Dyslexie & ICT Een presentatie door Nancy Verbeten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Advertisements

Lees- en Taalproblemen
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Preventieve instructiemethodiek
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Schoolpartnerschappen in Europa
Kan de pc het remediëren overnemen?
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Hulpmiddelen.
Het Assink Lyceum.
DYSLEXIE VOORLICHTING
Informatie avond groep 8

HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Welkom.
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Opbrengstgericht werken
Even voorstellen.... Presentatie PABO-2 september 2009
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Vergoedingsregeling dyslexie
Informatie avond groep 8
Taal en rekenen in beweging!
Voortgezet technisch lezen
Leesladder: een computerprogramma op maat voor kinderen met leesmoeilijkheden SYNTHESE:
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Leesplezier voor kinderen met leesproblemen
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Overgang PO – VO
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Informatie- avond groep 6
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
DE COMPUTER MIJN SURFPLANK BIJ HET LEREN
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De weg van de leerling met specifieke
Een prachtige kans voor uw kinderen
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Sleutel tot succes Workshop remediëren en dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 5: Aanpassing van het onderwijs: compenserende (technologische) faciliteiten en dispensaties.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Informatieavond Kurzweil (basis).
taal speelt een rol in alle vakken
Transcript van de presentatie:

Dyslexie & ICT Een presentatie door Nancy Verbeten Ten behoeve van conferentie “Gewoon speciaal” IPON 2012 Woensdag 28 maart 2012 15:00 – 15:45

Agenda Voorstellen Test je kennis! Algemene informatie Dyslexie Dyslexie & Onderwijs Hulpmiddelen, hulpmiddelen en hulpmiddelen Inzet hulpmiddelen Op verkenning met …… Net zo makkelijk…

Even voorstellen… Nancy Verbeten Leerkracht Plusklas en….. Remedial Teacher Dyslexie-behandelaar en lees en dyslexiespecialist Externe stagebegeleider ICT-ambassadeur Eenbes, Geldrop, N-Br www.rtpraktijknancy.nl www.giralis.nl www.ontdekstek.nl www.kempel.nl

Test je kennis! Weet je wat dyslexie is? Kun je het omschrijven? Wat heeft dyslexie met de zorgverzekering te maken? Waar haal je informatie over signaleren en aanpak? Ken je Masterplan dyslexie? Ken je dyslexie hulpmiddelen? (Geen ICT) Wat gebruik je? Hoeveel ICT- hulpmiddelen voor ICT ken je? Weet je wat voor soort ICT-hulpmiddelen er zijn?

Dyslexie een probleem? http://www.youtube.com/watch?v=3A1y1ZibHBU

Definitie Dyslexie Zorg: PDDB (Bloomert, 2006, p.5): Dyslexie is een specifieke lees- en spellingstoornis met een neurobiologische basis, die wordt veroorzaakt door cognitieve verwerkingsstoornissen op het raakvlak van fonologische en orthografische taalverwerking. Deze specifieke taalverwerkingsproblemen wijken proportioneel af van het overige cognitieve, en m.n. taalverwerkingsprofiel en leiden tot een ernstig probleem met het lezen en spellen van woorden ondanks regelmatig onderwijs. Dit specifieke lees- en spellingprobleem beperkt in ernstige mate een normale educatieve ontwikkeling, die op grond van de overige cognitieve vaardigheden geïndiceerd zou zijn. Onderwijs: SDN (Kleijnen, Bosman, de Jong, Henneman, Pasman, Paternotte, Ruijssenaars Struiksma, van den Bos, van der Leij, Verhoeven en Wijnen , 2008, p. 11): Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en/of vlot toepassen van het lezen en/of het spellen op woordniveau.

