Onderzoek opzetten en uitvoeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
HC2MFE Meten van verschillen
Inhoud Wie is Gerrie Eijkhout? Introductie AsqY Online.nl
Het belang van een goede steekproef
Wat zijn goede peilingen?
Hoofdstuk14 Gegevens verzamelen in het veld, non- responsefouten en screening van vragenlijsten.
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Een internetpanel als meetinstrument? Jelke Bethlehem en Barry Schouten NOSMO-middag Internetpanels – 12 nov 2004.
Marktonderzoek Danneels
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Marktonderzoek als proces
SPSS 17 en Onderzoek met SPSS en Excel (2nd edition)
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 WELKOM! CCOCOP11R2 Communicatieonderzoek planning 11.
Statistiek en kans Experiment havo A.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Resultaten enquête tuchtwet
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Marktonderzoek als proces
Hoofdstuk 12 Gegevens verzamelen in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten.
Hoofdstuk 1 De betekenis van onderzoek in het bedrijfsleven en zijn management – opzet van dit boek Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie,
Hoofdstuk 6 Steekproeven trekken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill, Marije Booij en Jan.
Statistiek voor Historici
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Geld verdienen met trends
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Programma collegeweek 6
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
INLEIDING ONDERZOEK MARKETING, MARKTONDERZOEK & COMMUNICATIE
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Kennismanagement & Sociale media
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Draaitabellen in Excel Rotterdam, 6 december 2011 drs. ing. M.M.A. Scheepers Instituut voor Management Opleidingen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Criteria voor een goed “onderzoek”
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Onderzoeksplan en onderzoeksmodel Een kort resumé vorige colleges
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
in het veld, non-responsefouten en screening van vragenlijsten
Deeltijd module 4 – oktober 2018 Shifra Bouter, MSc.
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Verpleegkunde deeltijd module 4 Shifra Bouter, MSc.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek opzetten en uitvoeren Johan Smits Hogeschooldocent Saxion Hogescholen Enschede Marketing & International Management

Iets over mijzelf

En mijn werkzaamheden Docent Statistiek, Methoden en technieken van onderzoek Minor Internetmarketing Joomla! (content management systeem) SPSS, Office Toepassingen Ontwikkelaar database gestuurde websites Koala mentormenu

Auteur

Mentormenu

Front end ontwikkelaar Database gestuurde website PHP5 Object georiënteerd programmeren MySQL Javascript CSS Prototype Zend Framework

Onderzoeker bij Saxion Market Research Evaluaties: Onderwijsmodulen Docenten Studenttevredenheidsonderzoek Klanttevredenheidsonderzoek Stichting Kinderopvang Enschede Vestigingsonderzoeken Onderzoek Koopavond Borne

Onderzoek Bronnen: Marktonderzoek, Roelof Kooiker Wat is onderzoek? Nel Verhoeven Principes van marktonderzoek, Alvin C. Burns & Ronald F. Bush Basisboek Methoden en Technieken Ben Baarda & Martijn de Goede

Kenmerken onderzoeksvormen Verkennend Beschrijvend Verklarend Vorm Kwalitatief onderzoek Kwantitatief onderzoek Experimentele testopzet Omvang Kleinschalig (tientallen) Grote steekproef (>200) Kleine steekproef (60 à 200) Probleem Vooronderzoek Communicatie Marktstudie Distributie-onderzoek Productonderzoek Verpakkings-onderzoek Prijsonderzoek 1. Productonderzoek Gericht op samenstelling en presentatie van het product optimaal op de wensen van de consument in de doelgroep te richten. Meestal uitgevoerd in de vorm van experimentele proefopzetten. 2. Communicatieonderzoek Nagaan in hoeverre de ‘boodschap’ van het product via verpakking, advertenties, tv-reclames of andere promoties bij de consument aanslaat. Meestal uitgevoerd in de vorm van kwalitatief onderzoek. 3. Distributieonderzoek Gaat na of het product aan de consument op de juiste plaatsen wordt gepresenteerd (verkoopkanalen, voorraadposities). Bekend voorbeeld: continuonderzoek van ACNielsen. 4. Prijsonderzoek Onderzoek naar de juiste, optimale prijs voor het product, meestal d.m.v. een experimentele testopzet (winkeltest). Zie ook Prijsmeter van NSS-Marktonderzoek B.V. Peter van Westendorp

Andere indelingen Naar marketinginstrumenten (4 P’s) Ad hoc-, monitor- en continuonderzoek Incidenteel voor een opkomend marketingprobleem Herhaling op regelmatige tijdstippen Permanent verzamelen van informatie via panels van consumenten of detaillisten

The Research Road Probleemstelling  Deelvragen  Onderzoeksvragen De probleemomschrijving bestaat uit de doelstelling voor het onderzoek en de probleemstelling, ofwel centrale vraag. Dat is de hoofdvraag die met het onderzoek wordt beantwoord. Om de belangrijkste vraag uit het onderzoek helder te houden, spreken we hier van probleemstelling. Onder deze probleemstelling kan een aantal deelvragen vallen, die de probleemstelling verduidelijken en een stap zijn in de richting van onderzoeksvragen die tijdens de analysefase worden beantwoord. Dit zijn meer vragen naar beschrijvingen, samenhang en toetsen. Probleemstelling  Deelvragen  Onderzoeksvragen

Stadia in het onderzoeksproces Formuleren probleemstelling Vaststellen informatiebehoefte Vaststellen gegevensbronnen Verrichten van desk research (DR) Formuleren onderzoeksopzet (FR) Formuleren probleemstelling: Waarom is het onderzoek van belang? Welk probleem vraagt om een oplossing? Hoe is dit goed af te bakenen? Ten behoeve van welke beleidsbeslissingen doet men onderzoek? Voor wie zijn de uitkomsten van belang?

