Omgaan met fluctuerende melkprijs in de VS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Advertisements

Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Technische en economische kengetallen van rosés in 2008 Willeam Schoonhoven.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 3: Geld over en tekort
“Hoe kom ik aan klanten?”
Copyright © Kristof Deferm
Bilanx Financial Planners B. V
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
20 jaar eerlijke handel Duurzame economie begint met Solidaridad.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Goedemorgen …….en.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Agenda:  Voorstellen  Het Hyundai Mobiliteitsplan; Zorgvrij leasen  Rekenvoorbeeld  Eventuele bezwaren  Het vervolg…
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Succes met BIM in de praktijk
dy dx De afgeleide is de snelheid waarmee y verandert voor x = xA
Samen kun je meer Jelle Zijlstra, Animal Sciences Group Divisie Veehouderij.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Havo 3 Paragraaf 4.1 t/m 4.3.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Winstmaximalisatie monopolist
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Innovatie en Educatie in agrarische productie Het IAP N. V
Ruud Huirne, Wageningen UR
Het erf van de toekomst Jan Broos Brooswater B.V..
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
Theory of the firm: Michael C. Jensen William H. Meckling
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Toegevoegde Waarde Productie = inkomen.
Hoofdstuk 5 “Een eigen bedrijf”
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
workshop Veranderen: een noodzaak!? Verandering en vernieuwing leveren winst op.
Enkel het resultaat telt....
Door: Wilbert Leermakers
FRANCHISE DEVELOPMENT BENELUX B.V.
Hoeveelheidsaanpassing I
Hoeveelheidsaanpassing II
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Nike Supply Chain Management
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
8.3 Hoe is de welvaart verdeeld?
Houd uw winkel in de hand met. Strategie Wat heeft u in de hand? Uw inkopen (u koopt alleen in wat nodig is) Uw verkopen (u rekent snel en efficiënt.
Zelfgemaakte wafel en appelcake Groepsopdracht “Marketing” 1 e semester.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
The POWER of
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Kostprijs & verkoopprijs
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Groeien in rendement Meer info: Jelle Zijlstra, Wageningen UR Livestock Research Financiering: Productschap Zuivel.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom Havo 5..
Managen van een onderneming
Economische kringloop
Financiering en inkoop
De Kostprijs Why Bother?.
Transcript van de presentatie:

Omgaan met fluctuerende melkprijs in de VS Ted van Raaij

In vogelvlucht Hier woon ik Videofilm Bedrijfsopzet Uitdagingen bedrijfsontwikkeling Verschil Nederland en de VS Vermarkten

Hier woon ik …..

Hier woon ik …..

Hier woon ik …..

Videofilm …….

Bedrijfsopzet South Charleston, Central Ohio 2.000 melk- en kalfkoeien Totale productie 20 miljoen kilo melk 1.100 stuks jongvee op contract bij jongvee-opfokkers Bedrijfsgebouwen op 20 hectare Totale oppervlakte 65 hectare

Bedrijfsopzet Voer en mest via contracten met 5 lokale akkerbouwers. Totaal 1.650 hectare Vergunning voor 3.000 melk- en kalfkoeien Bedrijf in eigendom met moeder en mij als aandeelhouders Verhuizing in 2002. Bedrijf in 2003 gebouwd door Vreba-Hoff

Schema personeel

Uitdagingen bedrijfsontwikkeling Snellere bedrijfsontwikkeling Efficiënt werken Vooruit zien en denken Problemen snel corrigeren Prioriteiten stellen in werkverdeling en uitgaven Cashflowmanagement en voorraadbeheer

Uitdagingen bedrijfsontwikkeling Prestatie en resultaten: ruim boven gemiddelde Maand- of kwartaalboekhouding als goede graadmeters Resultaten per kilo melk, ken je kostprijs Plan vergunning en financiering bedrijfsontwikkeling Marketing

Verschil Nederland en de VS Geen melkquotum Lagere grondprijzen Vrije marktwerking (invloed wereldmarkt) Mogelijkheid in- en verkoop producten (voer en melk hoofdzaak) Schaalgrootte, personeel Nederland Beter inspelen op wereldmarkt Grotere variatie producten Goede infrastructuur Hoogwaardige landbouw, automatisering, kennis Zeer goed klimaat

Vermarkten Risicomanagement in veranderende markt. Ik noem het verzekering van inkomen Leg zowel de kosten- als de opbrengstenkant vast Weet wat je productiekosten zijn Tijdstip van vermarkten is bepalend voor het succes. Probeer de cyclus te bepalen en vraag om adviezen Goed vermarkten betekent een stabieler inkomen

Vermarkten

Vermarkten

Vermarkten Geeft financiers en investeerders meer zekerheid Naarmate bedrijven groter worden een goede methode om het resultaat te verbeteren Verschillende vormen: vaste prijs, minimum prijs, maximum prijs met upsite rider; melk gekoppeld aan voercontract Spelregels: contract per maand, max. 24 maanden Prijs class III CBT Minimaal 20000 pound per contract. Niet meer dan 75% van productie.

Vermarkten Vermarkten met de coöperaties grote voordelen In NL zouden de grotere coöperaties dit mogelijk moeten maken voor de leden Bedenk een ding we drijven handel om onze koeien en kalveren te verkopen Maar de melk ons hoofd inkomen geven we gewoon mee In NL hebben we al laten zien dat we de beste melk veehouders zijn nu het ondernemerschap verder uit bouwen denk vooruit blijf ‘creative as we say: think outside the box.’

Bedankt voor uw aandacht