Video4Reflection voor opleidingsscholen Lidy Kemper en Ronald von Piekartz november 2008
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren, iob-ers en opleiders Studenten filmen elkaars lessen. Deze content kan ingezet worden om her te gebruiken binnen de opleidingsscholen.
Doel PILOT: Interventie We willen een onderwijsarrangement (train de trainer) maken waarbij digitale video van authentieke lesfragmenten en ict ingezet wordt.
Wat doet een video bij experts? / Bekijk fragment Zet reacties in steekwoorden op memoblaadjes Hang memoblaadjes op Maak groeperingen van de steekwoorden Bijvoorbeeld pedagogisch handelen, didactisch handelen, vakinhoudelijk handelen, organisatorisch handelen
Video doorzien? Stappenplan Stoom afblazen (al gedaan) Zelfde fragment opnieuw bekijken. Registreer van seconde tot seconde(mag meeschrijven) Overleg met buur
Kijkvraag Opnieuw fragment bekijken,let op de vragen die student stelt en het effect daarvan op leerlingen (tijdnotatie) Transcriptie van IOB-er Telgenkamp Vergelijk dit met eigen invulling Intersubjectieve beoordelaars betrouwbaarheid test
SAMENVATTING In samen werking met kenniskring rich media
Voorbereiding en opname Video en regie Lesvoorbereidingsformulier/script Aandachtspunt/kijkvraag Cameravoering
Terugkijken Zelfbeeld en werkelijkheid
Terugkijken Alleen Samen Pas op – Opdracht ++ aspecten Vooral eerst positief
Nabespreken Stoom afblazen Beschrijven i.p.v. interpreteren Formuleren conclusie
Perspectief pedagogisch vakdidactisch organisatorisch
Doel beschrijven interpreteren beoordelen
Instelling neutraal positief kritisch
Inzet video Student-student Student-mentor Mentor-student Student-mentor-iob-opleider V4R Samen naar “good practice”--tutor
TELGENKAMP TV
ONE MINUTE OF FAME
Stageles filmen
Een aanpak Nabespreking student--opleider Video branden IOB-er en OWP (Lidy verhaalt)
FIN Hoe kunnen we deze interventie gebruiken in de context van opleidingsscholen? Denk aub mee? Wat zou er kunnen en waar is behoefte aan en wat is the playground?