Stadia in het onderzoeksproces (vervolg) Gegevensverzameling Gegevensverwerking Analyse Interpretatie, conclusies, aanbevelingen Rapportage, publicatie

Kwaliteitscriteria onderzoek Validiteit Betrouwbaarheid Representativiteit Nauwkeurigheid Objectiviteit Bruikbaarheid (Verhoeven)

Validiteit van een onderzoek ‘Meten wat men beoogt te meten’ Vrij van systematische fouten Geldigheid van meetinstrument (interne validiteit) en van onderzoeksgroep (externe validiteit) (Verhoeven: als de steekproef representatief is dan mag je de resultaten generaliseren naar de populatie = populatievaliditeit) Voorbeelden over meetinstrument: Oogmeting bij chinezen

Validiteit van een onderzoek Kooiker: aantasting door ‘interviewer bias’ ‘respondent bias’ ‘instrument bias’ ‘sample bias’ 1. Interviewer bias De respondent wordt bij de beantwoording beïnvloed door de interviewer of enquêteur. Dat kan door zijn kenmerken (zoals leeftijd, geslacht, uiterlijk, kleding en verzorgdheid) en om zijn gedrag en sociale vaardigheden. Houdt de enquêteur zich aan zijn instructies aangaande de selectie van respondenten, afname vragenlijst etc. 2. Respondent bias De respondent is slordig bij het invullen, geeft geen goede antwoorden, begrijpt de vraag niet, geeft sociaal wenselijk antwoorden. 3. Instrument bias Fouten vanwege het instrument zoals niet goed geformuleerde vragen, niet alle aspecten worden behandeld, etc. 4. Sample bias Fouten die ontstaan door verkeerde steekproeftrekking of door non-respons. Gebruik representatieve steekproeven (=goede afspiegeling van populatie).

Betrouwbaarheid van onderzoek Bij herhaling dezelfde resultaten Vrij van toevallige fouten Aselecte steekproef

Praktijk is weerbarstiger Omschrijven en afbakenen onderzoeksgroep discutabel Geen (adressen)lijst beschikbaar, dus aselecte trekking onmogelijk Populatie niet goed afgedekt door selecte methode en non-respons Steekproef niet representatief

Voorbeeld 90% van de studenten vindt de online vragenlijst de beste manier om onderwijsevaluaties te houden. (Bron: Websurvey maart 2009) Dit antwoord werd gegeven door 180 van de 200 studenten die meewerkten. Er waren 20.000 studenten per mail uitgenodigd.

Nonrespons Registratie van redenen van non-respons. Bedreiging voor de externe validiteit. Selectieve respons, of Zelfselecterende steekproef Internet panels bij gemeentes Representatief?

Verwerken en analyseren Heldere tabellen en grafieken Duidelijke conclusies die een antwoord geven op de onderzoeks(deel)vragen Beeldmateriaal moet aansluiten bij de conclusie die men wil toelichten Aandacht voor het ‘presentabel’ maken van standaard SPSS layout

Frequentietabel

Frequentietabel (bewerkt)

Staafdiagram

Staafdiagram (bewerkt)

Analyse en interpretatie Voorbeeld Onderzoeksvraag: Is er bij Aquariade verschil tussen mannen en vrouwen met betrekking tot de bezoek reden? Mannen Vrouwen Totaal Prijs 25   40   65   Assortiment 20   48   68   Gemak 18   36   Service 7   29   70   135   205  

Staafdiagram met percentages

Staafdiagram met percentages

SPSS Statistics

Maat voor samenhang Cramér’s V : sterkte van de samenhang tussen twee variabelen in een kruistabel (in de steekproef) V = 0 geen samenhang V ≈ 0,10 zwakke samenhang V ≈ 0,25 redelijk sterke samenhang V ≈ 0,50 sterke samenhang V ≈ 0,75 zeer sterke samenhang V = 1 volledige samenhang

Samenhang in de populatie Chi-kwadraat-kruistabeltoets 5 stappenplan bij uitvoeren toets Formuleren hypothesen Vastleggen significantieniveau α en steekproefomvang n Toetsingsgrootheid vaststellen Overschrijdingskans laten berekenen Conclusie formuleren

Ten slotte Werken vanuit het onderzoeksproces Met eenvoudige middelen is veel te bereiken Heldere conclusies formuleren met optimale grafische ondersteuning