cultuurcentra in cijfers voorstelling publicatie Andy VANDERVOORT Christine VAN DE STEENE Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen
Vandaag voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen
voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen
cultuurcentra in cijfers publicatie voor cultuurcentra (<> brede publiek) gegevens refertejaar 2005 5 thema’s spreiding van cc’s over Vlaanderen (kaartje) financiën personeel cultuurspreiding (activiteiten en deelnemers) cultuurparticipatie
wegwijs in de publicatie geen tekstboek titel = vraag grafiek = antwoord tabel = voor meerwaardezoeker niet alle materiaal verwerkt in publicatie pionierswerk juistheid van gegevens primeert geen cijfers over cultuurcentra apart (uitzondering: subsidiebedragen 2005) bloemlezing
Welke inkomsten hebben de cultuurcentra? gemiddeld: 1 448 765,97 euro mediaan: 1 282 430,72 euro gemiddeld: 658 725,59 euro mediaan: 574 486,14 euro gemiddeld: 420 745,10 euro mediaan: 422 604,10 euro
wat is de herkomst van de subsidies?
wat is de herkomst van eigen inkomsten?
wat zijn de belangrijkste uitgaven? gemiddeld: 3 023 978,20 euro mediaan: 2 718 201,19 euro gemiddeld: 1 441 235,30 euro mediaan: 1 116 464,64 euro gemiddeld: 910 436,95 euro mediaan: 934 728,96 euro
wat is gemiddelde loonkost per cultuurfunctionaris? gemiddelde loonkost 55 210,56 euro mediaan loonkost 53 619,18 euro
Hoeveel stafleden zijn er gemiddeld per cc?
gegevens personeel beperkte uitwerking in cultuurcentra in cijfers registratie is niet eenvoudig gegevens vertoonden verschillende interpretaties gevolg: onvolledige gegevens refertejaar 2005: beperkt tot stafleden 2006: extra inspanning bij nazicht meer rapportering?
verhouding receptieve en eigen activiteiten? 75,69% 24,31% 71,12 28,88 85,43 14,57
eigen activiteiten (%) eigen activiteiten deelnemers (%)
eigen activiteiten voor scholen (%) deelnemers eigen activiteiten voor scholen (%)
Hoeveel eigen activiteiten worden omkaderd? (%)
voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen
1ste nazicht gegevens nazicht op formele elementen begin juni 2007 97% van cc’s tijdig ingestuurd ca. 60% van cc’s stuurde volledige set excelmappen aandachtspunten? alleen beveiligde versie opsturen één versie volledigheid van gegevens
2de nazicht gegevens detailnazicht vanaf juli 2007 resultaten? op basis van checklist (40-tal elementen) excelmappen objectief, voor elk cc minimaal zelfde nazicht eventuele interpretatieverschillen komen snel aan het licht resultaten? perfectie bestaat niet, ook niet bij registratie 75% van alle cc’s nazorg nodig mail met vragen/bemerkingen telefoontje
aandachtspunten registratie (1) uitsplitsing activiteiten over locaties (2) volledige registratie samenwerking (3) noteren van duiding bij educatieve activiteiten (4) diensten in huis (5) actieve klanten (6) inkomsten en uitgaven diversen (7) personeel volledig invullen
(1) uitsplitsing activiteiten over locaties 145 + 34 <> 1 + 29 + 0
(2) volledige registratie samenwerking witte kolom aantal activiteiten in samenwerking grijze kolommen met welke actoren werd samengewerkt vaak vergeten in te vullen
(3) duiding bij educatieve activiteiten publicatie of syllabus bij een educatieve activiteit mag je registreren als duiding promotie <> duiding …
(4) diensten in huis enkel educatieve diensten in huis in het vak omschrijving inhoudelijke omschrijving van de activiteit (niet louter de actor!)
