Marius Sparreboom Jentien van Staveren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Advertisements

Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Menno Karres Lead Auditor
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
© L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 1 Het managen van de juridische bibliotheek Workshop ontwikkeld voor ‘het overleg’ “Het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Workshop AO binnen de bestaande structuur
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Motivatie van de professional Willy Limpens
Doel informatievergadering
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
1.3 Kwaliteitsborging.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Enterprise Document Management Fase
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Voorlichting POVO 2015 Kees Blaauw. fokor De rol van het voortgezet onderwijs Certificering voor OSO in OT Elke vo school heeft.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Certificering van assetmanagement
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Financiële rechtmatigheid
In Control Statement (ICS)
Doorontwikkelen BRON vo
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Blik op de toekomst.
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Transcript van de presentatie:

Marius Sparreboom Jentien van Staveren Kwaliteit met beleid Marius Sparreboom Jentien van Staveren

REC-Flevoland / Stichting Eduvier - Op De Rails Emelwerda - De Optimist SO/VSO-LZK - Dronten Catamaran - drs. H. Bekius SO-LZK - de Anger VSO ZMOK de Rede / Asterisk II VSO de Deining Aurum College - De Stedenschool (JJI) Leerwerkbedrijf Flevodrome Op De Rails Arcus/ SGL/ Rietlanden-Groenhorst Op de Rails 10+ Vogeltuin - St. Gewoon Anders - Aquarius VSO ZMOK i.s.m. vakinternaat NV - Nautilus college VSO LZ Leerwerkbedrijf Flevodrome Almere

3 hoofdprocessen IDU INSTROOM DOORSTROOM UITSTROOM

Waarom ISO ? Hulpmiddel, geen doel op zich ISO verbindt eigen ambitie / doelstellingen met de wettelijke kaders ISO past goed binnen het INK kwaliteitsmodel

Waarom certificeren Processen centraal in INK Instroom is een kritisch proces Verschil in benadering van de werkwijze Efficiency voor de klant belangrijk (tijd en sneller zorgmiddelen bij de leerling) Data kunnen genereren integrale toeleiding indicatie cluster 4 / bjz

Doel opzetten kwaliteitssysteem Meetbaar kwaliteitsbeleid - systematisch beheersen van werkprocessen - registratie en beheer klantengegevens - borging/ verbetering kwaliteitssysteem, interne organisatie, dienstverlening Bevoegdheidsverdeling Afspraken vastleggen in procedures Blijven voldoen aan eisen conform de wet- en regelgeving

Genomen stappen Commitment management Instellen implementatieteam 0- meting Implementatieplan maken Scholing Documentatiesysteem opzetten Documentatie- beheersingssysteem opzetten Monitoren vooruitgang

Processtructuur Cyclisch proces van planvorming, uitvoering, meting en evaluatie

Kwaliteitshandboek Schematische weergave hoofdprocessen Procesbeschrijving Werkvoorschriften Kwaliteitsborging relevante documenten Kwaliteitsplanning Meting, analyse en verbetering

Basisregels Documenteren wat je doet Doe wat je documenteert

Schematische weergave

Procesbeschrijving Procedures geven weer: - de route; - wat de ene afdeling aan de andere toelevert, in welke vorm en op welk moment; - regels die betrekking hebben op meerder afdelingen

Werkvoorschriften Werkinstructies beschrijven de meest efficiënte methode om een taak uit te voeren en zijn gebonden aan de werkplek.

Kwaliteitsborging relevante documenten Titel document Verantwoordelijk Bewaartermijn minimaal Kwaliteit Actieplan, inclusief auditplan kwaliteitsmanager 2 jaar Notulen afdelingsleider Audit rapport, intern Audit rapport, extern Klanttevredenheidsmetingen Leveranciersbeoordelingen Directiebeoordelingen Personeeldossiers (inclusief certificaten/ diploma’s beoordelingsgesprekken etc.) directie Tot uitdiensttreding medewerker Functioneringsgesprekken Afspraken met klanten dienst A&O Leerling- dossiers 5 jaar

Overzicht documenten De verantwoordelijke beheert de documenten d.m.v. een overzicht, waarin minimaal de volgende zaken op zijn genomen: • Naam document • Versienummer/ datum • Bron m.b.t. actualiteit • Leverancier document • Gedistribueerd aan + datum

Beheer wet – en regelgeving REC- Flevoland Beheerder: EC Plaatsvervanger bij afwezigheid:JvS/BD door Artikel Versie/ datum Opgeslagen in: Wie levert aan? Gedistribueerd aan? Datum Gecom municeerd vernietigd S. Dijksma StaatssecrOnderwijs, Cultuur, wetensch. Wijzigingen indicatie besluit 27 juni 2008 Kast EC Min. Onderwijs, Cultuur, wetensch CvI- leden BT- leden Dienst A&O Vaksectie ortho Spil BJZ IJsselgroep (SBD) Scholen regio Hulpverl. Regio 8 aug 2008 18 aug 2008 Brief Mail

Jaarplanning 2008-2009 Operationele doelstellingen Kwaliteitsdoelstellingen Arbo- en veiligheidsdoelstellingen Auditplan

Jaarplanning kwaliteitssysteem Onderdeel Verantwoordelijk S O N D J F M A Directiebeoordeling JvS * X Opstellen jaarplan KPI’s analyseren en bijstellen Leveranciersbeoordeling GvdL Klanttevredenheidsmeting BD Kwaliteitsoverleg

Wijzigingenlijst Document Versie Wijziging Kwaliteitshandboek Versie 1, feb. 2008 Start Formulier F1- F8 Versie 2, april 2008 Checklist F6 Versie 2, aug. 2008 Versie 3.0 sept. 2008 Hoofdproces, H5. aanmeldingen ge-update Versie 3.1 nov. Scope aangepast. Opmaak H5.1. aangepast. Versie 3.2. nov. 2008 Hoofdstuknummering gecorrigeerd

Meting, analyse en verbeterplan Kritische Proces Indicatoren: Doorlooptijden dossiers Doorlooptijden 1e contact tot aanmelding Gelijkmatigheid aanlevering dossiers (herindicaties/ initiële indicaties Klachten BAC- dossiers (max 1,5 %)

Planning interne audit Maand Directie Receptie Centrale administratie Dienst A&O CvI Augustus September Oktober November December Januari Februari Maart April Mei juni

Meting, analyse en verbeterplan Problemen worden structureel aangepakt: a. Bij start van het kwaliteitsprogramma en vervolgens periodiek: - signaleren van kwaliteitsproblemen - selecteren van kwaliteitsproblemen Voor ieder kwaliteitsprobleem afzonderlijk: - analyseren probleem - opstellen verbeterplan - testen en bijstellen

Externe resultaten Zichtbaar kwaliteitssysteem Verbetering toeleiding indicatiestelling Verkorten doorlooptijden Verbetering klachtenbehandeling Tevreden ouders Tevreden inspectie

Interne resultaten Procedures staan duidelijk op papier Vergroting zelfstandigheid werknemers Minder improvisatie Vermindering van interne klachten Betere motivatie en grotere betrokkenheid bij werknemers