GEM EMMC: GEO-INFORMATION SCIENCE AND EARTH OBSERVATION FOR ENVIRONMENTAL MODELLING AND MANAGEMENT ERVARINGEN: Erasmus Mundus Fase I en II Erasmus Mundus.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Alexander: Bachelor Bedrijfseconomie in Aberdeen
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
OUDERINFORMATIEAVOND
1 Honoursonderwijs, wie profiteert? Woudschoten 2013.
Medezeggenschap en de Benchmark
Welkom en introductie Annemarie de Ruiter. Erasmus+ Hoger Onderwijs  Presentatie team NA  Plannen 2014 
De betaalbaarheid van de (eerstelijns) medische zorg
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Nieuwe reglementering 2009
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
The CAF Procedure voor externe feedback
1 Fonds Duurzaam Water terugkijken en vooruitblikken OS in-a-day, 11 december 2012 Pim van der Male.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Onze aanpak van de SEPA-migratie Seminar SEPA-migratie Pensioenfondsen 23 januari 2013 Hubert Baars Programmamanager.
KOPLOPERS en KLAPLOPERS ’Handhaven bij supermarkten, een open deur’
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ontwikkelingsimpact bij FMO Nanno Kleiterp – CEO van FMO, de Nederlandse Ontwikkelingsbank 13 december 2010.
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Herinrichting openbare ruimte project Van Ballegooijsingel
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Kabels en leidingen nabij watergangen
13 maart Kwaliteitszorg in internationalisering Deel 2: indicatoren Actie 2 van de Vlaamse Bologna-experten
VTB Technasium Vakcollege
Accountancy en Advisering
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Studeren in het buitenland
Wij werken met SIS Excellentieprogramma’s in SIS
Wil Weg Dagen 22 oktober 2013 studie en stage in het buitenland Jos Brommer IO-FNWI Faculteit NWI Dit.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Samen werken aan een gezonde regio!
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
LEO – Local exchange officer
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Inrichten van een dienst Weblectures
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Cultuurprofieldoelen;
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Groen water werkt samen
Optimaliseren BPV keten
Strategische Buurt Ontwikkeling
Universiteit TwenteIndustrieel Ontwerpen IDE-voorlichting Keuze en procedure 30 maart 2015Slide 1IDE-voorlichting.
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Uitwisselingen Mogelijke uitwisselingen - Binnen Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Buiten Europa : 1 semester of 1 academiejaar - Dual.
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Transcript van de presentatie:

GEM EMMC: GEO-INFORMATION SCIENCE AND EARTH OBSERVATION FOR ENVIRONMENTAL MODELLING AND MANAGEMENT ERVARINGEN: Erasmus Mundus Fase I en II Erasmus Mundus Action 1 Lyande Eelderink & Andrew Skidmore

OVERZICHT  Geschiedenis Relevantie, toegevoegde waarde, aansluiting arbeidsmarkt Fase I, ‘alumni survey’, Fase II  Ontwerp en implementatie Programmastructuur Kwaliteit, kosten, beursaanvraag, marketing, selectie, ‘joint degree’  Impact & verspreiding  ‘Challenges’  Toekomst 2

 Het GEM programma wordt gekenmerkt door een focus op brede milieu gerelateerde vraagstukken en oplossingen – gebruikmakend van geo- informatie technieken  Management + beleid spelen een belangrijke rol in de opleiding  GEM sluit nauw aan bij twee grote onderzoekthema’s van de EU; namelijk: ‘Information and communication technologies (ICT)’ en ‘Environment’ GESCHIEDENIS RELEVANTIE 3

De partners - ‘added value’: ITCBiodiversiteit, modelleren koolstofopslag in biomassa & voedselzekerheid LundGeo-informatica, modelleren broeikasgassen, ICT ReykjavikVeranderingen milieu (met name noordelijk halfrond) SouthamptonModelleren milieu oceanen & land Warsaw:Milieu, (EU) beleid en management SydneyVeldwerk en stagemogelijkheid GESCHIEDENIS RELEVANTIE, ‘TOEGEVOEGDE WAARDE’ PARTNERS 4

