Meerjarenplanning 2014-2019 & budget 2014 gemeenteraad 19 december 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Limburg.be. BUDGET 2014 EN MEERJARENPLAN NOVEMBER N
Advertisements

De nieuwe beleids- en beheerscyclus Nieuwigheden en begrippen in een notendop.
Alternatieve bezuinigingen. Het moet socialer! •Het college bezuinigt onevenredig veel op cultuur, kunst, welzijn en sport. •Juist de Oldenzaalse samenleving.
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Pathmos Enschede Seminar 6 april 2006 L.F. Timmen F.H.N. de Vries
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Gemeente Zwalm Financiële rekening 2011
VrijetijdsPakketten (V-Pak’s)
Is de Deinse meerjarenplanning haalbaar? Dirk Stroobandt GroenRood.
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
1 Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD 2.
Beleids- en Beheerscyclus
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Raadsledenavonden VVSG Leuven, 7 mei 2013 Gent, 15 mei 2013
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Lokale planning in tijden van BBC Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG De eerste 100 dagen voor lokale mandatarissen Hasselt, 21 februari 2013 Affligem, 26 februari.
GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN 8 OKTOBER 2006 PROGRAMMA LvBURGEMEESTER - VLD.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Begroting 2012 en meerjarenplanning gemeenteraad 27 december 2011.
Budget 2011 en meerjarenplanning gemeenteraad 28 december 2010.
Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD Uitgaven 2012 gewone dienst volgens functionele code totaal :
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Het meerjarenplan Timing -indienen (binnen 6 m. na installatie gemeenteraad) - ontwerp – overleg – definitief - vaststelling door KF -
Zwembadcomplex De Bosselaar naar een hoger niveau
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Budget 2010 en meerjarenplanning gemeenteraad 29 december 2009.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Persconferentie budget  Exploitatiebudget 2016 = € 59,000 mio  Gemeentelijke dotatie 2016: € 12,335 mio  Gemeentefonds 2016: € 3,494 mio.
Ambitieus in moeilijke tijden Meerjarenplan Zottegem
29/05/ VAN VISIE NAAR BELEIDSPLAN BELEIDSPLAN FINANCIEEL VERTAALD Toelichting op adviesraden november 2013.
MEERJARENPLAN Gemeenteraad 16/12/2014.
JAARREKENING Rekening 2013 Gewone Dienst Buitengewone Dienst Begrotingsresultaat Resultaat van het dienstjaar
Gemeente Pepingen Instap: 01/01/2014.  Besluit Vlaamse regering van , gewijzigd op  Ministerieel Besluit , gewijzigd.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Toelichting bij de financiële nota van de jaarrekening 2015 Roger Caymax Financieel beheerder.
Decreet lokaal sportbeleid Meerjarenplanning Sport (MJP) Beleids- en BeheersCyclus (BBC) i.f.v. decreet lokaal sportbeleid en bijhorend besluit.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Lokaal Sociaal Beleid.
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
Meerjarenplan Aanpassing Meerjarenplan en budget 2018
Budget 2018.
Aanpassing Strategisch meerjarenplan
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Onze regio, onze toekomst!
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Inforonde Meerjarenplanning
Budget 2019.
Transcript van de presentatie:

Meerjarenplanning & budget 2014 gemeenteraad 19 december 2013

Inleiding Situering : -invoering nieuwe beheers- en beleidscyclus (BBC) en bestuurswissel  Noodzaak opmaak beleids- en strategisch plan ↓ omgevingsanalyse, bewonersbijeenkomsten, adviesraden, politieke progamma’s, financiële mogelijkheden ↓ Meerjarenplan strategische beleidsnota -financiële vertaling ↓ Budget 2014