(5) actieve klanten 831 + 1242 = 2073 <> 1735 actieve klant? 831 + 1242 = 2073 <> 1735 actieve klant? persoon met minstens één deelname tijdens refertejaar best vertrekken vanuit adressenbestand
(6) inkomsten en uitgaven diversen inkomsten en uitgaven niet eigen aan werking cc alleen werkelijke kasstromen wat niet registreren als diversen? interne transacties overgedragen winst of verlies vorig boekjaar wat onder andere thema’s thuishoort
divers of niet? geen divers wel divers onderhoud auto, ticketverkoop voor derden zonder winstmarge, toelage van gemeente aan vzw, vestiairegeld, subsidie Vlaamse overheid aan gemeente, subsidie vvc aan gemeente, overgedragen winst vorig boekjaar, teruggave werkingskost gebouwen wegens toepassen verdeelsleutel… wel divers ristorno verzekering, minwaarde of meerwaarde bij ticketverkoop voor derden, bankkosten, nalatigheidintresten, schadevergoeding…
(7) personeel onvolledig ingevuld alle gegevens invullen ook aantal werkdagen afwezigheid enkel gebruikt om aantal vte te nuanceren geen statistiek over werkverzuim! verandering in statuut, niveau, vte… periode steeds afbakenen gelegenheidspersoneel vte’s ramen blanco lijnen of lay-out zijn overbodig en verhinderen het automatisch inlezen
voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen
gegevensset voor 2007 2006 2006 2006 cultuurcentrum 2006 2007 2007 activiteiten 2006 2007 financiën 2006 2007 cultuurcentrum personeel 2006 publiekswerving 2007 infrastructuur
activiteiten voor scholen betere registratie omkaderingsactiviteiten voor scholen excelmap activiteiten_deelnemers werkblad: scholen en actieve klanten
infrastructuur wat is al gebeurd? begripsafbakening met hulp van feedbackgroep alle oude fiches worden omgezet in excelmappen terugkoppeling aan aantal cultuurcentra (beginfase) elektronisch document laten nakijken eventueel verbeteringen einddoel: terugkoppeling aan alle cultuurcentra voordeel? geen invulwerk meer voor cultuurcentra elektronisch document is mogelijke input voor database
gewijzigde regelgeving voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen
aanpassing decreet: subsidie enveloppensubsidie 325 000 euro voor categorie A 190 000 euro voor categorie B 110 000 euro voor categorie C besteding? loonkosten stafleden die werken in cultuurcentrum (A of B-niveau) bijkomende subsidie categorie A convenant cc en Vlaamse overheid categorie B en C inspanningsverbintenis
ontwerp uitvoeringsbesluit enveloppensubsidie minstens vijfvoud hiervan blijven uitgeven bijkomende subsidie: wat indienen? categorie A: wordt bepaald in overleg met kabinet categorie B en C inspanningsverbintenis goedgekeurd door gemeenteraad timing bijkomende subsidie? indienen vóór 1 december 2007
overzicht prioriteiten bereiken van nieuw publiek verruiming aanbod met door Vlaamse overheid gesubsidieerde/ondersteunde gezelschappen gezelschappen uit podium (nieuw talent), vanuit het kunstendecreet erkende gezelschappen… ondersteunen/toegankelijk maken van aanbod lokale gezelschappen en verenigingen technische, organisatorische, inhoudelijke, financiële ondersteuning van publieksactiviteiten van lokale gezelschappen
inspanningsverbintenis (categorie B en C) duidelijk lokaal engagement van gemeente en cc gemeente (gemeenteraadsbeslissing) moet verklaren: te werken aan één, twee of drie prioriteiten de verkregen subsidie aanwenden voor de gekozen prioriteiten verklaren jaarlijks een verantwoording in te dienen volgens model administratie
verantwoordingsnota (categorie B en C) jaarlijks indienen vóór 1 juni vermelding van gekozen prioriteit(en) inhoudelijke beschrijving van concrete activiteiten, projecten… eigen evaluatie van gekozen projecten budget dat voorzien was door gemeente de afrekening per prioriteit BONDIG! doel van deze bijkomende subsidie? stimulans voor gemeente én cultuurcentrum minimale planlast
voorstelling cultuurcentra in cijfers stand van zaken gegevens 2006 gegevensregistratie 2007 gewijzigde regelgeving vragen
info? www.vlaanderen.be/lokaalcultuurbeleid Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen team lokaal cultuurbeleid Arenbergstraat 9 - 4de verdieping 1000 Brussel Christine Van de Steene [t] 02 553 42 61 [e] christine.vandesteene@cjsm.vlaanderen.be Andy Vandervoort [t] 02 553 42 17 [e] andy.vandervoort@cjsm.vlaanderen.be