Strategic Advisory Board (SAB):  Organisaties uit publieke- en private sector, waaronder: National Aerospace Laboratory (NLR), Nederland ESRI, Nederland Ordance Survey, Engeland IGIK, Polen uitnodigingen uitstaand voor IJsland, Zweden  Dit orgaan evalueert de opleiding iedere twee jaar kritisch  Waarborgt relevantie en zorgt dat de leerresultaten (‘learning outcomes’) aansluiten bij de huidige arbeidsmarkt / industrie  Volgende bijeenkomst in januari 2014  Inzetbaarheid geëvalueerd in 2009 (slide 9); opnieuw ‘alumni survey’ in januari 2014 GESCHIEDENIS RELEVANTIE, AANSLUITING BIJ ARBEIDSMARKT 5

 2004: GEM ‘voorbereidingsjaar’ met 6 studenten; gefinancierd door de partneruniversiteiten  EM overeenkomst voor de periode  Vier partneruniversiteiten: (1) ‘Southampton University’ (Engeland), (2) ‘Lund University’ (Zweden), (3) ‘University of Warsaw’ (Polen), en (4) ITC (als zelfstandig instituut)  Onderwijs bij alle partners in vooraf bepaalde volgorde (1→2→3→4)  18 maanden, 120 ECTS, multiple degree, joint diploma supplement  Deelnemer aan het Fase I ‘Action 3’ programma met als partners: ‘Boston University’ (VS), ‘University of Sydney’ (Australië), en Tsinghua University (China) GESCHIEDENIS EM FASE I:

 : laatste ronde Fase I  Voorstel voor Fase II ingediend in april 2010  : geen Erasmus Mundus beurzen 2010: ‘Erasmus Mundus Label’ – de voordelen:  De Erasmus Mundus ‘Brand Name’ waarborgt continuïteit  Zorgt voor directe links met de EU en NUFFIC  ‘In-built QA’ vereisten om het EM label te behouden In 2010: 504 niet-EU aanvragen; 21 EU aanvragen; waarvan 13 niet-EU en 2 EU studenten in GEM 2010 hebben geparticipeerd GESCHIEDENIS EM FASE I:

GESCHIEDENIS 8

Belangrijke uitkomsten ‘alumni survey’(2009) – ter afronding van Fase I: 38%gecontinueerd met PhD onderzoek 38%werkzaam in geo-informatie of milieuveld 18%overige werkzaamheden (journalistiek, lokale overheid, design, enz.) 6%op zoek naar fondsen voor PhD onderzoek Uitdagingen:  Minimale deelname van studenten uit de EU  Logistiek en administratie  Teveel reizen en daardoor hoge reis/verhuiskosten GESCHIEDENIS ‘ALUMNI SURVEY’ 9

 EM overeenkomst voor Aanpassingen op basis van ‘survey’:  Nieuwe partner: ‘University of Iceland’ (IJsland) en ‘associate partner’: ‘University of Sydney’  Verbeterde programmastructuur: studenten beginnen in Lund of University of Twente/ITC (‘foundation year’) en gaan voor ‘specialization year’ naar tweede universiteit (Southampton, Warsaw, Reykjavik dan wel Lund/ITC)  Veldwerk en stagemogelijkheid in Australië; gefinancierd voor EU studenten (Category B)  22 maanden, 120 ECTS, multiple (veelal double) degree, joint diploma supplement GESCHIEDENIS EM FASE II:

‘Foundation year’ in (1) Nederland, of, (2) Zweden (jaar 1):  60 ECTS  12 modules in UT/ITC, of  5 modules in Lund  gezamenlijke lessen, seminars en discussie momenten met alle partners (ook Southampton, Warsaw, Reykjavik, Sydney) of vooraf gedefinieerde tijdstippen ‘Specialization’ (jaar 2):  Studenten reizen af naar Southampton, Reykjavik of Warsaw (of Enschede/Lund) – afhankelijk van onderzoeksinteresse + vraag markt (input ‘SAB’!)  60 ECTS  Trimester naar Sydney, Australië, voor stage en veldwerk (gefinancierd voor ‘Category B’ studenten) ONTWERP & IMPLEMENTATIE PROGRAMMASTRUCTUUR 11