Dyslexie en nu? Dyslexieverklaring voor: Zorgen voor compensatie Ruimte voor dispensatie Gebruik van ondersteunende (ICT) hulpmiddelen Zorgen voor een doorlopende leerlijn Vergoeding behandeling? Alleen voor ernstige enkelvoudige dyslexie Laagste 10% van het normgemiddelde lezen of lager dan 16% op lezen én laagste 10% op spelling. (Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling, 2006, Bloomert)

Nieuwe wet op de zorgverzekering: Vanaf 1 januari 2009 heeft het college van zorgverzekeringen een Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling (PDDB) vastgesteld waardoor diagnostiek en behandelingen onder bepaalde condities vergoed kunnen worden. Alleen kinderen waarbij sprake is van ernstige dyslexie waarvoor gespecialiseerde behandeling nodig is. Er mag geen sprake zijn van comorbiditeit. De school heeft vanaf nu een poortwachtersfunctie: De aanpak van lees- en spellingproblemen is primair de verantwoordelijkheid van scholen. De school zal de leerlingen van wie het vermoeden bestaat dat zij (ernstige) dyslexie hebben, moeten aanwijzen. Daarmee vervult de school de poortwachtersfunctie tot de gezondheidszorg. www.nrd.nu www.kwaliteitsinstituutdyslexie.nl

Overheid (ministerie van OCW) Vergoeding voor Diagnose en behandeling Protocollen dyslexie Masterplan dyslexie (KPC, WSNS Plus, Expertisecentrum Nederlands) Technische maatjes Dedicon: digitale schoolboeken Ontwikkeling Passend Onderwijs Referentiekader Wet gelijke behandeling Inspectie Onderwijs

Protocol Lezen & Dyslexie Voor leerkrachten: houvast bij signaleren en aanpakken. uitgangspunten voor het Masterplan Dyslexie. handvatten voor beleid op het gebied van signalering en diagnose, begeleiding en behandeling, compenserende faciliteiten en het inzetten van computerhulpmiddelen.

Protocol Lezen & Dyslexie Wat staat er in: PO: vanaf groep 5 gebruik maken van ondersteunende en/of compenserende. Leerlingen worden er niet lui van, maar leren er beter door spellen. SBO: Compenserende software bevordert zelfredzaamheid, versterkt competentiegevoel en motiveert om te blijven lezen/schrijven. VO: Frustratie van talent > als de lees- en/of spellingproblemen zijn intellectuele en creatieve ontwikkeling belemmeren VO: Software voor tekst-naar-spraak en spraakherkenning hebben ook remediërende effecten. Beter beheersing lezen/schrijven MBO: eerst duidelijk hebben op welk gebied en met welk doel ondersteuning nodig is en ingezet wordt. HO: zwakke leestechniek compenseren met (verschillende) digitale hulpmiddelen. Kennismaking = wenselijk

Masterplan Dyslexie Het Masterplan Dyslexie heeft als doel een systematische en geïntegreerde aanpak van dyslexie in het onderwijs te realiseren.  Op de website vind je: - praktische informatie en antwoorden op veelvoorkomende vragen; - actuele ontwikkelingen rond dyslexie in Nederland; - informatie over activiteiten en producten van het Masterplan Dyslexie.

Hulpmiddelen Opmaak van tekst aanpassen: grotere letter, grotere afstand tussen de regels, minder tekst op een bladzijde of een combinatie hiervan. Gebruik maken van audio-opnames van teksten: luisterboeken, Kurzweil. Goede ondersteuning voor zaakvakken. Extra tijd bij lees- en schrijfactiviteiten Tekstverwerker met spellingcontrole voor kinderen met ernstige spellingproblemen. Leesliniaal: met vergroot leesvenster Leesplank: gerichter op werkplek Ondersteuningskaartjes: letter met plaatje, etc. Leesmaatje Remediërende software Tekst – spraak- software voor lezen & schrijven(spelling) Spraakherkenningssoftware Woordvoorspellers

ICT Hulpmiddelen bij dyslexie

Waarom? Motivatie verhogen Minder inspanning voor lezen Meer zelfstandigheid Competent voelen Functioneren op eigen (cognitieve) niveau Beter leren Tekstbegrip Verhogen lees- en spellingniveau Koos Henneman (2008) & Protocollen Leesproblemen en dyslexie

Wanneer zet je ze in: Bij ernstige dyslexie Onvoldoende vooruitgang Dreigende leerachterstand Negatief zelfbeeld/ weinig zelfvertrouwen Het inzetten van een ICT-hulpmiddel leidt tot een win-win situatie voor de leerling, maar ook voor de leerkracht en school! Bron: Ria Janssen (2011) ‘Wanneer zet ik hulpmiddelen in? En welke?

