Inkoop en supply chain management in retailorganisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inkoop als schakel in de voortbrengingsketen
Advertisements

Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Ontwikkelen van inkoop- en sourcing- strategieën
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Software voor Productie / Boekhouding / Facturatie / Magazijnbeheer
1.3 globalisering verovert de wereld
Management en logistiek
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Florecom en Internet bestel systeem
Customer service en planvorming
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Management en logistiek
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
Facility management en inkoop
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
De Monsanto logistieke ketting en de synergie met PLDA Antwerpen
Logistiek management: begrippen en principes
Transport en locatie warehouse
Wat is Customer Relationship Management?
Management en logistiek
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Duurzaam inkopen, intergriteit en ethiek
Cure Track. Probleem Vanwege de vergrijzing neemt de zorgvraag toe en er zijn steeds minder mensen in de zorg actief. Indien er niks gebeurd zal het zorgaanbod.
Business Marketing Management
Fase 1 Ken de (detail)handel
© Shopping 2020 TRENDS EN ONTWIKKELINGEN INKOOP EN SUPPLY CHAIN expertgroep Inkoop en Supply Chain Juni 2014.
Hoofdstuk 9 Supply Chain Management en de eMarkt Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Voorraadbeheer en bestellen
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
MARKETINGMIX.
Ontvangst H1 Ontvangst voorbereiden Logistiek medewerker.
Naar een optimaal HR - beleid
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Presentatie titel Logistiek 1 Inkoop Rotterdam, 00 januari
Supply Chain Management
50.
Beheermodel van M. Looijen
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
SAMENWERKING HAASNOOT & POLARIS Een sterke partner voor de vishandel.
Internationaal ondernemen Hoofdstuk 4 Management & Organisatie in een internationale omgeving (Strategisch Management) Wat is er nodig: om het internationalisatie.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Internationale marketing
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Goederenstroombeheersing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
MNO’s = TNO’s = transnationale ondernemingen Productiebedrijven
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Hoofdstuk 2 Inkoopbeleid
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Checklist for Savings & Added Value
Hoofdstuk 5 Strategieën voor leveringen en
Goederenstroom en voorraadbeheer
Logistieke kwaliteitsprocessen
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Logistieke werkzaamheden coördineren
Transcript van de presentatie:

Inkoop en supply chain management in retailorganisaties 4 april 2017 Praktijk HOOFDSTUK 16 Inkoop en supply chain management in retailorganisaties 1 Hoofdstuk 16

Programma Begripsafbakening Rol en betekenis van inkoop in handels- en retailbedrijven Structuur en organisatie van het inkoopproces Ontwikkelingen in handels- en retailondernemingen Trends in sourcing- en supply chain-strategieën Hoofdstuk 16

Begripsafbakening Handelsbedrijven: Kennen geen productieproces. Toegevoegde waarde is laag vergeleken met productieondernemingen. Bestaansrecht op de allereerste plaats gebaseerd op uitwisseling van waarde. Tijd tussen de inkoop en verkoop is erg kort. Vanwege de korte tijd tussen inkoop en verkoop, zijn inkoop en verkoop vaak samengevoegd in een functie Dit noemen we wel category management. Groothandels Detailhandels Hoofdstuk 16

Plaats van groothandel en detailhandel Hoofdstuk 16

Rol en betekenis van inkoop in handels- en retailbedrijven Toegevoegde waarde: Verkoop en promotie Inkoop en assortimentsopbouw Bulk-breaking Opslag Transport Risico dragen Marktinformatie Management- en marketingdiensten Verscheidenheid aan ondernemingen maakt algemene uitspraken inkoopbeleid onmogelijk Hoofdstuk 16

Structuur en organisatie van het inkoopproces Fasen in de inkoop/verkoopcyclus: Inschatten van de vraag naar een artikel Vaststellen assortimentsbeleid en distributiestrategie Selecteren van de meest geschikte leverancier Contractafspraken maken Bestellen Orderbewaking en ordernazorg Retailinkoper is verantwoordelijk voor het realiseren van een goede ROI voor zijn/haar artikelgroep. Heeft drie basistaken: Zorgen voor een goed verkoop- en assortimentsbeleid Selecteren van de beste leveranciers Maken van sluitende afspraken met leveranciers om foutloos geleverd te krijgen Gedecentraliseerd bestellen mogelijk door automatisering bestel- en voorraadsystemen Door belang is inkoopfunctie hoog in organisatie verankerd Hoofdstuk 16

