cultuurcentra in cijfers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De Vlaamse audiovisuele sector: een socio- economische profilering Isabelle De Voldere Hans Everaert.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
60+ Gezond en Wel in Drijber, Spier en Wijster 9 NOVEMBER 2012.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Boekhouding.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Duurzaamheid en kosten
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
Infomoment Oproep ontwikkelings- educatie oktober 2013.
Sessie Gebruik zalen OC de Cerf & OC De Stekke Gebruik Guldenberg Alle vergaderaccommodaties & leskeukens & cafetaria’s Dwarsschuur 13 januari 2014.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Softwarepakket voor het catalogeren en determineren van fruitsoorten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Hoger onderwijs in cijfers Persconferentie Brussel, 15/12/2011.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 IMPULSREGLEMENT FINANCIËLE LUIK. 2 AANZET PROJECTBEGROTING PER PROJECTJAAR UITGAVEN: PERSONEELSKOST WERKINGSKOST INKOMSTEN: GEVRAAGDE PROVINCIALE SUBSIDIE.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Presentatie resultaten handelspandenbeleid Turnhout Mechelen 22 november 2007 Suzy Maes, schepen lokale economie.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Cijfers Zorg en Gezondheid
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
0 HJ Breen Wisselbeker Seizoen Veld en Zaal minst gepasseerde keeper/keepster Geldrop, dinsdag 19 juni 2012.
SYSTEEM VRIJETIJDSPAS sociaal tarief - diversiteit binnen sport toepassing in Izegem AV SF 22 april 2010 SF: Stijn Werbrouck
26 februari 2010 “zet mij in cc” invalshoek: het lokaal cultuurbeleid & spreiding van podiumkunsten Andy Vandervoort.
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Centrummaten en Boxplot
Algemene Ondernemersvaardigheden
DUURZAAM NAAR SCHOOL VLAAMS REGEERAKKOORD
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Algemene Ondernemersvaardigheden
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Transcript van de presentatie:

cultuurcentra in cijfers voorstelling publicatie Andy VANDERVOORT Christine VAN DE STEENE Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen

Vandaag voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen

voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen

cultuurcentra in cijfers publicatie voor cultuurcentra (<> brede publiek) gegevens refertejaar 2005 5 thema’s spreiding van cc’s over Vlaanderen (kaartje) financiën personeel cultuurspreiding (activiteiten en deelnemers) cultuurparticipatie

wegwijs in de publicatie geen tekstboek titel = vraag grafiek = antwoord tabel = voor meerwaardezoeker niet alle materiaal verwerkt in publicatie pionierswerk juistheid van gegevens primeert geen cijfers over cultuurcentra apart (uitzondering: subsidiebedragen 2005) bloemlezing

Welke inkomsten hebben de cultuurcentra? gemiddeld: 1 448 765,97 euro mediaan: 1 282 430,72 euro gemiddeld: 658 725,59 euro mediaan: 574 486,14 euro gemiddeld: 420 745,10 euro mediaan: 422 604,10 euro

wat is de herkomst van de subsidies?

wat is de herkomst van eigen inkomsten?

wat zijn de belangrijkste uitgaven? gemiddeld: 3 023 978,20 euro mediaan: 2 718 201,19 euro gemiddeld: 1 441 235,30 euro mediaan: 1 116 464,64 euro gemiddeld: 910 436,95 euro mediaan: 934 728,96 euro

wat is gemiddelde loonkost per cultuurfunctionaris? gemiddelde loonkost 55 210,56 euro mediaan loonkost 53 619,18 euro

Hoeveel stafleden zijn er gemiddeld per cc?

gegevens personeel beperkte uitwerking in cultuurcentra in cijfers registratie is niet eenvoudig gegevens vertoonden verschillende interpretaties gevolg: onvolledige gegevens refertejaar 2005: beperkt tot stafleden 2006: extra inspanning bij nazicht  meer rapportering?

verhouding receptieve en eigen activiteiten? 75,69% 24,31% 71,12 28,88 85,43 14,57

eigen activiteiten (%) eigen activiteiten deelnemers (%)

eigen activiteiten voor scholen (%) deelnemers eigen activiteiten voor scholen (%)

Hoeveel eigen activiteiten worden omkaderd? (%)

voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen

1ste nazicht gegevens nazicht op formele elementen begin juni 2007 97% van cc’s tijdig ingestuurd ca. 60% van cc’s stuurde volledige set excelmappen aandachtspunten? alleen beveiligde versie opsturen één versie volledigheid van gegevens

2de nazicht gegevens detailnazicht vanaf juli 2007 resultaten? op basis van checklist (40-tal elementen) excelmappen objectief, voor elk cc minimaal zelfde nazicht eventuele interpretatieverschillen komen snel aan het licht resultaten? perfectie bestaat niet, ook niet bij registratie 75% van alle cc’s  nazorg nodig  mail met vragen/bemerkingen  telefoontje

aandachtspunten registratie (1) uitsplitsing activiteiten over locaties (2) volledige registratie samenwerking (3) noteren van duiding bij educatieve activiteiten (4) diensten in huis (5) actieve klanten (6) inkomsten en uitgaven diversen (7) personeel volledig invullen

(1) uitsplitsing activiteiten over locaties 145 + 34 <> 1 + 29 + 0

(2) volledige registratie samenwerking witte kolom  aantal activiteiten in samenwerking grijze kolommen  met welke actoren werd samengewerkt vaak vergeten in te vullen

(3) duiding bij educatieve activiteiten publicatie of syllabus bij een educatieve activiteit mag je registreren als duiding promotie <> duiding …

(4) diensten in huis enkel educatieve diensten in huis in het vak omschrijving inhoudelijke omschrijving van de activiteit (niet louter de actor!)