Dyslexie & ICT ICT middelen functioneel lezen functioneel schrijven technisch lezen begrijpend lezen strategisch schrijven spellen Dit schema geeft aan welke middelen kunnen worden ingezet. Remediëren= oefenen van vaardigheden Compenseren= ondersteunend. De leerling luistert naar het voorlezen en leest mee met de tekst. Krijgt hulp bij het schrijven Dispenseren= vervangend. Het lezen en/of schrijven wordt vervangen, de leerling leest/schrijft niet meer mee. remediëren compenseren dispenseren

Lezen Inzet software voor: Spelling Wanneer in te zetten?: bovenbouw leerling met een spellingniveau < groep 5 Belemmeringen: lage woordenschat, veel fouten, zwakke formulering Wanneer in te zetten?: bovenbouw leerling > 20% fouten bij het lezen van een tekst < 175 woorden per minuut

Compenseren, dispenseren en remediëren Van compenseren spreken we als maatregelen worden getroffen die de belemmeringen die het zwakke lezen en spellen met zich meebrengen, verminderen. Kenmerkend is dat de leerling de lees-/spellingtaak wèl uitvoert. Dispenseren betekent dat de leerling een bepaalde taak niet meer hoeft uit te voeren: hij krijgt dus vrijstelling. Met remediëren wil je de leerling begeleiden om op een hoger niveau te komen.

Remediëren Gericht op verhoging van niveau van: technisch lezen snelheid en accuratesse begrijpend lezen woordenschat, strategiegebruik, (meta-)cognitieve kennis en vaardigheden Voorbeelden: Leesladder > Zwijsen Zoeklicht interactief > Zwijsen Woordenhaai > Lexima Clicker > Lexima Remedioom > Lexima

Leesladder Doelgroep: groep 3 t/m 5 Doel: technisch lezen bevorderen, aandacht voor deelvaardigheden, leesbegrip en gebruik van syntactische en sematische informatie Adaptief: prestaties van leerlingen worden geregistreerd. Niveau oefeningen sluit hierbij aan 4 cd-roms met verschillende inhouden: cd-rom 1: lezen en spellen van klankzuivere mkm-woorden; cd-rom 2: automatiseringvan de elementaire lees- en spelhandleiding; cd-rom 3: letterclusters en spellingpatronen; cd-rom 4: meerlettergrepige woorden. Oefeningen in spelvorm Leerkrachtgedeelte om prestaties leerlingen te kunnen volgen Leesladder traint intensief de deelvaardigheden van het aanvankelijk lezen

Zoeklicht Interactief Doelgroep: groep 4 t/m 6 Doel: automatiseren 2 varianten: radende en spellende lezer

Woordenhaai Doelgroep: groep 3 t/m 8 Doel: automatiseren van diverse vaardigheden Combinatie van geluiden, spraak, plaatjes en tekst = multisensorieel Kan worden aangepast aan niveau van de leerling Resultaten worden opgeslagen

Remedioom Taalzwakke leerlingen met een achterstand op het gebied van woordherkenning en spelling. Gevarieerde oefeningen voor het technisch lezen en spellen van veel voorkomende Nederlandse woorden.

Clicker Programma ontwikkelen lees-, schrijf- en taalvaardigheden. Alle niveaus in het Basis- en Speciaal Onderwijs of als extra ondersteuning.  In het Voortgezet Onderwijs kan het programma ingezet worden voor het leren van vreemde, moderne talen.

Compenseren en dispenseren Belemmeringen verminderen: Hulp bieden bij dagelijkse activiteiten van lezen, spellen en stellen, structureren en studeren, proefwerken en examens Leerlingen zelfstandiger laten functioneren Goed voor het zelfvertrouwen en de motivatie

Richtlijn

Voorbeelden van voorleessoftware Daisyspeler Amis (Gratis) http://www.daisy.org/amis ReadingPen Deskbot (Gratis) http://www.deskbot.com/ Geavanceerde software: Sprint en Sprint Plus Kurzweil 3000 Zie ook de Productvergelijking voorleessoftware van www.masterplandyslexie.nl, onder producten > handzaam onderzicht: ICT en dyslexie.