Inleiding Het gemeentelijke beleid werd geclusterd in 5 beleidsdomeinen die verder worden onderverdeeld in beleidsitems:  Algemene financiering (fiscaliteit, … ).  Algemeen bestuur ( ondersteunende diensten zoals secr, fin dienst, ICT, personeelsdienst, dienst bevolking, politie, brandweer, eredienst, …).  Wonen en duurzame leefomgeving (milieu, ruimtelijke planning, …).  Wegen, mobiliteit en infrastructuur (wegen, begraafplaatsen, …).  Vrije tijd en welzijn (sport, jeugd, cultuur, bib, welzijn, …). Deel van ons beleid is gelijkblijvend en ander deel is in doelstellingen (14 prioritaire) en concrete acties vertaald. Strategische nota bevat enkel het prioritair beleid = nieuw en op te volgen via rapportering maar is niet noodzakelijk belangrijker dan ander of gelijkblijvend beleid.

MJP - doelstellingen algemene financiering (1) Een gezond financieel beleid Ondanks moeilijke financiële tijden : stijging brandweeruitgaven met 40%, onze pensioen-problematiek, schrapping subsidies door hogere overheden, … -GEEN stijging (opcentiemen) belastingen op inkomen en onroerende goederen. -Een gezonde schuldgraad (stijgt niet in loop legislatuur !). Hoe doen we dit ? -Zo veel mogelijk financieren met eigen middelen. -Economische en efficiënte inzet van middelen. -Verkoop van 4 huurwoningen om te herinvesteren in ons patrimonium. -Aantal besparingen.

MJP – doelstellingen algemeen bestuur (2) Klantgerichte, efficiënte organisatie en dienstverlening Klantvriendelijke openingsuren, het inzetten op verdere automatisering en elektronische dienstverlening, gezamenlijke huisvesting van gemeente en OCMW, betere klachtenbehandeling. Veiligheid De politiezone: nieuwbouw (aandeel Zwalm: gebudgetteerd op € 1,2mio). de bijdrage aan de zone (circa € /jaar) jaarlijks verhoogd met 3,5%. Er wordt dus zeker niet bespaard op veiligheid van de burger. (3) Klantgerichte, transparante communicatie Nieuwe website, sociale media maar ook inspraak, burgerparticipatie. (4) Lokale economie, middenstand en toerisme Maximaal ondersteuning en belangrijke adviesrol Raad Lokale Economie.

MJP – doelstellingen wonen en duurzame leefomgeving (5) Milieu -Blijvend premies toekennen voor zwerfvuilophalingen, regenwaterputten en kleine landschapselementen. -Erosiebestrijding. -Bestrijding sluikstort (GAS-boetes en belasting). -Terugdringen van het energieverbruik Ondermeer via led-verlichting in het gemeentehuis en dmv energiebesparingen op de openbare verlichting. Afvalbeleid : het principe de vervuiler betaalt verder versterken. -één jaarlijkse afvalfactuur voor DifTar-container, containerparkbezoek en afhalingen op afroep. -De huisvuilbelasting van € 35 verdwijnt en wordt omgevormd tot een afvalkrediet voor thuisophalingen op afroep en containerparkbezoeken. Doel : minder afval.

MJP – doelstellingen wonen en duurzame leefomgeving (6) Woonbeleid -Opmaak van meerdere gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s). -Woonuitbreidingsgebied in Munkzwalm. -Realiseren van sociale woongelegenheden. -RUP’s zonevreemde bedrijven en voor voorzieningen en activiteiten (bvb voor de begraafplaats in Rozebeke). -Zelfstandige vergunningsautonomie (ontvoogding):  zelf kunnen beslissen over het verlenen of weigeren van de meeste stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen.  nog snellere en adequate vergunningverlening.

MJP – doelstellingen Mobiliteit, wegen, infrastructuur, publieke ruimte (7) Zuivering van afvalwater -Verhogen zuiveringsgraad met aanpak "overstromingsproblematiek" (investering : € 13 mio via TMVW – financiering via bijkomende 50j- annuïteit van € ). -Bijhorende vernieuwing van bovenliggende wegenis (€ 2,6 mio). -Betreft wegenis- en rio-dossiers Roborst, St-Denijs-Boekel, Rozebeke (voortzetting van huidige werken) en de Hoogstraat.