(5) actieve klanten 831 + 1242 = 2073 <> 1735 actieve klant? 831 + 1242 = 2073 <> 1735 actieve klant? persoon met minstens één deelname tijdens refertejaar  best vertrekken vanuit adressenbestand

(6) inkomsten en uitgaven diversen inkomsten en uitgaven niet eigen aan werking cc alleen werkelijke kasstromen wat niet registreren als diversen? interne transacties overgedragen winst of verlies vorig boekjaar wat onder andere thema’s thuishoort

divers of niet? geen divers wel divers onderhoud auto, ticketverkoop voor derden zonder winstmarge, toelage van gemeente aan vzw, vestiairegeld, subsidie Vlaamse overheid aan gemeente, subsidie vvc aan gemeente, overgedragen winst vorig boekjaar, teruggave werkingskost gebouwen wegens toepassen verdeelsleutel… wel divers ristorno verzekering, minwaarde of meerwaarde bij ticketverkoop voor derden, bankkosten, nalatigheidintresten, schadevergoeding…

(7) personeel onvolledig ingevuld alle gegevens invullen ook aantal werkdagen afwezigheid  enkel gebruikt om aantal vte te nuanceren  geen statistiek over werkverzuim! verandering in statuut, niveau, vte…  periode steeds afbakenen gelegenheidspersoneel  vte’s ramen blanco lijnen of lay-out zijn overbodig en verhinderen het automatisch inlezen

voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen

gegevensset voor 2007 2006 2006 2006 cultuurcentrum 2006 2007 2007 activiteiten 2006 2007 financiën 2006 2007 cultuurcentrum personeel 2006 publiekswerving 2007 infrastructuur

activiteiten voor scholen betere registratie omkaderingsactiviteiten voor scholen excelmap activiteiten_deelnemers werkblad: scholen en actieve klanten

infrastructuur wat is al gebeurd? begripsafbakening met hulp van feedbackgroep alle oude fiches worden omgezet in excelmappen terugkoppeling aan aantal cultuurcentra (beginfase) elektronisch document laten nakijken eventueel verbeteringen einddoel: terugkoppeling aan alle cultuurcentra voordeel? geen invulwerk meer voor cultuurcentra elektronisch document is mogelijke input voor database

gewijzigde regelgeving voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen

aanpassing decreet: subsidie enveloppensubsidie 325 000 euro voor categorie A 190 000 euro voor categorie B 110 000 euro voor categorie C besteding? loonkosten stafleden die werken in cultuurcentrum (A of B-niveau) bijkomende subsidie categorie A  convenant cc en Vlaamse overheid categorie B en C  inspanningsverbintenis

ontwerp uitvoeringsbesluit enveloppensubsidie minstens vijfvoud hiervan blijven uitgeven bijkomende subsidie: wat indienen? categorie A: wordt bepaald in overleg met kabinet categorie B en C inspanningsverbintenis goedgekeurd door gemeenteraad timing bijkomende subsidie? indienen vóór 1 december 2007

overzicht prioriteiten bereiken van nieuw publiek verruiming aanbod met door Vlaamse overheid gesubsidieerde/ondersteunde gezelschappen gezelschappen uit podium (nieuw talent), vanuit het kunstendecreet erkende gezelschappen… ondersteunen/toegankelijk maken van aanbod lokale gezelschappen en verenigingen  technische, organisatorische, inhoudelijke, financiële ondersteuning van publieksactiviteiten van lokale gezelschappen

inspanningsverbintenis (categorie B en C) duidelijk lokaal engagement van gemeente en cc gemeente (gemeenteraadsbeslissing) moet verklaren: te werken aan één, twee of drie prioriteiten de verkregen subsidie aanwenden voor de gekozen prioriteiten verklaren jaarlijks een verantwoording in te dienen volgens model administratie

verantwoordingsnota (categorie B en C) jaarlijks indienen vóór 1 juni vermelding van gekozen prioriteit(en) inhoudelijke beschrijving van concrete activiteiten, projecten… eigen evaluatie van gekozen projecten budget dat voorzien was door gemeente de afrekening per prioriteit BONDIG! doel van deze bijkomende subsidie? stimulans voor gemeente én cultuurcentrum minimale planlast

voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen

info? www.vlaanderen.be/lokaalcultuurbeleid Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen team lokaal cultuurbeleid Arenbergstraat 9 - 4de verdieping 1000 Brussel Christine Van de Steene [t] 02 553 42 61 [e] christine.vandesteene@cjsm.vlaanderen.be Andy Vandervoort [t] 02 553 42 17 [e] andy.vandervoort@cjsm.vlaanderen.be