Daisyspeler Beluisteren van (les)boeken Abonnement Dedicon Dyslexieverklaring is nodig om lid te worden Studieboeken op Daisy cd leren vanaf groep 5 Cd’s van nieuwe methodes hebben een goed zoeksysteem Helaas zijn nog niet alle studieboeken omgezet in Daisy Ook te huur bij bibliotheken

Sprint / Sprint Plus Ondersteuning functionele geletterdheid: lezen en schrijven Studeertools Doorlopende leerlijn van basisonderwijs, naar voortgezet onderwijs naar hoger onderwijs Aanbevolen voor scholen door protocol

Kurzweil 3000 Meest geavanceerd Alle tools binnen zelfde programma > tijdwinst en gebruiksgemak Doorgaande lijn van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs naar hoger onderwijs

Sprint vs Kurzweil Sprint Plus Kurzweil 1 stem Meerdere stemmen Paar tempoverschillen Snelheid volledig in te stellen Klanklezen en hakken/plakken Woordvoorspeller 24.000 woorden Woordvoorspeller 23.000 1 kleur markering Meerdere kleuren markeren Homofonen met plaatjes Alleen homofonen Mindmapfunctie Woordvoorspeller Skippy Woordvoorspeller Wody

Dragon Zet gesproken tekst om in geschreven tekst Via een microfoon wordt de tekst ingesproken waarna de computer de tekst omzet in geschreven vorm Kanttekening: Lastig om aan te leren. Vooral bij leerlingen met een slechte articulatie Eist veel van leerlingen (taakhouding, taalvaardigheid) Verbeteringen zijn tijdrovend en niet altijd efficiënt Voor leerlingen vanaf voortgezet onderwijs

Verstandig kiezen: http://www.lexima.nl/artikelen/advies/verstandig-kiezen Verstandig kiezen is rekening houden met: Taken en problemen Technisch en begrijpend lezen Spellen en strategisch schrijven Studievaardigheden Ernst van de dyslexie Beschikbaarheid digitale school- en studieboeken

Hoe staat het er bij u op school voor?   Quickscan ICT & Dyslexie http://www.lexima.nl/artikelen/advies/quickscan-dyslexie-ict-op-uw-school

Om eens nader te bekijken: Websites: Lettertype > http://www.studiostudio.nl/project-dyslexie/ Klokhuis > http://player.omroep.nl/?aflID=13308241 Richtlijnen voor toetsen/opdrachten op papier > http://www.goedtelezen.nl Dyslexie en ICT > http://www.dyslexie.kennisnet.nl/ Op de hoogte blijven > http://www.lexima.nl/nieuwsbrief Dyslexie-hulpmiddelenwijzer > http://www.dyslexie-ict.nl/

Extra informatie Websites: Technische maatjes downloaden: www.masterplandyslexie.nl Vul als zoekterm in: technische maatjes, kies :Technische maatjes bij dyslexie Producten http://www.masterplandyslexie.nl/ www.lexima.nl www.makkelijklezenplein.nl www.dedicon.nl www.letop.be > project surfplank http://www.bibliotheekeindhoven.nl/www/jeugd/dyslexie/HULPMIDDELEN.htm www.leestrainer.nl www.leerhof.be > EDU > eMindmaps (gratis, wel engels)

Test je kennis! Weet je wat dyslexie is? Kun je het omschrijven? Wat heeft dyslexie met de zorgverzekering te maken? Waar haal je informatie over signaleren en aanpak? Ken je Masterplan dyslexie? Ken je dyslexie hulpmiddelen? (Geen ICT) Wat gebruik je? Hoeveel ICT- hulpmiddelen voor ICT ken je? Weet je wat voor soort ICT-hulpmiddelen er zijn?

Bedankt voor uw aandacht Contact: www.rtpraktijknancy.nl