27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Structuur De opleiding duurt 4 halve dagen. De week wordt afgerond met een Individueel gesprek waar de keuze van de klant verder besproken wordt: OF verdere toeleiding naar een vaktechnische opleiding. OF opvolging en begeleiding bij het zoeken naar werk.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Doelstelling De klant heeft een realistische kijk op zijn/haar positie binnen de arbeidsmarkt op middellange en lange termijn. De klant kent de verwachtingen die t.o.v. de instap in het alfa – project worden gesteld en kan een keuze maken uit 1 van de sectoren binnen het project.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Subdoelstelling Heeft de klant nood aan een beroepsoriëntatie? Indien de klant reeds voldoende ervaring heeft op onze arbeidsmarkt en/of voldoende geïntegreerd is, wordt de klant niet verder doorgestuurd voor een beroepsoriëntatie, maar rechtstreeks naar de beroepsopleiding.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Dag 1 Positieve en negatieve kanten van analfabetisme worden aangekaart Voorstelling van VDAB Waarden en normen binnen de Belgische/Vlaamse maatschappij Toelichting van de plaats van de oriënterende opleiding binnen het inburgeringstraject
27/06/2006Emma De Spiegelaere Dag 2 Toelichting van de verschillende sectoren, vertrekkende vanuit de ervaringen van de klanten. Aankaarten van de knelpunten: NL en analfabetisme. Werken aan een visie op lange en korte termijn.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Dag 3 Toespitsen op de mogelijkheden binnen het project. Faciliteren van de keuze voor een sector. Competenties overlopen en uitleggen: hygiëne, veiligheid, gezondheid, … Overlopen van de beroepenfilms en hieraan de competenties koppelen.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Dag 4 Bespreken randvoorwaarden: mobiliteit, kinderopvang… Administratie en contracten: wat te doen? Toelichting verschillende vormen van tewerkstelling: interim, contracten… Initiatie in het solliciteren: toelichting van de verdere ondersteuning van VDAB. Toelichting verder verloop van het project.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Dag 5 Individueel gesprek: Hoe moet het nu verder? Al of niet inschrijven voor de beroepsoriëntatie of een beroepsopleiding. Nagaan of de doelstellingen van de oriëntatie behaald zijn.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Methodieken Gebruik van beeldmateriaal: foto’s, tekeningen en film. Vereenvoudigd taalgebruik. Herhaling! Praktijkoefening sollicitatie.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Meetbaarheid Door de opmaak van de verschillende dagdelen wordt voor herhaling gezorgd. Hierdoor wordt telkens getoetst wat men meegenomen heeft uit de vorige dag. Door het bespreken van de competenties die aan bod komen in de beroepenfilms wordt nagegaan of men zich deze ook eigen heeft kunnen maken. Tijdens het individueel gesprek wordt nagegaan of ze een realistische kijk hebben op hun eigen kunnen en kennen.
27/06/2006Emma De Spiegelaere Verwachtingen naar de beroepsoriëntatie toe: Bespreken van de randvoorwaarden voor elk specifiek beroep. Inhoudelijk bekijken wat wel en niet wordt aangeleerd tijdens de beroepsopleiding. Ervaringsgericht werken: kijkstages, bezoeken…