Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Commercial off the shelf games in de klas
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
een didactiek voor opleiden op school
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
Educatieve videotoepassingen in het voortgezet onderwijs Behoefte en beoordeling van onderwijsprofessionals.
Maaike Vervoort & Ellen van den Berg
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Didiclass - beginnen met
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Beelden om te kiezen Docentendag Politicologie Elly te Molder & Juul Willen Donderdag 31 oktober 2013.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
Het ontwikkelen van een basiscursus door: Susan Aasman Martina Roepke.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Workshop “Beoordelen”
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Return to Sender.
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
De Moderne Onderwijsmedia
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Bijeenkomst September 2015
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Observeren rapporteren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Praktijkgericht onderzoek
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Workshop videobegeleiding
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

Video4Reflection voor opleidingsscholen Lidy Kemper en Ronald von Piekartz november 2008

Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren, iob-ers en opleiders Studenten filmen elkaars lessen. Deze content kan ingezet worden om her te gebruiken binnen de opleidingsscholen.

Doel PILOT: Interventie We willen een onderwijsarrangement (train de trainer) maken waarbij digitale video van authentieke lesfragmenten en ict ingezet wordt.

Wat doet een video bij experts? / Bekijk fragment Zet reacties in steekwoorden op memoblaadjes Hang memoblaadjes op Maak groeperingen van de steekwoorden Bijvoorbeeld pedagogisch handelen, didactisch handelen, vakinhoudelijk handelen, organisatorisch handelen

Video doorzien? Stappenplan Stoom afblazen (al gedaan) Zelfde fragment opnieuw bekijken. Registreer van seconde tot seconde(mag meeschrijven) Overleg met buur

Kijkvraag Opnieuw fragment bekijken,let op de vragen die student stelt en het effect daarvan op leerlingen (tijdnotatie) Transcriptie van IOB-er Telgenkamp Vergelijk dit met eigen invulling Intersubjectieve beoordelaars betrouwbaarheid test

SAMENVATTING In samen werking met kenniskring rich media

Voorbereiding en opname Video en regie Lesvoorbereidingsformulier/script Aandachtspunt/kijkvraag Cameravoering

Terugkijken Zelfbeeld en werkelijkheid

Terugkijken Alleen Samen Pas op – Opdracht ++ aspecten Vooral eerst positief

Nabespreken Stoom afblazen Beschrijven i.p.v. interpreteren Formuleren conclusie

Perspectief pedagogisch vakdidactisch organisatorisch

Doel beschrijven interpreteren beoordelen

Instelling neutraal positief kritisch

Inzet video Student-student Student-mentor Mentor-student Student-mentor-iob-opleider V4R Samen naar “good practice”--tutor

TELGENKAMP TV

ONE MINUTE OF FAME

Stageles filmen

Een aanpak Nabespreking student--opleider Video branden IOB-er en OWP (Lidy verhaalt)

FIN Hoe kunnen we deze interventie gebruiken in de context van opleidingsscholen? Denk aub mee? Wat zou er kunnen en waar is behoefte aan en wat is the playground?