MJP – doelstellingen Mobiliteit, wegen, infrastructuur, publieke ruimte (8) Wegenis -Jaarlijkse investering € in slijtlagen. -Meer met eigen personeel i.p.v. uitbesteding waardoor we sneller, goedkoper en dus efficiënter zullen kunnen uitvoeren. Mobiliteit, verkeersveiligheid: -Kleinere ingrepen, trage wegen -Veiligere schoolomgevingen te Hundelgem, St-Maria-Latem (€ 1 mio). Begraafplaatsen (circa € 0,4 mio): -Aanpak centrale begraafplaats te Rozebeke. -Restauratie van de kerkhofmuur te St-Denijs-Boekel. Dorpsherwaarderende maatregelen: Paulatem - St-Blasius-Boekel - St-Maria-Latem. Samen €

MJP – doelstellingen Mobiliteit, wegen, infrastructuur, publieke ruimte (9) Gebouwen ( verspreid over diverse beleidsdomeinen) -Kwalitatieve, energiezuinige, eigentijdse en veilige lokalen voor verenigingen. -Alternatief voor onze diverse verouderde en onveilige schoolgebouwen = gemeenschapscentrum (€ 1,75 mio). -Herinrichting gemeentehuis met het oog op huisvesting van het OCMW (€ ). -Loods. -Verkoop 4 woonhuizen – opbrengst : € 1 mio). -Aanpak problematiek kerken ( € 0,2 mio voor restauratiedossiers).

MJP – doelstellingen Vrije tijd en welzijn Kwalitatieve, energiezuinige, eigentijdse en veilige lokalen voor verenigingen = gemeenschapscentrum (€ 1,75 mio). Uitbreiding van de gemeentelijke uitleendienst. De verdere uitbouw van de vrijetijdspas die de participatie aan het lokale vrijetijdsaanbod de hoogte in zal sturen. Nauwe betrokkenheid van de adviesraden.

MJP – doelstellingen Vrije tijd en welzijn (10) Jeugd -De huisvesting jeugdverenigingen optimaliseren (€ 0,1 mio). -Aankoop van een speelbos. -Financiële ondersteuning van het jeugdwerk. -Kwalitatieve vrijetijdsbesteding via speelpleinwerking, openspeeldag, jeugdcultuurprojecten, …. (11) Cultuurbeleid -Cultuurparticipatie (Zwalm Kluistert, familiecultuurdag…). -Gemeenschapsvorming door o.a. de financiële, promotionele en logistieke ondersteuning van het socio-culturele verenigingsleven, Zwalmgames in 2016, bijkomende aandacht voor en ondersteuning van buurt- en dorpscomité’s. -Cultuureducatie : diverse vormingsinitiatieven, een nieuwe frisse cultuurcommunicatie, uitgebreider aanbod voor de schoolgaande kinderen, intergemeentelijke erfgoedwerking.

MJP – doelstellingen Vrije tijd en Welzijn. (12) Sport -Ondersteuning van sportverenigingen via o.a. subsidiëring met daarin ook extra aandacht voor professionalisering van de sportclubs. -Laagdrempelig beweeg- en sportaanbod voor diverse doelgroepen met ook aandacht voor kansengroepen, allerkleinsten. -Ontwikkeling van de site naast de sporthal met een Finse piste, een multifunctioneel sportveld, een fitometer en een skate-ramp voor de jeugd (€ 0,6 mio) (13) Bibliotheek blijft inzetten op cultuureducatie, leesmotivatie, samenwerking met het onderwijs, verhoging van informatiegeletterdheid en mediawijsheid. De nieuwe, digitale media zullen niet meer weg te denken zijn in een hedendaagse Zwalmse bib.