De nieuwe programmastructuur:  Studenten reizen minder; minder reis/verhuiskosten en ‘onrust’  Meer vrijheid in het kiezen van een universiteit waar de thesis wordt uitgevoerd  Het programma is nu gelinkt aan regulier onderwijs in Nederland en Zweden waardoor en meer EU studenten meedoen aan het GEM programma ONTWERP & IMPLEMENTATIE PROGRAMMASTRUCTUUR 12

Interne kwaliteit:  Strengste vereisten worden aangehouden tijdens selectie en uitvoering  Iedere module wordt geëvalueerd door de student; aanpassingen worden gemaakt  Studenten representatie tijdens overleg management Externe kwaliteit:  SAB  Iedere twee jaar wordt de cursus geëvalueerd door een externe expert (‘SWOT analyse’); opnieuw in 2014 ONTWERP & IMPLEMENTATIE INTERNE- EN EXTERNE KWALITEIT 13

Opleidingskosten (‘tuition fee’):  EU:3,500 Euro  Niet-EU:9,500 Euro Deze inkomsten worden verdeeld door EU partners op basis van de contributie aan de opleiding (uitgedrukt in ECTS) ITC is financieel administratief verantwoordelijk (bankrekeningen, reizen, verzekering, rapportage) en krijgt hiervoor 10% De lumpsum voor organisatie wordt verdeeld over de 6 partners (inclusief Sydney) ONTWERP & IMPLEMENTATIE KOSTEN & INKOMSTEN 14

 Beursaanvragen worden in het najaar gedaan via de GEM database welke is ontwikkeld door Lund in samenspraak met ITC (wordt in 2013 eveneens gebruikt door 20 Action 2 consortia)  Studenten ‘uploaden’: ‘bachelor degree’, ‘diploma supplement’, cijferlijsten, talentest, motivatiebrief, onderzoeksvoorstel en aanbevelingsbrieven  Marketing voornamelijk via de GEM website, (alumni) netwerk, onderwijsbeurzen en social media  Jaarlijks > 800 aanvragen ONTWERP & IMPLEMENTATIE BEURSAANVRAAG 15

16

ONTWERP & IMPLEMENTATIE PROMOTIE ACTIVITEITEN 17

 Alle partners hebben toegang tot de beursaanvraag database  Selectie vindt jaarlijks plaats in januari – in aanwezigheid van alle partners (Sydney via Skype)  De strengste selectie eis van de partneruniversiteit wordt aangehouden  Er wordt een gerankschikte lijst gecreëerd op basis van de volgende criteria: ‘first degree university’, ‘first degree quality’, cijfers, voorgesteld thesis/project werk, Engelse test, motivatie (!), aanbevelingsbrieven  Na acceptatie van het EA coördineert het ITC de visa, reis, bankrekening / maandelijkse betalingen enz. ONTWERP & IMPLEMENTATIE SELECTIE 18

 Studenten ontvangen een ‘multiple degree’; in Fase II zijn dit voornamelijk ‘double degrees’  Een ‘joint degree’ is in theorie mogelijk – de mogelijkheden (‘fast track’) worden momenteel onderzocht (NVAO, OC&W) Knelpunt: Standpunt van OC&W dat ontvangers van een Nederlandse graad minimaal 25% van hun tijd ‘op campus’ in Nederland moeten zijn geweest ONTWERP & IMPLEMENTATIE JOINT DEGREE 19

 Kwaliteit en prestige  EU: organiseert marketing van alle EM cursussen – uitstekende profilering  ‘Scholar’ uitwisseling op Europees en Australisch niveau: kennisuitwisseling, aanpassen curriculum, onderzoek enz.  Verbetering van QA regelgeving; individuele kwaliteitseisen van de partneruniversiteiten worden kritisch onder de loep genomen IMPACT & VERSPREIDING 20

 Deelname specifieke ‘Windows’: Balkan, ENPI, Syria (tips zijn welkom!)  ‘Tuition fee’  ‘Joint degree’ CHALLENGES 21

Learning mobility → degree mobility: GEM: ‘quality review’ → 3 jaar extra financiering (na 2015) → vermelding in de ‘catalogue’ Quality review:  Selectie (prestatie, relevantie, type diploma)  Management / financiën  ‘Sustainability’ (eveneens genoemd: link industrie / arbeidsmarkt) TOEKOMST ERASMUS PLUS 22

VRAGEN? BEDANKT! LYANDE EELDERINK