Structuur en organisatie van het inkoopproces Functionele inkoopstructuur De inkoopafdeling opereert als een gescheiden organisatorische eenheid. Category management structuur De inkoop-, marketing-, productontwikkelings-, merchandising- en distributiefunctie zijn ondergebracht in één organisatorische eenheid. Hoofdstuk 16

Ontwikkelingen in handels- en retailondernemingen Een greep uit de marktontwikkelingen waarmee retailinkopers worden geconfronteerd: Veranderend consumentengedrag Vergrijzing van de bevolking, steeds verdergaand individualisme, meer mannen die winkelen. Groter wordende kloof tussen bevolkingsgroepen. Toenemende inkomenskloof tussen bevolkingsgroepen, meer een- en twee-persoonshuishoudens Toenemend aantal tweeverdienders Toenemende integratie van allochtonen, kennismaking met andere culturen Groeiende zorg over milieu, milieuvriendelijke verpakkingen Aandacht voor gezonder leven neemt toe. Category manager resp. retailinkoper moet voortdurend productassortiment aanpassen aan specifiekere en kleinere doelgroepen. Door grote margedruk is efficiënte logistiek van levensbelang. Hoofdstuk 16

Ontwikkelingen in handels- en retailondernemingen Daarnaast sprake van andere belangrijke ontwikkelingen: Concentratie, monopolie en economies of scale Internationale samenwerking Door de machtsconcentratie aan de kant van de leveranciers streven handelsondernemingen naar internationalisatie (schaalvergroting) en samenwerking in inkoopconsortia Private-labels Ondersteunen identiteit en imago van winkelformule. Het zal steeds moeilijker worden om geschikte leveranciers te vinden voor private-label producten. Hoofdstuk 16

Ontwikkelingen in handels- en retailondernemingen Daarnaast sprake van andere belangrijke ontwikkelingen (vervolg): Spacemanagement Beperkte schapruimte dwingt de inkoper tot keuzes Spacemanagementsystemen simuleren op basis van kosten- en omzetgegevens ‘Groene’ vraagstukken en duurzaamheidsaspecten Verpakkingen, arbeidsomstandigheden in productie Informatisering ‘Quick response-’ en ‘Just-In-Time’-leveringen mogelijk door leveranciers te koppelen aan moderne inkoopinformatie-systemen Hoofdstuk 16

Trends in sourcing- en supply chain-strategieën Efficiëntere supply chain maakt kosten-besparingen mogelijk Vendor Managed Inventory (VMI) Continue informatieuitwisseling waardoor leverancier producten op winkel- of magazijnniveau kan aanvullen Electronic Data Interchange (EDI) Lagere voorraden, kortere doorlooptijden, lagere transportkosten, uitbannen van menselijke fouten, verbeterde servicegraad Vertrouwen tussen ketenpartners is essentieel Hoofdstuk 16

Trends in sourcing- en supply chain-strategieën Efficient Consumer Response (ECR) Meer waarde voor eindconsument door pull-systeem Tesco en Birds Eye Walls wisten een reductie in leveringsdoorlooptijden te realiseren van 7 naar 2 dagen en voorraadreductie van 71% en 50% bij BEW. Elimineren van inefficiënties en buitensporige kosten die niet bijdragen aan waarde binnen supply chain Efficiënt winkelassortiment Efficiënte productintroductie Efficiënte promotie Efficiënte productaanvulling Hoofdstuk 16

ECR-factoren en relaties (Kurnia et al., 2002) Hoofdstuk 16

Trends in sourcing- en supply chain-strategieën Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment (CPFR) Effectief plannen, voorspellen en inspelen op behoeften van klanten door hele supply chain Invoering verloopt traag door gebrek aan onderling vertrouwen E-marktplaatsen en Supply Chain Management Business-to-business electronische marktplaatsen Verlaging van kosten per product, lagere transactiekosten, efficiëntere orderafhandeling Hoofdstuk 16

Trends in sourcing- en supply chain-strategieën Radio Frequency Identification Detection (RFID) Computers herkennen elk willekeurig object Betrouwbare, real-time informatie Serienummer op een microchip, uitlezen via antenne Veranderend landschap voor inkoper Concurrentie zal zich in de toekomst gaan afspelen tussen clusters bedrijven met retailer in het centrum Invoering verloopt moeizaam door noodzaak van vertrouwen tussen partners Hoofdstuk 16