema: Cel in cel uit

De thema’s en onderzoek de thema’s: oriëntatie – voorkennis toetsen – theorie leren – verwerken, toepassen – evaluatie – zelftoetsing onderzoek naar gender-gerelateerde leerstijlkenmerken (CLU, Utrecht)

Opdrachten in volgorde van de theoriehoofdstukken 1010 Cirkel laten komen bij havo Tekst context is bijv de bus rijdt op een borrel en bij de havo hebben de thema’s de titels van de hoofdstukken. Opdrachten in volgorde van de theoriehoofdstukken

Metadata bij elke opdracht

De metadata Kernbegrippen zijn gebaseerd op de conceptmatrix van de cvbo (commissie vernieuwing biologie onderwijs); eenvoudig aanpassen, na vaststelling van het nieuwe programma; eindtermen zijn aangepast aan het nieuwe examenprogramma 2012; vanaf 2013-2014 gaat waarschijnlijk weer een nieuw examenprogramma van start. Wij zullen ook dat t.z.t. actualiseren; groot voordeel van online methode: dit soort ingrijpende revisies zijn per direct mogelijk (i.t.t. een boek); vaardigheden

1313 Theorie

De 28 hfdst voor VWO en de 16 hfdst voor HAVO 1414 De theorie is te gebruiken als bron. Indien relevant zijn er links aangebracht. Traditionele volgorde van de hoofdstukken. Deze zijn ondersteunend en/of verdiepend De 28 hfdst voor VWO en de 16 hfdst voor HAVO

Theorie: Klassieke hoofdstukindeling

Begrippenlijst

Met interne en externe links en embedded video

1818 Direct op het digibord

Zoekfunctie

Tools

Opdrachten in werkmap plaatsen

Zelf bundels maken en (laten) printen 2222 Zelf bundels maken en (laten) printen Zelf printen en digitaal bereikbaar voor leerlingen

Publiceren van 10voorBiologie Toepassingen: papier – online – tablet – elo – digibord; Abonnementen: 23 euro per leerling; Flexibel; Toegankelijk.

Opdracht Opdracht: Kies een eigen thema of eigen hoofdstuk Gebruikers en niet-gebruikers vormen een duo Maak studiewijzer van 6 lessen Sluit af met toetsvragen uit 10vb www.10voorbiologie.nl Gebruikersnaam: nibi2012 Wachtwoord: afweer