MJP – doelstellingen Vrije tijd en welzijn (14) Algemeen welzijn -Seniorenbeleid: Voor senioren organiseren we diverse activiteiten, zowel culturele als sportactiviteiten en is er de goede samenwerking met de seniorenadviesraad. Senioren genieten ook van een goed gezondheidsbeleid alsook krijgen ze in het beleid van OCMW een bijzondere aandacht. Toekenning van de mantelzorgpremie, ….

MJP – doelstellingen Welzijn en vrije tijd : OCMW In het sociale beleid speelt het OCMW een belangrijke rol. Het sociaal beleid van het OCMW wil o.a. volgende adjectieven verdienen: sociaal, zorgzaam, leefbaar, duurzaam, toegankelijk en solidair. -Inzetten op het wegwerken van drempels inzake toegankelijkheid van onze dienstverlening. -Sociale hulp- en dienstverlening op één locatie, namelijk in het gemeentehuis. -Op een laagdrempelige manier informeren zodat de meest kwetsbaren de weg vinden naar de sociale dienstverlening. -Bestaande dienstverlening blijft (inclusief seniorenrestaurant, tussenkomsten warme maaltijden, minder mobielen centrale,...). -Project sociale kruidenier. -Vrijetijdspas verder uitgebouwen. -Ondersteuning Welzijnsschakels Zwalm. -…..

MJP – financiële nota De totale investeringen in ons gemeentelijk MJP bedragen: circa €11 mio. Via rioolbeheerder TMVW : circa € 13 mio. Hoe financieren we de € 11 mio ? -Via continue positieve cashflow (circa € 1 mio). -Rekeningoverschotten en reserve(fondsen) uit verleden (€ 6,4 mio). -Subsidies voor bepaalde investeringsdossiers (€ 1,5mio). -Verkoop huurwoningen (€ 1 mio). -Aangaan lening (€ 1,3 mio). Nota reservefondsen : kunnen technisch niet meer worden aangewend voor pensioenreserves. De Vlaamse Regering verbiedt dit uitdrukkelijk en dus heroriëntatie naar investeringen om zo minder te moeten lenen en dus intresten uit te sparen. Structurele gezondheid blijkt uit positieve ( vereiste ) cashflow in 2019 alsook een positief cijfer als evenwicht op kasbasis ( zie schema M2 )

MJP – financiële nota Resultaat op kasbasis I. Exploitatiebudget (B-A) A. Uitgaven B. Ontvangsten II. Investeringsbudget (B-A) A. Uitgaven B. Ontvangsten III. Andere (B-A) A. Uitgaven ( afl leningen ) B. Ontvangsten ( op te nemen leningen ) IV. Budgettaire resultaat boekjaar (I+II+III) V. Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar VI. Gecumuleerde budgettaire resultaat (IV+V) VII. Bestemde gelden (toestand op 31 december) B. Bestemde gelden voor investeringen VIII. Resultaat op kasbasis (VI-VII) Autofinancieringsmarge I. Financieel draagvlak (A-B) II. Netto periodieke leningsuitgaven (A+B) A. Netto-aflossingen van schulden B. Nettokosten van schulden III. Autofinancieringsmarge (I-II)

Budget – Exploïtatie-uitgaven 2014: (€ ) spreiding per soort kost

Budget Vrije beleidsruimte ? Exploïtatie: enkele cijfers •Personeelskosten ( incl korting sociale maribel ): € •Werkingskosten ( aankopen goederen en diensten ): € –Openbare verlichting : € –Ijzelbestrijding: € (sterk afhankelijk van weer) –Afvalverwerking: € (afhankelijk van afvalgedrag burger) •Toelagen en subsidies: € Politiezone: € Brandweer: € OCMW: € TMVW ( rioolbeheer ): € Eredienst: € Tussenkomsten huisaansluitingen water: € Bijdrage FOD Financiën inning opcentiemen PB: € •Aflossingen en intresten leningen: resp. € €

Budget 2014 – exploïtatie-uitgaven spreiding per beleidsdomein

Budget 2014 – exploïtatie- ontvangsten 2014: €