B1c impressionisme : uitleg, theorievragen, praktijkopdracht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Advertisements

De beroemdste persoon die er is …
Maak een tentoonstelling
Verrassing!!.
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
PERSPECTIEF RUIMTE OP EEN PLAT VLAK.
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
Kunstproject groep 8.
Impressionisme 2 De negentiende eeuw.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
brugklas ruimte en perspectief
Woord van Leven April 2014.
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Door: Chris,Ega,Robert-Jan en Djavey.
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
De schaduw en het licht Tekst Toon Hermans Muziek James Galway
Ruimte & ruimtesuggestie
Tekenopdracht Pointillisme Strand.
Zingen Vers 1 In het begin lag de aarde verloren,
Gemaakt door: Denise Nicole Max
gemaakt door: Eshan-joshua & Priya
“Het is niet altijd wat het lijkt.”
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
't was 't tiende of 't vijftiende huis in 'n rij..
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Genesis 39:6 Daarom vertrouwde hij alles volledig aan Jozef toe; nu Jozef er was, bekommerde hij zich alleen nog om wat hij te eten kreeg.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
instructie presentatie
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Dagboek van een vrouw.
Wolvecamp tentoonstelling
Mijn klas (4 Havo) heeft op 11 oktober parijs bezocht, in deze presentatie laat ik foto’s zien en recensies. Gemaakt door Gilian Sanders 4hna.
E SCHER IN HET PALEIS Tentoonstelling van een geniale kunstenaar.
Mijn museum Gemaakt door Xander.
„Papa, waarom hebben wij indianen allemaal van die lange namen, terwijl de cowboys altijd korte namen hebben zoalsBill, Tex of Brad?
De Statenvertaling ‘Het Boek der boeken’.
Ontstaan van het heelal en de aarde
oefenuurtje begrippen H3 V3: compositie licht kleur
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
11 november les 5 Scherptediepte Bespreken album foto 1 Standpunten + opdracht Bespreken albumfoto 2 afsluiten.
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Geisha en samoerai Quiz
Geisha en samoerai Quiz
GEMAAKT DOOR: Jay,Jeffrey en Thomas
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Hoe eet men in Japan? A – Met hun handen B – Met stokjes C – Met mes en vork.
Herinneringskamp Westerbork
Geisha en samoerai Quiz Japanmuseum SieboldHuis. Vraag 1 Waarom had Siebold schilder Kawahara Keiga in dienst? A – Voor de gezelligheid B – Om voor Siebold.
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
1. Onderwerpen – Landschappen Herfst, 1909, olieverf op doekHuizen, 1929, olieverf op doek.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Zonder licht, is het donker! Dat geldt ook voor schilderijen. Als er geen licht is, dan is het schilderij een zwart vlak! Op een schilderij hoeft een.
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
Mesdag Haagse school Museum panorama
Licht en schaduw.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Licht deel 2.
Licht Wat doet licht?.
Tentoonstelling Leonardo da Vinci
Michelle Langhout klas mm1a
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
volgende bladzijde terug
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Semantisatieverhaal: Kennen jullie neef Nico nog
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

B1c impressionisme : uitleg, theorievragen, praktijkopdracht M.Heine 2013

Vraag 1 Leg aan de hand van afbeelding 1 uit wat toetsjes zijn. Afb.1

Impressionisme, het begin In 1872 wilde een schilder, Claude Monet meedoen aan de jaarlijkse tentoon- stelling van schilderijen in Parijs. Hij deed dat met het schilderij hieronder, dat hij de titel meegaf: “impressie van een opkomende zon”. Vraag 2 Wat betekent het woord impressie? Afb.2

Schandaal Vraag 3 Afb.2 Afb.3 Het schilderij van Monet werd geweigerd voor de tentoonstelling: het schilderij is heel anders geschilderd dan wat gebruikelijk was in die tijd, rond 1875. Ook het onderwerp van zijn werk wijkt af. Dat veroorzaakte een schandaal! Vraag 3 Vergelijk afbeelding 2 en afbeelding 3 hieronder. Noem twee manieren waarop afb. 2 in de manier van schilderen verschilt van afb.3 Leg ook uit hoe het onderwerp van afb.2 verschilt van afbeelding 3. Afb.2 Afb.3

