Nieuwe Strategische Concepten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Een inleiding voor de KMO
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Workshop creatief brainstormen
Innovatie en stakeholders in VO
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Tim Versluijs.
HR Beleid Nathalie Slechte
Samen innoveren: duurzaam samen
Een startersgids voor innovatie
Omgevingsanalyse Beleid Uitgangspunten Doelstellingen
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Enterprise Resource Planning (ERP)
strategie als een proces
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
Slagkracht met kwaliteit
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Business Marketing Management
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
College 3 Consumentengedrag
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Business en IT Consulting
Strategische Businesspartner
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Internationale marketing
CO-CREATIE EN ONDERZOEK IN DE WIJK Stan Majoor Lector coördinatie grootstedelijke vraagstukken Elke van der Heijden Valorisatie manager en coördinator.
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
De marketing van kennis
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Tjellingsessie Master Leiderschap
Checklist for Savings & Added Value
Zuyd Lectoraat Employability Impact van technologie en digitalisering nieuwe competenties voor werknemers Dr. Jol Stoffers Erik Canisius MSc Rik Loffeld.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Introductie.
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Testphases still relevant?
Transcript van de presentatie:

Nieuwe Strategische Concepten maatschappelijk verantwoord ondernemen

Het nieuwe Werken Scientific Management Human Resource Human Value Management

Human Resource Management Human Value Management Organisatie is gesloten systeem personeel is het kapitaal voor de onderneming Instrumentele aanpak van HRM Organisatie is risicogedreven (reactief) Zoekt naar beleid, zodat afstemming tussen strategie personeel wordt bereikt Organisatie is open systeem Organisaties en werknemers reageren op elkaar Combineert MVO en marktgeoriënteerd Waarden zijn basis onderneming Waarden geven “social capital” en binden talenten Stakeholdersmanagement op basis identiteitsvorming en maatschappelijke betrokkenheid

Eckart Wintzen Oprichter BSO celstructuur

DOETINCHEM - Buurtzorg Nederland werd vorige week uitgeroepen tot de Beste Werkgever in Twente/de Achterhoek in de categorie instellingen. 2500 werknemers 250 teams

Bottom of the Pyramid

The great leap Downward Waarom aantrekkelijk voor multinationals? The great leap Downward

Water4 Life DSM Alex Vrinzen Mantijn van Leeuwen

Annapurna is een zout waaraan jodium is toegevoegd. Het jodium degenereert niet in de zon.

Een substantieel gebrek aan jodium leidt tot een IQ-verlaging van gemiddeld 13%

Tato Nano 2500 euro

Van Product naar Waarden

Uitgangspunten Strategie Product Productie Verkoop Marketing Concurrentie Waarden

Product Gilde / Ambachten Luikse Kast Delfts Porselein

We maken elke auto als ze maar zwart is Productie We maken elke auto als ze maar zwart is

Verkoop

Marketing Product Prijs Plaats Promotie

Positionering mbt Concurrentie Succesfactor m.b.t. referentiegroep Individualisme No Nonsense Jongeren met attitude ‘laat maar waaien’ Tegen Glitter & Glamour

Waarden

Mission Ahold We make it easy for our customers to choose the best – for themselves and the people they care about. We do this through our strong local brands and by putting the customer at the heart of every decision. We strive to stand out from the competition by providing the best products in a relevant range, the best quality, the best prices, and the best choices for a healthy lifestyle – all in the simplest way possible.

Strategie-ontwikkeling Missie + SWOT Blauwe Oceaanstrategie (Niche-strategie) Beyond Greening

Blauwe Oceaan Strategie

Waarden Albert Heijn

Waarden Albert Heijn? Gezinsgeluk Milieu Zoeken naar lage Prijs Kookgemak Winkelgemak Dierenwelzijn Gezondheid Verwennen

Sleutelvragen voor creatie blauwe oceaan strategie Welke factoren afzwakken onder branchenorm? Welke factoren schrappen? Welke factoren versterken boven branchenorm? Welke nieuwe factoren creëren?

Waarden Autoverhuur

Creëren Doorbraak Innovatie

Bottom of the pyramid Prijs (Create the capacity to consume) Innovatie: Hybride Scale of operations Duurzame Ontwikkeling Innovatie: Functionaliteit Proces en Supply-Chain Innovatie Beter gebruik maken van werknemers met een lage scholing Scholing en empowerment van klanten  Integrale aanpak

Greening <-> Beyond Greening Strategieën voor Greening Strategieën voor Beyond Greening Focus op bestaande Producten Processen Leveranciers Klanten Aandeelhouders Focus op Nieuwe Ontwikkelingen Technologieën Markten Partners Behoeften Stakeholders   Kenmerken Stapsgewijs Continue verbeteren Rationalistisch Discontinue Creatieve Destructie Herstructurering Voorbeeld Verantwoorde Milieuzorg Revolutie Biotechnologie

Doorbraakinnovatie Transactieve verbindingen Vernieuwende Onderzoeksvelden Incubatie

Transactieve verbindingen met stakeholders Dorpsgemeenschap Overheid Banken Logistieke Intermediairs Internet Intermediairs NGO’s Scholen Vrouwengroepen Universiteiten Kennisinstituten Innovators

Scopeverbreding Doel Managers zoeken businesscontexten die averechts zijn ten opzichte van de huidige businessdomeinen voor genereren verbeeldingskracht en nieuwe ideeën Proces Definiëren van nieuwe maatschappelijke en technologische onderzoek domeinen Verzamel informatie op kennissites en creëer leergemeenschappen, zodat nieuwe kennis ontstaat over bepaalde doelgroepen Bezoeken van interessante markten om intensief kennis te maken met cultuur en klantbehoeften

Incubatie Doel Beproeven en implementeren van doorbraakinnovaties gekoppeld aan nieuwe businessmodellen Proces Organiseer stakeholdersdialogen tussen de Fringe-stakeholders en de betrokkenen binnen het bedrijf zoals lijnmanagers, productontwikkelaars, technici Benoem taakgroepen voor onderzoek nieuw vast te stellen onderzoeksthema’s Testen en herdefiniëren productconcepten & businessmodellen Organiseer horizontale en verticale informatiestromen, zodat iedereen zich informeert