Programma informatieavond Kromhout

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
Advertisements

Nieuwbouw De Kaardebol
Bouwen en Wonen in Gouda
Informatieavond 26 september 2007
Welkom Informatiebijeenkomst IDOP Galder-Strijbeek 28 februari 2011.
Wijkconferentie Zuiderburen 2011 ….. Presentatie project Drachtsterweg e.o. ….. 13 april 2011.
Bewonersavond Steenstraat april Steenstraat 14 Programma: •Inleiding door wethouder Jan Burger •Toelichting door architect en Volksbelang.
Waaijakkers II Een woonwijk met een Aerdts karakter.
19 april 2011 Programma Wonen en Zorg 10.00Opening door projectleider, Edith Mostert Kees Nauta, adviseur/onderzoeker Het Pon De maatschappelijke.
Informatieavond bouwplan “Venus” Herveld
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
Dorpshuus Heino MFA Heino
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Presentatie nieuwe gemeenteraad
3. Het Hart van De Meern Stappenplan na conferentie
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
ONDERWERPEN 23 JANUARI 2013: 1. Netwerkbijeenkomst Regionaal Parkeerbeleid 5 maart 2. Gerealiseerd Ketenmobiliteit Plannen/ Doelen Ketenmobiliteit.
Verkeersplan Binnenstad
Herinrichting openbare ruimte project Van Ballegooijsingel
: Parkeren omgeving Wilhelminaplein Parkeeronderzoek Wilhelminaplein Resultaten en advies over instellen parkeerschijfzone.
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Gebiedsplan Afrikaanderwijk
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
Schilders- en Waddenbuurt Informatieavond 26 februari 2009
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Informatieavond Waterdonken 26 februari 2013
Informatieavond Waterdonken 15 februari 2012
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Planstudie Uitbreiding Sluis Eefde
CENTRUMPLANNEN EELDE EN VRIES informatieavond 18 januari 2011.
Informatieavond 17 april 2012 project Zuidwende-Zuid.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
3 december informatieavond over IKC Aadorp uur inloop met koffie uur start presentatie door NBS de Kei en PC de Rank. Ingrid en Julian
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
Hoorzitting ontwerp-vergunning Derde Merwedehaven Avondvoorzitter Guido Camps.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Projectleider Matthijs Numan Toelichting op het Collegebesluit over het Europaplein Hoe is het besluit tot stand gekomen? Verdere besluitvorming.
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
! Regionaal bedrijventerrein Land van Heusden en Altena.
Teylingen samen groen Informatieavond voor bewoners Kagerbuurt 13 januari 2013.
Bijpraten over de Wmo
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Ombouw Amstelveenlijn
Inspraak bewonersvereniging De Bongerd
Eindbijeenkomst Inrichtingsplan Dijklint 21 maart 2013.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Informatieavond 22 sept Herontwikkeling Veurse Achterweg 26
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
Realisatie windmolens in Coevorden
Programma: uur Inloop met koffie/thee en wat lekkers uur Opening door Angelique de Wit uur Verlies, afscheid en rouw door Ineke Koedam.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
De Groene Wei 6 oktober Situatie Vogelvlucht.
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren - Fase II. Even voorstellen Welkom vanavond!
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Grauwe Polder. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Centrumplan Schaijk informerend en opiniërend voorbereidende raadsvergadering van 7 december 2010.
Parkeerbehoefte Centrum en Schil Ontwikkeling en gevoeligheidanalyse 17 januari 2012.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Centrum-West. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Informatiebijeenkomst voorontwerp bestemmingsplan 13 augustus 2013
parkeergarage Kromhout.
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
INFORMATIE-BIJEENKOMST 5 oktober 2017
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Informatiebijeenkomst PrimA4a
Transcript van de presentatie:

Programma informatieavond Kromhout Woensdag 17 december 2008 19.30 – 21.30 uur Wantijpaviljoen, Wantijpark 1, Dordrecht 19.30 – 19.45 uur Inloop 19.45 – 19.50 uur Welkom door gespreksleider Stefan Rutte 19.50 – 20.00 uur Toelichting op de plannen door wethouder Ferdinand van den Oever 20.00 – 20.20 uur Uitleg varianten door projectleider B2 07 Projectontwikkeling VOF 20.15 – 20.30 uur Pauze en gelegenheid tot indienen van vragen bij gespreksleider 20.30 – 21.20 uur Vragen/interview door gespreksleider aan wethouder en projectleider 21.20 – 21.30 uur Conclusies 21.30 uur Afsluiting door gespreksleider