Er waren echter meer schilders die, net als Monet, in toetsjes wilden gaan schil-deren. In plaats van fantasielandschappen te schilderen, wilden ze buiten gaan schilderen, in de natuur. Het kwam daarom goed uit dat de verftube net was uitgevonden! Deze schilders wilden de natuur laten zien zoals ze was: gewone mensen en onderwerpen, vieze kleren, licht, storm, rook, zonlicht en regen. Vraag 4 Waarom was de uitvinding van verftubes belangrijk voor het buiten schilderen? Bij het buiten schilderen door impressionisten was vooral de lichtindruk van dat moment voor hen heel belangrijk. Ze schilderden dan ook heel snel!! Vraag 5 Leg uit waarom je snel moet schilderen wanneer je een lichtindruk wilt vastleggen in je schilderij.

onderwerpen van impressionistische schilderijen: -het moderne leven van toen: stad (flaneren), vermaak, industrie, bruggen, modern transport (trein), gaslicht -natuur: openlucht, tuinen, landschap, water Afb.4

Vraag 6 Leg uit waarom het onderwerp van afbeelding 5 past bij de impressionisten. Afb.5

Vraag 7 Leg ook uit waarom het onderwerp van afbeelding 6 past bij de impressionisten. Afb.6

Fotografie Vraag 8 Omstreeks 1850 was de fotografie uitgevonden. Deze uitvinding had grote gevolgen voor schilders! Een foto was immers goed- koper dan een schilderij. Van de Nederlandse impressionistische schilder Breitner zijn veel foto’s bekend. Bekijk afbeelding 7, een foto uit 1900 van Breitner. Op afbeelding 8 zie je een schilderij van Breitner. Vraag 8 Waarvoor gebruikte Breitner foto’s als die van afbeelding 7, denk je? Leg uit waaraan je dat kunt zien. Afb.8 Afb.7

Niet van alle impressionistische schilders zijn foto’s bewaard gebleven. Toch kunnen we aan hun schilderijen vaak de invloed van fotografie zien. Vraag 9 Leg uit hoe we aan de compositie van afbeelding 9 de invloed van fotografie kunnen zien. Afb.9

Impressionisme en licht Tijdens het schilderen in de open lucht was ‘licht’ het belangrijkste aandachts- punt voor de impressionisten. Op afbeelding 10 zie je een selectie uit de enorme serie van schilderijen die Monet steeds van dezelfde kerk maakte, maar op een ander moment van de dag. Vraag 10 Leg uit hoe Monet licht en schaduw in deze werken vertaalde naar kleur. Afb.10

Impressionisme en licht Afb.11 Impressionisme en licht Ook op de afbeelding hiernaast zie je dat de schaduw van de vrouw op het gras in een andere kleur is geschilderd dan het deel van het gras waar het licht wel op schijnt. Vraag 11 Leg uit wat pastelkleuren zijn. Waar in afbeelding 11 zie je pastelkleuren? Vraag 12 Leg uit wat complementaire kleuren zijn. Waar in afbeelding 11 zie je complementaire kleuren? Vraag 13 Leg uit wat verzadigde kleuren zijn. Waar in afbeelding 11 zie je verzadigde kleuren?

praktijkopdracht: maak gebruik van toetsjes let op ‘licht’ jullie gaan ook zo’n impressionistisch schilderij maken, een landschap. -zoek een afbeelding (foto) van een landschap: een zeezicht, uitzicht over de bergen, duinen, noem maar op. -schilder dit landschap (of een uitsnede hiervan) na op een impressionistische manier. dus: maak gebruik van toetsjes let op ‘licht’ pasteltinten voor lichte delen, verzadigde kleuren voor schaduwen heel veel verschillende kleuren mengen gebruik afsnijdingen

beoordeling praktijkopdracht: Op deze punten wordt jouw impressionistisch schilderij beoordeeld: -heb je gebruikgemaakt van toetsjes -heb je gelet op ‘licht’ -heb je pasteltinten voor lichte delen, verzadigde kleuren voor schaduwen gebruikt? -heb je heel veel verschillende kleuren gemengd -heb je één of meerdere afsnijdingen toegepast in je schilderij? -heb je netjes gewerkt? -is de voorstelling nog herkenbaar als landschap?

tips praktijkopdracht: -Je kunt je papier liggend of staand gebruiken -Maak een grove compositieschets van je foto op je papier voordat je gaat schilderen -schilder zo veel mogelijk van achteren naar voren in het landschap: eerst de lucht en dingen ver weg, daarna meer naar voren, dichterbij in het landschap -schilder met kwasten, niet met penselen