11/12 -05 -20121 post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe blijf ik gemotiveerd
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Door goede gesprekken groeien
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
10 tips voor een gouden start Groeitips
Respectvolle bejegening
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Een lessenserie van drie lessen
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Inleiding parallelprocessen.
Afstand nemen Observeren Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren Het geheel zien Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan Nieuw willen ervaren Jezelf.
Een theoretische verkenning
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Deel anders, mijn organisatie
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Met handen en voeten geloven 1
Project Management Fails
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Ster van Succes.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Slot 4Hc.
Visie & Strategie.
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Ethiek, Normatieve professionalisering Week 3: de context van het beroep.
Discussiegroepen - resultaten
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 1.

Training adviesvaardigheden 1
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Niets is wat het lijkt.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Verschillende rollen en stijlen
Maak je persoonlijke veranderverhaal
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Leerdienst thema 2 ‘Christen zijn: naar Christus toe bewegen’ 1 Thema 2: Christen worden, christen zijn christen blijven Wat is christen zijn ? 1.Duidelijke.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Behavior Based Safety Warehousing
Duurzame inzetbaarheid
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Waarderende benadering
Mindset, targets en doelen
Transcript van de presentatie:

11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: cirkels van oorzaak en gevolg Enthousiasme voor de visie Gesprekken over de te volgen visie Duidelijkheid van de visie Versterkende lus Diversiteit van standpunten Strijdige visies/ tegenstellingen Polarisatie Remmende lus Hefboom: vermogen diversiteit te onder- zoeken Ware gelovigen … … niet gelovigen

211/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: Cirkels van oorzaak en Gevolg Summiere/ onvolledige specificaties (verkoop/ marketing) Eigenhandig aanpassen & vastzetten specificaties (onwikkeling/ productie) Opvragen specificaties (ontwikkeling/ productie) Veel onderzoeks- tijd (verkoop) Laat uitleveren Ontevreden klanten Hefboom: Product- spec’s inzichtelijk maken voor de markt Wie bepaalt het eigenlijk?

11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 3 Leiderschap: een realiteit waarnemen 1.Ik zie dat medewerkers tijdens storingen bijvoorbeeld aan de lijn blijven zitten, ook al is er van alles te doen. Constatering: “Medewerkers houden zich stipt aan hun taak”. 2.Ik zie bij problemen dat teamleiders er als de kippen bij zijn. Ze lossen op wat opgelost moet worden en betrekken medewerkers daar niet bij. Constatering: “Als er problemen zijn, lost de aangewezen verantwoordelijke ze op” 3.Ik hoor managers over medewerkers zeggen: “Medewerkers doorzien problemen niet. Ze durven zelf geen oplossingen bedenken.” 4.Ik zie dat medewerkers naar elkaar zitten te kijken bij storingen, zonder elkaar aan te sporen om er iets aan te doen. Constatering: “Er wordt naar elkaar gekeken als er problemen zijn” 5.Ik zie dat medewerkers en managers pas actief gaan optreden als de problemen zich voordoen. Ik zie bijvoorbeeld dat een folierol bijna op is, maar het proces gaat net zolang door totdat de rol helemaal op is. Constatering: “Problemen worden aangepakt op het moment dat ze er zijn.” 6.Ik hoor een teamleider behoorlijk intensief schelden op een medewerker, omdat een aantal koeken van de band zijn gevallen. Ik zie de medewerker schrikken en tegelijkertijd in haar schulp kruipen. In de kantine hoor ik haar verontwaardigd praten over deze situatie. Constatering: “Medewerkers voelen zich niet gerespecteerd en aangevallen als er problemen ter sprake worden gebracht.” 7.Ik hoor een teamleider zeggen: “Medewerkers doen niets wat buiten hun taakgebied valt. Zet toch eens een stapje extra.” 8.Ik constateer: “Op het moment dat er problemen zijn, is ‘de aangewezen verantwoordelijke’ hard aan het werk”

411/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: een uitdaging middenin de realiteit Verwerkingsopdracht 1: 1.Welke twee werelden zijn aan het strijden? 2.Zet de constateringen in een cirkel van oorzaak en gevolg. 3.Welke negatieve overtuigingen liggen daaraan ten grondslag? 4.Wat kan deze organisatie doen om het proces te doorbreken? 5.Hoe zou jij dit project noemen? Welke hoofdfasen onderken je?

511/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 Leiderschap: een uitdaging middenin in jouw realiteit Verwerkingsopdracht 2: •Welke “feitelijke” constateringen zie jij in jouw organisatie? •Hoe hangen ze samen? •Door welke mentale modellen blijven ze bestaan? •Door welke acties kan transformatie ontstaan?

11/ post-hbo Project- en verandermanagement Leiderschap -Trainingsweekend 2 6 Afstand nemen •Observeren •Perspectief wisselen Nieuwe rich- ting ervaren •Het geheel zien •Voelen wat is LoslatenLaten ontstaan •Nieuw willen ervaren •Jezelf weer herkennen •Energie voelen Kristalhelder maken •Voorstellen wat ontstaat •Dromen concretiseren Experimenteren •Succesverhalen •Klein begin Institutionaliseren •Verbreden •Bedrijfsbreed ontwikkelen •Genieten waarnemen (verwoorden, verbeelden) ervaren (verdiepen, verankeren) realiseren (vormgeven, verwezenlijken) Leiderschap: seeing, being, doing (together)