Ontwikkeling Van Damme terrein Kromhout

Waarom een parkeergarage? Parkeerdruk in de binnenstad hoog, neemt de komende jaren toe, o.a. door ontwikkeling Hofkwartier. Aan oostzijde binnenstad behoefte aan circa 1000 parkeerplaatsen. Verkeer wat uit oosten komt aan oostzijde binnenstad opvangen. Verkeersdruk op wegen rondom centrum hierdoor verminderen. Wat is de reden dat er een parkeergarage aan oostzijde van de binnenstad wordt gerealiseerd? De parkeerdruk in de binnenstad is hoog en zal de komende jaren als gevolg van ontwikkelingen als het Hofkwartier toenemen. Om deze druk op te kunnen vangen is het noodzakelijk dat parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Op dit moment liggen alle parkeergarages aan de westzijde van de binnenstad. Ook verkeer wat uit oostelijke richting komt moet dus helemaal naar het westelijk deel van de stad rijden. We willen dit verkeer graag aan de oostzijde opvangen, zodat de wegen rondom het centrum worden ontlast. Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om parkeerplaatsen te realiseren aan de oostzijde van de binnenstad.

Een stukje geschiedenis 1998 motie gemeenteraad onderzoek naar parkeergarages in noordoostelijk deel binnenstad. Locatie Kromhout aangewezen als mogelijke locatie. 2005 ontwikkeling parkeergarage Kromhout lijkt op korte termijn niet mogelijk. Inzetten op ontwikkeling parkeergarage Steegoversloot. Mocht ontwikkelaar locatie Kromhout aan kunnen kopen dan opnieuw besluiten tot verdere ontwikkeling parkeergarage. 2008 ontwikkelaar koopt locatie Kromhout aan. 2008 collegebesluit realisatie parkeergarages Steegoversloot en Kromhout. Al meer dan 10 jaar streven naar realisatie parkeergarages in oostelijk deel binnenstad, Steegoversloot destijds meest gunstige locatie. Naast de locatie Steegoversloot is een aantal reservelocaties aangewezen. Eén daarvan is het terrein aan de Spuihaven, nabij de St. Jorisbrug. In 2005 kon locatie niet worden aangekocht door ontwikkelaar. Inzet daarom op locatie Steegoversloot (raadsbesluit) In 2008 is locatie Kromhout alsnog door ontwikkelaar aangekocht Collegebesluit tot realisatie parkeergarages Steegoversloot en Kromhout. Steegoversloot niet op korte termijn te realiseren ivm verhuizing Da Vinci naar Gezondheidspark. Kromhout wel op redelijk korte termijn te realiseren. Voor de bewoners is van belang te weten dat beide garages worden gerealiseerd, maar dat aantal plaatsen dat in Steegoversloot wordt gerealiseerd wel afhankelijk zal zijn van wat er aan het Kromhout kan worden gerealiseerd. We zetten in op een grotere garage aan het Kromhout en een kleinere bij Steegoversloot. De reden hiervoor is dat Kromhout verder buiten het centrum ligt dan Steegoversloot. Verkeer naar deze garage is makkelijker af te wikkelen. We geven er de voorkeur aan verkeer zoveel mogelijk buiten het centrum te houden. We gaan nu verder met de ontwikkeling van de locatie Kromhout. Deze ontwikkeling moet plaatsvinden binnen het geldende beleid van de gemeente.

Wat is het beleid? Structuurvisie Dordrecht 2020 Verkeersplan Schil Mobiliteitsplan Bestemmingsplan Schil Oost 2008 Structuurvisie 2020 met woningbouwbeleid ingezet op aantrekken en behouden van hoge en middeninkomens voor de stad Verkeersplan Schil, maatregelen in kader verkeersveiligheid Mobiliteitsplan, verkeersradialen ontsluiting parkeergarages, parkeerbehoefte aan oostzijde van centrum vastgesteld op 1000 parkeerplaatsen, ontlasten westzijde stad, 70% / 30% verdeling parkeerplaatsen, noodzaak toevoeging 1000 parkeerplaatsen aan oostzijde binnenstad, ontwikkeling Stadswerven, Hofkwartier en toevoegen woonprogramma binnenstad Het bestemmingsplan geeft aan wat er op de locatie Kromhout gerealiseerd mag worden. Daarnaast is ook de Egalisatiereserve parkeren ingesteld, dit vormt het financiële kader voor de ontwikkeling van parkeergarages. De locatie Kromhout moet binnen deze beleidskaders worden gerealiseerd.

Wat wordt er gerealiseerd? Ontwikkelaar realiseert woningen/appartementen (inclusief benodigde parkeerplaatsen) en openbare parkeergarage. Totaal 530 parkeerplaatsen (130 parkeerplaatsen t.b.v. woningen en 400 openbare parkeerplaatsen). Locatie wordt ontwikkeld door ontwikkelaar. Deze realiseert woningen (appartementen) inclusief de parkeerplaatsen voor deze woningen. Aanvullend realiseert de ontwikkelaar een openbare parkeergarage. Deze garage zal circa 530 parkeerplaatsen hebben (130 voor de woningen en 400 openbaar). Verder toelichting op ontwikkeling door ontwikkelaar.

Hoe is de parkeergarage bereikbaar? Aanrijdroute parkeergarage over de Noordendijk (Mobiliteitsplan en onderzoek Goudappel Coffeng). Kromhout toegang tot parkeergarage, overige deel doodlopend (voorkomen sluipverkeer). De aanrijdroute naar de parkeergarage is vastgesteld. Dit zal via de Noordendijk verlopen. In 2005 is een onderzoek uitgevoerd door Grontmij. Dit onderzoek voldeed niet. Daarom is door Goudappel Coffeng een second opinion uitgevoerd op het onderzoek van Grontmij naar garage Steegoversloot. In het onderzoek van Goudappel is gekeken naar zowel Kromhout als Steegoversloot en zijn beide locaties met elkaar vergeleken. Door Grontmij was voorgesteld het verkeer naar de garage over de Hallinqlaan/Stooplaan te laten rijden. Door Goudappel is dit gewijzigd, voorgesteld is het verkeer over de Noordendijk te laten rijden. Dit pas binnen het Mobiliteitsplan. Deze aan- en afvoerroute naar de parkeergarage is inmiddels vastgesteld. Deze route geldt voor beide parkeergarages. Door Goudappel is aangegeven dat in omgeving Steegoversloot maar een beperkte toename van het autoverkeer gewenst is, daarom aantal parkeerplaatsen hier beperken. Voor Kromhout geldt dit gezien ligging minder, daarom aantal parkeerplaatsen hier intensiveren. (past binnen het beleid van de gemeente). Door de ontwikkelaar zijn twee varianten voor de parkeergarage uitgewerkt. Deze worden straks door de ontwikkelaar toegelicht. Voorstel is Kromhout alleen toegang tot parkeergarage te maken, overig deel dan doorlopend (voor autoverkeer). Dit om sluipverkeer te voorkomen. Hoe groot doodlopende deel dan is, hangt af van situering inrit garage. Verdere toelichting door ontwikkelaar.

Wat zijn de randvoorwaarden? Vigerend bestemmingsplan Schil Oost (2008) Voor realisatie ondergrondse parkeergarage herziening bestemmingsplan nodig Ontwikkeling moet een hoog kwaliteitsniveau hebben, aansluiten op bestaande bebouwing Behoud schoorsteen Gemiddelde bebouwingshoogte van 13 meter In- en uitgang parkeergarage voor voetgangers op kop van bouwblok aan Sint Jorisweg De gemeente stelt de randvoorwaarden voor de ontwikkeling aan het Kromhout vast. Het bestemmingsplan schil Oost is het vigerende bestemmingsplan. Dit bestemmingsplan staat woningen wel toe, maar een openbare parkeergarage niet. Voor een parkeergarage is een herziening van het bestemmingsplan nodig. Procedure hiervoor wordt nog in kaart gebracht. Eis is een hoog kwaliteitsniveau (ook gezien gewenst niveau woningen volgend uit Structuurvisie). Er moet worden aangesloten op de bebouwing in de omgeving, ook op rooilijn. De schoorsteen moet behouden blijven. De maximale bebouwingshoogte is 13 meter. De in- en uitgang voor voetgangers moet zo dicht mogelijk bij de binnenstad komen te liggen, dus aan de kop van het bouwblok aan de Sint Jorisweg.

Wat is de rolverdeling? Ontwikkeling locatie door ontwikkelaar Gemeente toetst ontwikkeling aan beleid en bestemmingsplan Gemeente naar verwachting eigenaar en exploitant garage Kort neerzetten wat de rollen van de partijen zijn, duidelijk maken dat de gemeente niet ontwikkelt.

Planning 2009 opstellen ontwerp woningen en parkeergarage + starten benodigde procedures (inclusief inspraak) 2010 verwachte start bouw 2011 verwachte oplevering woningen en parkeergarage Funderingsherstel wordt in planning project meegenomen De planning moet nog worden vastgesteld. Globaal zal de planning er als volgt uit zien: 2009 opstellen ontwerp woningen en parkeergarage. Ook wordt in 2009 gestart met de nodige procedures. Bewoners hebben in deze procedures vanzelfsprekend inspraakmogelijkheden. In 2010 zal dan naar verwachting worden gestart met de bouw. In 2011 worden dan de woningen en de parkeergarage opgeleverd. Er wordt nog nagedacht over hoe de bewoners te betrekken. Hierover worden ze nog geinformeerd. Vanzelfsprekend krijgen ze inspraak in het traject. Aantal woningen op Kromhout kampen met funderingsproblematiek (gedeelte al eigendom ontwikkelaar, gedeelte eigendom gemeente en gedeelte particulier eigendom). Door gemeente is aangegeven dat nu geen herstel wordt uitgevoerd. Dit wordt meegenomen in project.